arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

ترقی: در صورت خروج آمریکا از برجام ایران مجبور است از NPT خارج شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران پاسخ کوبنده‌ای نیاز خواهد داشت.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: هنوز بحثی در رابطه با خروج از برجام مطرح نشده و گام‌هایی که رئیس جمهور آمریکا برمی‌دارد مربوط به این است که ایران را ناقض برجام جلوه دهد و بعد از آن برای ادامه‌ی همکاری با برجام شروطی از جمله محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تحریم سپاه پاسداران را قائل شود.

 وی افزود: این نوع برخورد نیازمند این است که نظرش را به کنگره ارجاع دهد تا کنگره در مورد برجام تصمیم نهایی را بگیرد و احتمال اینکه رئیس جمهور آمریکا مستقیما برجام را رد کند، وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه خاطر نشان کرد: براساس همه‌ی این قراین ما اینگونه دریافت می‌کنیم که آمریکا می‌خواهد از برجام کنار رود و برجام را رد کند و اقداماتش به مفهوم پاره کردن برجام است.

وی یادآور شد: یک نکته وجود دارد که برجام بدون آمریکا و با حمایت اتحادیه اروپا و پنج عضو دیگر 1+5  امکان ادامه دارد یا خیر، به نظر می‌رسد با توجه به سلطه آمریکا و مبادلات دلار در جهان و نقشی که آمریکا در جلوگیری از انتقال ارز به کشورها دارد، اروپا نمی‌تواند در مخالفت با آمریکا دوام آورد.

ترقی با بیان اینکه امکان ادامه برجام با اتحادیه اروپا، بدون آمریکا وجود نخواهد داشت،گفت: متاسفانه در این صورت ایران مجبور است از NPT  خارج شود.

وی تصریح کرد: اعضای اتحادیه سازمان انرژی اتمی دنیا تعهدات خود را نسبت به ایران اعمال نکرده‌اند و دلیلی وجود ندارد که ایران دیگر پایبند به NPT  باشد، زیرا قبلا براساس یک رفتار توافقی و ایجاد موضع دوستانه آن را پذیرفته‌اند، لذا در این حالت دیگر دلیلی برای پایبندی بر توافق وجود نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: اگر در قبال رفتار آمریکا نسبت به سپاه بخواهیم موضعی را اتخاذ کنیم باید همان باشد که سپاه پاسداران اعلام کرد، اگر آمریکا سپاه را جزء گروه‌های تروریستی اعلام کند ما ارتش آمریکا را که عامل بسیاری از بی‌ثباتی‌ها در منطقه و جهان است به عنوان تروریست و داعش اعلام خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: اضافه شدن سپاه به لیست گروه‌های تروریستی آمریکا بر اراده ملت ایران و ماموریت سپاه در حمایت از مستضعفین جهان و ملت‌های ستم دیده و پاسداری از انقلاب اسلامی و دفاع از کیان جمهوری اسلامی تاثیری نخواهد داشت.

ترقی افزود: اقدام آمریکا علیه سپاه، اقدام علیه امنیت ملی کشور ما است و وقتی ارتش دفاعی یک کشور تروریست اعلام شود به مفهوم جنگ با ایران است و نیازمند پاسخ کوبنده‌ای است.

وی خاطر نشان کرد: موضع ایران و کشورهای 1+5 در حال حاضر این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند و برجام براساس استراتژی برد برد ادامه پیدا کند اما تلاش آمریکا این است که مشی برد برد در برجام را به برد باخت تبدیل کند.
برچسب ها: برجام ، ترقی
نظرات بینندگان