arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶

قاسمی: ترامپیست‌ها قادر به بازگشت به دوران پیشابرجام نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد : برجام خدعه ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را بی اثر ساخته است و تمامی تحرکات ایذایی، سینه چاک دادن‌ها، هتاکی‌ها، فحاشی‌ها و کف به دهان آوردن‌های ترامپ و نتانیاهو را نیز بایستی در این واقعیت جست‌وجو کرد.

به گزارش ایسنا ،  بهرام قاسمی در یادداشتی تحلیلی که آن را در اختیار این خبرگزاری قرار داد، نوشت: از حدود یک دهه قبل تا زمان تحقق توافق هسته‌ای موسوم به برجام با شش قدرت جهانی ، به مدد تلاش‌های وسیع و همه‌جانبه آمریکا و هم‌پیمانان جهانی و شرکای منطقه‌ای‌اش از جمله رژیم صهیونیستی و البته برخی اقدامات شتاب‌زده و اظهارات نسنجیده دولتمردان وقت، موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبدیل به مساله و سپس چالش و نهایتا بحرانی جهانی شده بود. موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به بهانه‌ای بزرگ و ابزاری قدرتمند در اختیار کشورهای معارض نظام اسلامی از جمله دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بدل گردید که به وسیله آن به سادگی توان جذب و جلب افکارعمومی جهانی علیه کشورمان را به دست آورده و تبدیل به بهانه‌ای برای ایران هراسی و ایران‌ستیزی در سطح وسیعی از افکار عمومی، مقامات رسمی، مسئولان دولتی، رسانه‌های بین‌المللی و حتی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شد.

حافظه ملت ایران به خوبی به یاد دارد که در سال‌های نه چندان دور، چگونه کشورمان به مساله‌ای جهانی و موضوعی ذیل "تهدید صلح و امنیت جهانی" تبدیل شده و قدرت‌های معارض و متخاصم از جمله ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش، به چه سادگی امکان اجماع سازی علیه کشورمان را به کف آورده و بی محابا از این حربه در اعمال شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها بهره می‌بردند.

 با تصمیمات و سیاست های اصولی نظام اسلامی و با رویکرد اعتدالی و سازنده دولت یازدهم در جهت تعامل فعال با جهان و نهایتا اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه و رویکرد برد – برد در موضوع هسته‌ای؛ ثمره مذاکرات هسته‌ای یعنی توافقی عادلانه، منصفانه و خردمندانه موسوم به برجام به بار نشست و این توافق و شرایط پسا -برجام دستاوردهای چشمگیر و اساسی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، بین المللی و ... به بار آورد. معذلک شاید بتوان بزرگترین و مهمترین رهاورد برجام را در شکست انگاره موهوم اجماع سازی جهانی علیه کشورمان و ناکامی مثلث شوم آمریکا – رژیم صهیونیستی – رژیم سعودی در پیشبرد پروژه ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی دانست. این همان نکته اساسی و کلیدی است که رییس محترم جمهور نیز در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه تهران بدان اشاره کرد. به تعبیر ایشان دستاورد برجام به گونه ای است و شعاع اثرگذاری آن به حدی است که ترامپ و ترامپیست‌ها با همه ترفندها و حیله ها و بدعهدی ها قادر به بازگشت شرایط به دوران پیشا – برجام نخواهند بود.

