arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶
رای الیوم:

آیا ترامپ در حال زمینه چینی برای حمله محدود به ایران است؟ / واکنش تهران چه خواهد بود؟

ترامپ در میان نخبگان سیاسی اصیل این کشور نیز قرار نمی گیرد، وی تنها یک مرد ثروتمند است که توانست ثروتش را در خدمت سیاست بیاورد و از آن برای شکست کلینتون استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رای الیوم نوشت: ترامپ در میان نخبگان سیاسی اصیل این کشور نیز قرار نمی گیرد، وی تنها یک مرد ثروتمند است که توانست ثروتش را در خدمت سیاست بیاورد و از آن برای شکست کلینتون استفاده کند.

به گزارش «انتخاب»؛ رئیس جمهور بحران زده آمریکا ناچار است بحرانی که در کشورش ایجاد کرده را به خارج از آن صادر کند و این امر تنها از طریق یک جنگ سریع امکان پذیر است تا بتواند ادامه دولتش را تضمین کرده و بعنوان یک رئیس جمهور قدرتمند ظاهر شود. حال این سوال باقی می ماند که این جنگ علیه کدام کشور خواهد بود؟

کره شمالی دشمنی بیشتری با آمریکا دارد و رهبر آن علنا تهدید به نابودی آمریکا با استفاده از موشکهای هسته ای کرده است. اما آیا از بین بردن کره ممکن است؟

در واقع آمریکا به کمک حمایت بین المللی که در مورد مقابله با کره به دست آورده است-البته اگر موضع چین را نادیده بگیریم- می تواند به کره حمله کند. اما حجم این نبرد تا چه اندازه خواهد بود؟ آمریکا دو گزینه در برابر خود دارد: یا تعدادی از پایگاههای دفاع هوایی کره، فرودگاهها و پایگاههای موشکی آن را با یک حمله سریع از میان بردارد تا توانایی های هجومی کره را متوقف کند یا اینکه یک جنگ فراگیر و بزرگ و طولانی مدت انجام دهد تا به طور کلی کره را از صحنه بردارد؛ که این مساله باعث فرسایش شدید توانایی های نظامی آمریکا می شود و ممکن است واکنش چین و عکس العمل هسته ای کره را به دنبال داشته باشد.

از این رو، جنگ با کره پیچیده است و خطر استفاده از سلاح هسته ای کره در آن وجود دارد. پس برای واشنگتن بهتر است که به تحریمهای رو به افزایش علیه کره را در چارچوب جنگ سرد اکتفا کند.

در مورد ایران چطور؟ این گزینه برای آمریکایی ها آسانتر به نظر می رسد. چرا که ایران سلاح هسته ای ندارد و از سویی بسیاری از دولتهای عربی خواستار حمله به تهران هستند و بیشتر دولتهای عربی و اسرائیل آمریکا را در مورد تدارک جنگی بزرگ علیه ایران تشویق می کند. اما مساله آنقدرها هم ساده نیست. در مورد حمله به ایران نیز ابعاد مهمی وجود دارد که باید بررسی شود ؛ مهمترین آنها موضع روسیه، حجم حمله و واکنش ایران و تاثیر سوریه، عراق، یمن و لبنان است.

در صورتی که حمله آمریکا به ایران در چارچوب مکانی و زمانی محدود صورت گیرد، با واکنش سریع ایران در چارچوب هدف قرار دادن اسرائیل از جنوب لبنان و نیز نیروهای آمریکایی حاضر در عراق و سوریه مواجه می شود.

اما سناریوی یک ضربه فراگیر و نابود کننده به ایران، امری بعید به نظر می رسد و دلیل آن کثرت اهداف و گستردگی مساحت جغرافیایی ایران و نگرانی از وارد شدن آسیب به امنیت اسرائیل توسط موشکهای بالستیک ایران است. علاوه بر این، هم پیمانان ایران یعنی حزب الله، حوثی ها و شبه نظامیان حشد الشعبی نیز می توانند اقدامات غافلگیر کننده نسبت به آمریکا انجام دهند.

این روزها ترامپ در شرایطی گرفتار شده است که چاره ای جز ورود به یک جنگ برای خروج از عزلت و جلب تحسین بین المللی ندارد، اما از شانس بدش در برابر او گزینه های سخت و پیچیده ای برای حمله وجود دارد و همین مساله موجب می شود که نتواند نتایج ورود به جنگ با هر یک از این دولتها و پیامدهای آن را پیش بینی کند.

به احتمال زیاد، حمله سریع و دقیق و گزینشی به مهمترین نشانه های برنامه های هسته ای و موشکی ایران، بر دیگر سناریوها ترجیح دارد و بیشترین دستاورها و کمترین هزینه را دربرخواهد داشت. اکنون ترامپ در حال بررسی تفاصیل این ضربه است.

نظرات بینندگان