arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶

پسر جلال طالبانی: مناطق مورد مناقشه بغداد و أربیل نیازمند مدیریت مشترک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه خبری سومریه نیوز گزارش کرد: «بافیل طالبانی» پسر جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق پنجشنبه شب ضمن درخواست از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان برای بازگشت به پارلمان عراق گفت: مناطق مورد مناقشه کردستان عراق و دولت مرکزی برای آن که صحنه درگیری نشود، باید به صورت مشترک اداره شود.

به گزارش ایرنا، طالبانی در سخنانی که تلویزیون رسمی اتحادیه میهنی کردستان پخش می کرد، افزود: قانون اساسی عراق زیر نظر مرحوم طالبانی نوشته شد و از این راه می توانیم حقوق ملت خود را با همکاری با جامعه بین الملل تضمین کنیم.
 
طالبانی ضمن درخواست برای تشکیل یک شورای جدید در کرکوک گفت: براساس آخرین نتایج انتخابات انجام شده در کرکوک، باید مدیریت این شهر به صورت مشترک انجام شود.
 
وی با اشاره به این که فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی باید زیر نظر و کنترل کردستان قرار داشته باشد، افزود: ما آمادگی داریم تا با بغداد درخصوص جزئیات گفت و گو کنیم.
 
وی در پایان تاکید کرد: حکومت اقلیم کردستان و بغداد باید مشکلات خود را درباره نفت، گاز و منافع به صورت کاملا شفاف و در راستای منافع ملت عراق و اقلیم کردستان حل و فصل کنند.
 
از سوی دیگر «هیرو ابراهیم» همسر طالبانی و عضو اتحاد میهنی کردستان پنجشنبه شب ضمن تاکید بر انجام گفت و گوی اقلیم کردستان و بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق گفت اقلیم کردستان پس از همه پرسی در معرض بحران های زیادی قرار گرفت.
 
وی افزود: از نیروهای عراقی و پیشمرگه می خواهم خویشتن داری خود را حفظ کنند، چرا که هدف اصلی ما حل و فصل بحران کرکوک است.
 
همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه سوم مهرماه (25 سپتامبر) با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قانون اساسی این کشور و قوانین بین المللی، در مناطقی از شمال عراق شامل استان های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.
نظرات بینندگان