 درواقع نکته ظریف ولی مغفول مانده و پنهان از دیدگان این است که هرچند مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام فقط و فقط متمرکز بر موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بود و اساسا ورای آن هیچ‌گونه مذاکره‌ای صورت نگرفت؛ معذلک شعاع حرکتی و گستره اثرگذاری این توافق بسی فراتر از موضوع هسته‌ای بوده و به مدد سیاست خردمندانه نظام اسلامی و دیپلماسی هوشمندانه مذاکره کنندگان، توافق هسته‌ای باعث ایجاد تفرقه و تجزیه جبهه مقابل و برهم خوردن اجماع بین‌المللی گشته و خدعه ایران هراسی و ایران ستیزی را بی اثر ساخته است. این دستاورد، حکما دستاورد ناچیز و اندکی نیست بلکه از اصل توافق نیز با ارزش‌تر و با اهمیت‌تر است. لذا اغراق نیست چنانچه سیاست اصولی نظام اسلامی و سیاست خارجی اعتدال گرایانه دولت کنونی، همراه با دیپلماسی موفق دکتر ظریف را باطل السحرِ توطئه‌های دشمنان یا به تعبیر دیگر پادزهر ویروس ایران هراسی و ایران ستیزی بدانیم.

 توافق هسته ای برجام، توافقی معقول و منطقی بر مبنای فرمول تراضی یا برد – برد است و طبعا برای همه طرف ها واجد دستاوردها و توفیقاتی است. هرچند زیاده خواهی و تمامیت طلبی یکی از طرف‌های این معادله چند وجهی، این دستاورده را در معرض تهدید قرار داده، معذلک عقل سیاسی و خرد جمعی بر درستی راه برجام و فرجام خوش برجام برای همه طرف ها تاکید دارد. با این حال نمی توان این واقعیت را نیز کتمان نمود که برجام فراتر از یک توافق هسته ای و بده بستان معمول، واجد یک دستاورد بزرگ و تاریخی برای ملت بزرگ ایران نیز بوده و آن زدودن ابهام افکارعمومی جهانی نسبت به صداقت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در قضیه هسته ای است. افکار عمومی جهانی، امروز برخلاف یک دهه قبل، جمهوری اسلامی ایران را نه یک تهدید هسته ای بلکه کشوری مسئول و توانمند می‌داند که از حقوق حقه در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و سایر علوم پیشرفته، برخوردار است. افکارعمومی جهانی، امروز هم حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناخته و هم درستی راه منتهی به برجام را تائید می‌کند. افکارعمومی جهانی و اکثر قریب به اتفاق مسئولان و مقامات کشورهای دنیا، راه برجام را به دیگر شیوه های مخاطره آمیز از جمله تهدید و تحریم و اعمال فشار سیاسی و نمایش قدرت نظامی ترجیح می‌دهند.

 رمز و راز خشم و عصبانیت سران آمریکا و رژیم صهیونیستی از برجام و توافق هسته ای را نیز بایستی در همین جا جست‌وجو کرد، چرا که برجام قدرت اجماع سازی علیه کشورمان را از آنها سلب کرده و خدعه ایران هراسی و ایران ستیزی را بی‌اثر ساخته است و تمامی تحرکات ایذایی، سینه چاک دادن‌ها، هتاکی ها، فحاشی ها و کف به دهان آوردن‌های ترامپ و نتانیاهو را نیز بایستی در این واقعیت جست‌وجو کرد.

 امروز نه تنها میان مقامات ارشد دولت آمریکا با رئیس جمهور این کشور بر سر برجام و ادامه آن اختلاف بروز کرده، بلکه افکارعمومی جهانی نیز کمترین همراهی با سیاست‌های جاه‌طلبانه و ستیزه جویانه دولتمردان آمریکا در موضوع برجام نشان نمی دهند. با همه این اوصاف، بدیهی است برجام حلال همه مشکلات نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام قرار نداده است و متناسب با شرایط و بازی رقیب، گزینه های متعددی را روی میز دارد که بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت به انتخاب بهترین گزینه در بهترین زمان و شرایط ممکن دست خواهد زد. عجالتا حفظ برجام و دستاوردهای آن به خصوص شکست انگاره اجماع جهانی و ناکامی آمریکا در اجماع سازی علیه کشورمان و حمایت افکارعمومی جهانی از سیاست‌های اصولی کشورمان، به عنوان یک بازیگر خردمند، بهترین گزینه موجود است.
نظرات بینندگان