arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

عضو شورای عالی فضای مجازی: مردم خواستار معرفی نرم افزار داخلی به جای تلگرام هستند!

موضوع فیلتر شدن تلگرام نیست. در حال حاضر یک نرم افزار خارجی به صورت گسترده در کشور ما در حال فعالیت است که...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای عالی فضای مجازی: مردم خواستار معرفی نرم افزار داخلی به جای تلگرام هستند! 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص اخباری مبنی بر شایعه فیلتر شدن شبکه های اجتماعی اظهار داشت: موضوع فیلتر شدن تلگرام نیست. در حال حاضر یک نرم افزار خارجی به صورت گسترده در کشور ما در حال فعالیت است، که به تمام اطلاعات که در حال جابجایی است دسترسی دارد و در این حوزه های آسیب های را به جامعه وارد کرده است.
 
رضا تقی زاده، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در رابطه با گزارش نیروی انتظامی در خصوص اینکه 43 درصد جرایم اینترنتی افزایش پیدا کرده، گفت: درحال حاضر نرم افزار قالب در کشور ما تلگرام است. متاسفانه بر اثر غفلت صورت گرفته، درصد زیادی از این جرایم متعلق به این نرم افزار است. طبیعتاً مدیران و مالکین این موسسه همکاری های لازم را با پلیس فتا نداشته اند که ما شاهد این چنین جرایم در این فضا هستیم.
 
وی افزود:طبق قانون فعالیت این نرم افزارها باید تابع قوانین و مقررات آن کشور باشد درحالیکه اصلا چنین چیزی وجود ندارد لذا شاهد اظهارات جسورانه، گستاخانه و بی منطق مدیران این نرم افزار در این چند روز بوده ایم.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در مورد خواسته مردم از مسئولین جهت جایگزینی نرم افزار تولید داخلی، اظهار داشت: این مردم هستند که از مسئولین تقاضا دارند هر چه سریعتر یک نرم افزار جایگزینی معرفی کنند. کار سختی هم نیست. اکثر کشورها هم از نرم افزار تولید داخلی خودشان که برای حفظ امنیت حریم خصوصی شهروندان است، استفاده می کنند.
 
وی در ادامه افزود: مسئولان باید جوابگو این سئوال باشند که حریم خصوصی شهروندان چگونه حفاظت می شود؟ وقتی که اکثر افراد آگاهی و آموزش لازم و کامل از این نرم افزار را ندارند که محتوا و عکس های خانوادگی خودشان را در فضایی منتشر می کنند که هیچ شخصی جوابگو نیست، لذا باید مسئولان فکری در این مورد بکنند.
 
تقی زاده در مورد فیلترینگ این نرم افزار گفت:بحث فیلترینگ کلمه انحرافی است. باید یک نرم افزار داخلی ایجاد شود تا هر چه سریعتر اطلاعاتی که داریم روی نرم افزار جدید انتقال دهیم.
وی در مورد فعالیت کسب و کار برخی افراد در این نرم افزار اظهار داشت: در حدود 43 میلیون نفر از این نرم افزار استفاده می کنند که درصد بالایی از آنها به کارهای اقتصادی مشغول هستند حتی سازمان های دولتی در این نرم افزار فعال هستند ، لذاباید این اطلاعات ملی در داخل کشور حفظ شود. این نشان دهنده این است که جای یک نرم افزار تولید داخلی در کشور خالی است.
 
وی در ادامه افزود: با وجود این همه سرمایه انسانی و متخصص بی کار در کشور میتوان در این حوزه، ایجاد اشتغال کرد. اگر شرایطی فراهم شود، که بخش خصوصی و داخلی هم گوشه ای از این کار را بگیرند. فکر کنم اتفاق خوبی انجام گیرد. در این صورت مردم با خیال راحت از این نرم افزار استفاده می کنند. این موضوعی است که مسئولین این امر باید دست به کار و در مورد آن تصمیم گیری کنند.
 
تقی زاده در خصوص جایگزینی نرم افزار داخلی گفت: نرم افزارهایی نوشته شده است که باید توسط مسئولان و متولیان این امر تأیید شود. طبق بازدیدی که از یک موسسه داخلی داشتم. حدود 35 نفر از متخصصان دانشگاهای معتبر کشور در آن مشغول به کارهستند. این سوال است که وقتی در حال حاضر آمادگی جابجایی این نرم افزار وجود دارد چرا مسئولان دست به کار نمی شوند؟
نظرات بینندگان