arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶

احتمال کاهش دیپلمات‌های آمریکا در روسیه / انتقاد مسکو از استقرار تادها در کره جنوبی روسیه و آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه روسیه ممکن است از آمریکا بخواهد تعداد دیپلمات‌هایش را در روسیه به ۳۰۰ نفر یا کمتر کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، گئورگی بوریسنکو، رئیس امور آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک کاهش تعداد کارمندان دیپلماتیک آمریکا در روسیه به ۳۰۰ نفر یا کمتر را منتفی ندانست.

در ماه ژوئیه مسکو دستور داد که آمریکا تعداد کارمندان دیپلماتیک خود را در روسیه به ۴۵۵ تن کاهش دهد.

وی اعلام کرد: واشنگتن با استفاده از بهانه‌ای تهدید موشک‌های کره شمالی با استقرار سیستم ضدموشکی تاد به دنبال نزدیک شدن به مرزهای روسیه با چین است.

بوریسنکو اعلام کرد: واقعیت این است که این سیستم‌ها به طور کامل قادر به دفع تهدیدات ناشی از کره شمالی نیستند. سیستم‌های ضد موشکی تاد قادر به دفع موشک‌های پرتاب شده نخواهند بود. در واقع این موشک‌ها برای مقابله با کره شمالی مستقر نمی‌شوند. برهمین اساس ما و شرکای ما در چین کاملا آگاه هستیم که این سیستم علیه روسیه و چین است.

با این حال کره جنوبی و آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که استقرار این سیستم در کره‌ جنوبی هیچ گونه تهدیدی برای روسیه و چین به همراه ندارد.

از سوی دیگر وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: استقرار سیستم دفاعی موشکی آمریکا در رومانی، روسیه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: استقرار پرتاب کننده‌های موشک آمریکا در پایگاهی در رومانی ناقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد INF است.

بوریسنکو افزود: آمریکا، روسیه را متهم به نقض‌های مشابه کرده است اما در طول سال‌های گذشته نتوانسته یک سند واقعی مبنی بر نقض قوانین نشان دهد. تنها تصاویری از موتور جستجوی "گوگل ارس" نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: با این حال اکنون آمریکایی‌ها خود این تجهیزات موشکی را به رومانی ارسال کرده و قرار است در سال بعد به لهستان اعزام کند.

این در حالی است که براساس پیمان امضا شده این تجهیزات تنها می‌تواند بر روی ناو قرار گیرد نه بر روی زمین.

پیمان INF در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف و رونالد ریگان، رهبران وقت اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در روسیه امضا شد که براساس این معاهده توسعه،‌ استقرار، آزمایش موشک‌های کوروز و بالستیک با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل ممنوع اعلام شد. در طول سالیان گذشته مسکو و واشنگتن همدیگر را متهم به نقض این معاهده کرده‌اند.

این مقام وزارت خارجه روسیه در ادامه اعلام کرد: نزدیک شدن ناو آمریکا به شبه جزیره کره درب‌های اقدامات تحریک آمیز را باز می‌کند.

وی با اشاره به افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره افزود: وضعیت اکنون بسیار خطرناک است. این مساله بسیار ما را نگران کرده زیرا ما مرزهایی با کره شمالی داریم.

وی ادامه داد: ما بارها این مساله را به آمریکایی‌ها اعلام کرده و از آنها خواسته‌ایم که این مشکل را از طریق ابزار دیپلماتیک و سیاسی حل کند. ما معتقدیم که همواره احتمال دستیابی به یک توافق سودمند دو طرفه برای جلوگیری از فجایع وجود دارد.

این دیپلمات روسی اضافه کرد: باید هرچه سریع‌تر برای کاهش فوری تنش‌ها اقدام شود زیرا حتی اتهامات لفظی می‌تواند فضا را متشنج‌تر کند.
نظرات بینندگان