arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

ترکیه خواهان حل سریع مسئله ویزا با آمریکا شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخلاف لحن تند اردوغان درباره بازداشت کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا، معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر ترکیه در آمریکا از تمایل دولت ترکیه برای حل مسئله تعلیق متقابل صدور ویزا خبر داد. یک مقام دیگر ترکیه گفته است به‌زودی نمایندگان دو کشور برای حل بحران دیداری خواهند داشت.

به‌گزارش رویترز، محمد شیمشک٬ معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر ترکیه که برای شرکت در اجلاس صندوق بین‌المللی پول و بانک ‌جهانی به آمریکا سفر کرده، در برابر نمایندگان اتاق بازرگانی آمریکا در واشنگتن با لحنی آرام اطمینان داد که یکی از اولویت‌های آنکارا امنیت دیپلمات‌های آمریکایی است و بازداشت یک کارمند کنسولگری آمریکا در ترکیه اقدامی عادی است.

دادستانی ترکیه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر متین توپوز، کارمند ترک‌تبار کنسولگری آمریکا در استانبول را به اتهام جاسوسی و همکاری با جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا، بازداشت کرد. سفارت آمریکا از بازداشت توپوز عمیقاً اظهار نگرانی کرد و اتهامات او را بی‌پایه و اساس خواند. در پی آن سفارت آمریکا در آنکارا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کاهش کادر دیپلماتیک در این کشور و همچنین برای بازنگری در امنیت کارمندان سفارت و کنسولگری‌های آمریکا در ترکیه، صدور ویزای مسافرتی برای سفر به آمریکا را تا اطلاع ثانونی متوقف کرده است. وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام آمریکا تا اطلاع ثانوی از صدور ویزای مسافرتی برای شهروندان آمریکایی خودداری کرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد که «ما نمی‌خواهیم این نزاع حتی یک ثانیه هم ادامه یابد.» این در حالی است که روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر رجب طیب اردوغان با لحنی تند اعلام کرده بود که «عوامل جاسوسی» به نهادهای آمریکایی در ترکیه نفوذ کرده‌اند و آنکارا دیگر جان باس را به‌عنوان سفیر قانونی آمریکا در ترکیه به‌رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفته بود که از تعلیق متقابل صدور ویزا متأسف است، اما ترکیه در این‌باره چاره‌ای جز مقابله به مثل نداشته است.

جان باس، سفیر آمریکا در ترکیه روز سه‌شنبه گفته بود که به‌رغم تلاش‌های بسیار، مقامات سفارت آمریکا موفق نشده‌اند که دلیل بازداشت همکارشان را بفهمند. او افزوده بود: «ظاهراً مقامات ترکیه بدون اطلاع وکیل فرد بازداشت‌شده، اطلاعات مربوط به جرم نسبت داده شده به او را در اختیار برخی از رسانه‌ها قرار داده‌اند.»
نظرات بینندگان