arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

«هپاتیت حاد» چیست؟/ آیا با مرگ برابر است؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد ضمن اشاره به برخی از نشانه‌ها و علایم هپاتیت، گفت: با توجه به شدت بیماری و نوع هپاتیت، سیر بیماری متفاوت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فوق تخصص گوارش و کبد ضمن اشاره به برخی از نشانه‌ها و علایم هپاتیت، گفت: با توجه به شدت بیماری و نوع هپاتیت، سیر بیماری متفاوت است.

دکتر سید موید علویان- رییس شبکه کشوری هپاتیت در گفت‌وگو با ایسنا، به برخی از علائم و نشانه‌های بیماری هپاتیت اشاره کرد و گفت: اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی مبنی بر وجود بیماری ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایش‌های روتین مشخص می‌شود. البته باید توجه کرد که در برخی از بیماران هپاتیت نیز علائم حاد بیماری دیده می‌شود.

وی افزود: بر این اساس به دنبال تماس با ویروس مولد بیماری هپاتیت و پس از طی دوره‌ای که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغیر است و «دوره کمون» یا «دوره نهفته» بیماری گفته می‌شود، علائم حاد ابتلا به هپاتیت ویروسی ظاهر می‌شوند. باید توجه کرد که علائم و نشانه‌های بیماری‌های کبدی کاملا متغیر است. علائم ابتلا به این بیماری از یک حالت سرماخوردگی و شبه آنفلوانزا، بی‌اشتهایی، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادرار و کم رنگ شدن مدفوع، خارش و سردرد تا حالت یرقان شدید، متغیر است. به این حالت «هپاتیت حاد» گفته می‌شود.

علویان با بیان اینکه این علائم خاص یک هپاتیت نبوده و در همه انواع هپاتیت دیده می‌شود، افزود: در 95 درصد موارد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری به صورت خود به خودی و حتی بدون درمان در مدت چهار تا شش هفته برطرف می‌شوند و ویروس نیز از بدن دفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در پنج درصد ابتلا به ویروس هپاتیت «بی»، ویروس عامل بیماری در بدن فرد مبتلا، باقی مانده و حالت ناقل ایجاد می‌شود، گفت: تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی (یرقان)، پررنگی ادرار (تیره شدن ادرار)،  بی‌رنگ شدن مدفوع، سفید شدن رنگ مدفوع، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه از جمله نشانه‌ها و علایم این بیماری است.

 آیا ابتلا به بیماری هپاتیت با مرگ برابر است؟

علویان با بیان اینکه ابتلا به بیماری هپاتیت، با مرگ برابر نیست، گفت: با توجه به شدت بیماری و نوع هپاتیت، سیر بیماری متفاوت است. به عنوان مثال خوشبختانه هپاتیت A مرگ‌ومیر بسیار کمی دارد و پس از بهبودی نیز هیچ گونه عارضه‌ای بر جا نمی‌گذارد. در مورد هپاتیت B نیز در اکثر موارد بیمار بهبود می‌یابد و در پنج درصد بیماران، ویروس در بدن آنها باقی مانده و احتمالا با تکثیر خود برای بیمار مشکلاتی را در آینده ایجاد می‌کند. البته هپاتیت C نیز در مدت زمان طولانی مثلا 20 تا 35 سال می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.
برچسب ها: هپاتیت ، سلامتی ، بیماری
نظرات بینندگان