arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶

مسرور بارزانی: موضع آمریکا ، بغداد را برای اقدامات بعدی علیه کردستان عراق تشویق کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسرور بارزانی،‌ رئیس سازمان اصلاعاتی و امنیتی اقلیم کردستان عراق می‌گوید موضع آمریکا و اکثر جامعه بین‌المللی در مخالفت با رفراندوم اخیر استقلال کردهای عراق ناامید کننده بود.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه خبری بی بی سی، کردهای کردستان عراق حضور گسترده‌ای در رفراندوم استقلال از عراق داشتند و امید داشتند که این، حکمی برای آغاز مذاکرات جدایی در اختیار آنها قرار دهد. اما نخست‌وزیر عراق با محکوم کردن رفراندوم آن را "مغایر قانون اساسی" خواند و یک دادگاه فدرال عراق هم دستور بازداشت مقام‌های کمیسیون انتخاباتی اقلیم کردستان که بر رفراندوم نظارت داشتند، صادر کرد.

مسرور بارزانی: موضع آمریکا ، بغداد را برای اقدامات بعدی علیه کردستان عراق تشویق کرد

ترکیه و ایران هم که به عنوان همسایگان عراق از تحریک احساسات جدایی‌طلبی اقلیت‌های کرد نگران هستند، به بستن مرزها و اعمال تحریم‌هایی بر سر صادرات نفت تهدید کردند.

بارزانی، رئیس شورای امنیت کردستان عراق گفت: موضع آمریکا، بغداد را در محاصره منطقه کردستان تقویت کرد. ما انتظار داشتیم جامعه بین‌المللی از جمله آمریکا حداقل از مذاکرات صلح میان منطقه کردستان و عراق حمایت کند.

بارزانی با اشاره به سخنان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که گفته بود نتیجه این رفراندوم هر چه که باشد مردود است، گفت:  پس از این سخنان دولت کردستان تصمیم گرفت رفراندوم را به رغم تمامی مخالفت‌های عراق، دولت‌های منطقه و جامعه بین‌المللی اجرا کند. ما از موضع مخالف جامعه بین‌المللی و همچنین آمریکا در برابر این رفراندوم ناامید شدیم . ما انتظار مخالفت نداشتیم. لااقل اگر حمایتی نبود می توانستند بی تفاوت و خنثی بمانند یا حداقل بغداد و اربیل را برای مذاکره و حل صلح  آمیز این مشکل ترغیب کنند. اما اینطور نشد. در واقع این مخالفت بغداد را برای انجام اقدامات بعدی جری‌تر کرد و حتی کشورهای همسایه را تشویق به تحریم و مانع‌تراشی در برابر کردستان و مجازات دسته‌جمعی مردم کردستان کرد.   
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان