arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶

ادعای الاخبار: سفر قاسم سلیمانی به عراق / ژنرال حامل چه پیام مهمی است؟

سردار قاسم سلیمانی حامل پیام ویژه ای از جانب ایران برای حیدرالعبادی است، که مضمون آن «حمایت آشکار تهران» از اقدامات بغداد در راستای مقابله با عناد و لجاجت اربیل، در شرایطی است که دولت عراق برای عملیات بازپس گیری میدانهای نفتی اش در کرکوک، آماده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاخبار نوشت: سردار قاسم سلیمانی حامل پیام ویژه ای از جانب ایران برای حیدرالعبادی است، که مضمون آن «حمایت آشکار تهران» از اقدامات بغداد در راستای مقابله با عناد و لجاجت اربیل، در شرایطی است که دولت عراق برای عملیات بازپس گیری میدانهای نفتی اش در کرکوک، آماده می شود.

به گزارش «انتخاب»، سردار ایرانی که به تازگی وارد بغداد شده است، از حمایت کشورش از دولت عبادی خبر داده و از تلاشهای او برای اداره بحران کردستان تقدیر کرد.

پیام مهمی که توسط سلیمانی به عراق رسید، نشان دهنده آن است که تهران مهیای ارائه حمایتی مطلوب از بغداد، در چارچوب مقابله با بحران کردستان عراق است؛ به این ترتیب که پوشش سیاسی لازم و هماهنگی با ترکیه برای اتخاذ هر گونه اقدامی علیه اربیل را عهده دار شود.

پیام ایران برای عراق، منحصر به مقابله با پیامدهای همه پرسی در عراق و منطقه نمی شود؛ بلکه به ایستادگی ایران در کنار عبادی برای حفظ آینده سیاسی اش نیز مربوط است.

به گفته تحلیلگران، پیام سلیمانی اولین و آخرین پیغام حساس ایران برای عراق نیست؛ بویژه انکه سردار ایرانی در اغلب دیدارهایش با عبادی، بر مساله حمایت ایران از دولت عراق تاکید کرده بود، اما زمان ارسال این پیام و مضمون آن، بیانگر دلالتها و نشانه های مهمی است؛چرا که روزهای آتی برای رئیس جمهور عراق روزهای سختی است و انتظار می رود برخی موضع گیریهای عبادی در این باره، آینده سیاسی وی را ترسیم نماید.

عبادی که از حمایت عراقی-منطقه ای-بین المللی در اداره بحران اربیل بهره مند است و به عقیده کارشناسان تا کنون موفق به کنترل تاثیرات اقدامات کردستان شده است، در روزهای آینده با دشواری مواجه است؛ بویژه اگر از انجام عملیات نظامی محدود برای بازپس گیری چاههای نفت کرکوک، در سایه مخالفت برخی طرفها عقب نشینی کند؛ طرفهایی که به دلایلی می کوشند تا بغداد را به مرحله مقابله میدانی با اربیل منتقل کنند.

به گزارش یک منبع نظامی آگاه، در روزهای آینده، دولت عراق از اغاز عملیات نظامی در کرکوک، با مشارکت نیروهای امنیتی و حشد الشعبی خبر می دهد و این حمله با بسته شدن راههای زمینی اقلیم کردستان از سوی عراق، ترکیه و ایران، همراه خواهد بود تا در حدّ امکان از مقابله مستقیم با نیروهای پیش مرگه اجتناب شود.

انتشار نیروهای نظامی از دو روز پیش، در مناطق محل نزاع و درگیری در استان کرکوک انجام شده و پیش مرگه در اقدامی پیش گیرانه برای دور کردن هر خطری از اقلیم، راههای بین اقلیم کردستان و شهر موصل را بستند؛ اما بعد از ظهر روز گذشته، اربیل بی دلیل این راهها را گشود.

این در حالی است که سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق بر این مساله تاکید کرد که دولت عراق نیتی برای حمله به اقلیم کردستان ندارد؛ و عبادی اعلام کرده است که ارتش عراق علیه شهروندان کرد وارد عمل نمی شود و اجازه نمی دهیم خطاب طایفه ای و تقسیمی دوباره احیا شود.

نظرات بینندگان