arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه: ترامپ بیشتر با میراث اوباما مشکل دارد تا ایران/ استقبال عربستان از افزایش اختلاف میان تهران و واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: ریاض با توجه به مشکلات و مسائلی که دارد، از افزایش تنش‌ میان تهران و واشنگتن و ایجاد اختلافات بیشتر میان طرفین استقبال می‌کند ولی از جنگ، خیر.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که در صورتی که امریکا بخواهد از برجام خارج شود، این مسئله چه تاثیری بر سیاست‌های منطقه‌ای امریکا می‌گذارد؟ گفت: در صورتی که عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام توسط ترامپ اعلام شود، توافق هسته‌ای در درجه نخست دچار چالش می‌شود و آینده و سرنوشت برجام دچار ابهام می‌شود.

نوع عکس‌العمل ایران در برابر امریکا بسیار مهم است

وی ادامه داد: باید صبر کرد و دید که ایران و اتحادیه اروپا در برابر رویکرد احتمالی امریکا چیست. باید دید عکس‌العمل ایران در برابر اقدام امریکا منجر به باقی ماندن توافق هسته‌ای می‌شود یا اختلافات طرفین منجر به از بین رفتن آن می‌شود. به این خاطر، نوع عکس‌العمل ایران در برابر امریکا بسیار مهم است.

اسرائیل و عربستان خواهان از بین رفتن برجام هستند

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به رویکرد اسرائیل و عربستان سعودی در زمان مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: اسرائیل و عربستان سعودی در زمان مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن، علاقه‌مند به سرانجام نرسیدن برجام بودند. بی‌تردید همچنان تل‌آویو و ریاض علاقه‌مند به از بین رفتن توافق هسته‌ای و افزایش تخاصم میان تهران و واشنگتن هستند.

بروز اختلاف جدید میان ایران و امریکا وضعیت غرب آسیا را بحرانی‌تر می‌کند

محبعلی با بیان اینکه خروج امریکا از توافق هسته‌ای می‌تواند بحران جدیدی را در خاورمیانه ایجاد کند، تصریح کرد: بروز اختلاف جدید میان ایران و امریکا و افزایش تنش‌ها میان طرفین می‌تواند وضعیت را در منطقه غرب آسیا بحرانی‌تر و نگران‌کننده‌تر از قبل بکند؛ به ویژه آنکه اگر واشنگتن بخواهد سپاه را تروریستی اعلام و تحریم‌های جدیدی را علیه تهران کند.

درگیری‌ها همیشه یکطرفه نیستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی واشنگتن، نمی‌تواند صدمه وارد شدن به امنیت سربازان امریکایی شود؟ خاطرنشان کرد: حتما تنش‌ها میان ایران و امریکا با تروریستی اعلام کردن سپاه افزایش می‌یابد و موجب می‌شود که امنیت سربازان امریکایی بیش از پیش به خطر بیفتد ولی درگیری‌ها همیشه یکطرفه نیستند بلکه درگیری مسیری دوطرفه دارند.

از بین رفتن برجام و افزایش تنش‌ تهران و واشنگتن می‌تواند موجب جنگ شود

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه افزود: افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در منطقه خاورمیانه می‌تواند موجب افزایش حضور نظامی امریکا در منطقه و به ویژه در خلیج فارس و تشدید برخوردهای طرفین و حتی جنگ شود.

جامعه سیاسی امریکا خواستار جنگ دیگری در خاورمیانه نیست

محبعلی با بیان اینکه طرفین برای جلوگیری از بروز جنگ باید بسیار احتیاط کنند، ابراز داشت: فارغ از ترامپ، بعید به نظر می‌رسد که جامعه سیاسی امریکا خواستار جنگ دیگری در خاورمیانه و افزایش تنش‌ها باشد.

ترامپ بیشتر با میراث اوباما مشکل دارد تا ایران

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور امریکا بیش از اینکه با ایران مشکل داشته باشد با دستاوردها و میراث اوباما مشکل دارد، عنوان کرد: ترامپ به دلیل دشمنی با باراک اوباما، همه دستاوردها، توافقات و قوانین او را می‌خواهد از بین ببرد. در همین چارچوب، شاهد خروج امریکا از قرارداد پاریس، لغو توافق با کوبا، از بین بردن قرارداد ترانس پاسفیک، تشدید سیاست‌های مهاجرتی و تغییر قانون اوباماکر هستیم. برجام نیز یکی از توافقاتی است که در دوران اوباما رخ داده و به همین خاطر ترامپ می‌خواهد از آن را از بین ببرد.

جامعه سیاسی امریکا خواهان خروج امریکا از توافق هسته‌ای نیست

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست ‌خارجی با بیان اینکه به نظر می‌رسد جامعه سیاسی امریکا در شرایط کنونی خواهان خروج امریکا از توافق هسته‌ای نیست، یادآور شد: اگر تصمیم‌گیری درباره حضور یا عدم حضور توافق هسته‌ای به کنگره سپرده شود، شاید کنگره با همه دشمنی که با ایران دارد، با شرایطی رای به ادامه برجام بدهد.

اسرائیل خواهان حمله نظامی امریکا به ایران است

محبعلی در پاسخ به این سوال که با افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، آیا عربستان و اسرائیل، امریکا را برای حمله نظامی به ایران تشویق خواهند کرد؟ بیان کرد: اسرائیل چه در زمان اوباما و چه در شرایط کنونی خواهان حمله نظامی امریکا به ایران و افزایش تنش‌ و درگیری میان تهران و واشنگتن و فاصله‌گیری بیشتر ایران و غرب است تا از این طریق، منافع بیشتری را کسب کند.

عربستان از افزایش اختلاف ایران و امریکا استقبال می‌کند ولی از جنگ نه

وی درباره عربستان نیز متذکر شد: به نظر می‌آید ریاض با توجه به مشکلات و مسائلی که دارد، از افزایش تنش‌ میان تهران و واشنگتن و ایجاد اختلافات بیشتر میان طرفین استقبال می‌کند ولی از جنگ، خیر زیرا جنگ ایران و امریکا، موجب افزایش بحران، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه می‌شود و آن بحران، بی‌ثباتی و ناامنی سعودی‌ها را هم شامل می‌شود.

نظرات بینندگان