arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶

سرپرست وزارت علوم: طرح بومي گزيني دانشجويان با هدف بسط عدالت آموزشي، نيازمند ارزيابي مجدد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دكتر سيد ضياء هاشمي، سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري روز سه شنبه، در نشست با روسا، مديران و مسئولان دانشگاههاي استان آذربايجان غربي در دانشگاه اروميه به برخي انتقادها از اجراي طرح بومي¬گزيني دانشجو در دانشگاهها اشاره و تاكيد كرد: با توجه به شرايط و نيازهاي جديد كشور، طرح بومي¬گزيني نيازمند ارزيابي مجدد است، تا خداي ناكرده از مسير عدالت دور نشويم.
 
به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت علوم، دكتر هاشمي در اين نشست كه پيش از آغاز آيين بهره برداري از طرح هاي عمراني دانشگاه اروميه برگزارشد، به نقش پيشرو دانشگاهها در ارائه   راه-حل براي مسائل و مشكلات كشور اشاره كرد و افزود: از طرف دولت، از دانشگاهيان درخواست مي كنم با مطالعه و نياز سنجي دقيق و علمي، مشكلات، مسائل و چالش هاي اساسي و حساس را شناسايي و براي حل آن، راه حل¬هاي علمي، دقيق و كارگشا ارائه كنند.
 
وي تصريح كرد:  دانشگاه بايد راهكار حل مسائل جدي و اساسي كشور را ارائه  دهد؛ اگر ما نتوانيم از دانشگاه راه حل بگيريم، پس چرا توقع داريم كه دولت از دانشگاه حمايت كند.
 
دكتر هاشمي با بيان اينكه دانشگاه بايد مبتني بر شرايط و اقتضائات جديد، سرعت تحولات را درك نمايد، توجه به مسائل جدي كشور و درگيرنشدن دانشگاهها به موضوعات فرعي را گوشزد كرد و گفت: مسائل و چالش هايي همچون خشك شدن درياچه اروميه، ريزگردها، مسائل زيست محيطي، مسائل بين¬المللي، اقتصاد و مشكلات و آسيب هاي اجتماعي از جمله مسائل اصلي و جدي كشوراست كه همه دانشگاهها و بويژه دانشگاه اروميه بايد در اين زمينه راه حل هاي علمي و كارگشا ارائه كنند.
 
سرپرست وزارت علوم همچنین «ماموریت گرایی» و « ارتقاء کیفیت» را دغدغه جدی آموزش عالی کشور عنوان و تصریح کرد: امروز دیگر کلنگ زنی و ساخت و سازهای بی مورد و فاقد مطالعه کارشناسانه، خبر خوبی برای ما نیست، چراکه دانشگاههای ما به اندازه کافی توسعه کمی پیدا کرده اند.  اکنون باید تلاش کنیم تا از امکانات و تجهیزات موجود استفاده بهینه کنیم و بیت المال را متناسب با اولویت ها و اهداف، صرف ارتقاء کیفیت در حوزه آموزش عالی نمائیم.
 
دکتر هاشمی از رئیس و مسئولان دانشگاههای ارومیه خواست تا توسعه همکاری ها و تعاملات و ارتباطات علمی با کشورهای همسایه و فروش فناوری را به طور جدی دنبال کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگ، تاریخ و جغرافیای استان آذربایجان غربی، این استان را کانون همزیستی اقوام و مذاهب گوناگون توصیف کرد.
 
سرپرست وزارت علوم به نقش مردم ارومیه اعم از ترک و کرد و دیگر اقوام ساکن در آن در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به سبب حس تعلق قوی مردم این خطه به ارزشها و بنیان¬های ملی، مذهبی و فرهنگی، تمامی تهدیدات مختلف دشمن علیه این استان در برهه های مختلف، نقش بر آب شده و انشاءالله با توجه به همین خودآگاهی و هویت ریشه دار نیز تهدیدات و شیطنت های بدخواهان به نتیجه نخواهد رسید.
 
دکتر هاشمی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پرهیز از هرگونه تبعیض قومی و مذهبی در کشور، تصریح کرد این مهم به عنوان یک راهبرد و اولویت اصلی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و در همین راستا تلاش کرده ایم از متخصصان و فرهیختگان دانشگاهی اقوام و مذاهب مختلف کشور استفاده بیشتری کنیم.  
 
در ادامه این نشست دکتر رحیم حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه گزارشی از وضعیت موجود این دانشگاه در حوزه های عمرانی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و رفاهی ارائه کرد و گفت: از سال 1392 تا  1395 برای اتمام طرح های عمرانی دانشگاه، مبلغ 52 میلیارد تومان هزینه کرده ایم که از این مبلغ، 40 میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه بوده است.
 
وی از آغاز برنامه راهبردی دانشگاه ارومیه (مصوب هیأت امناء) از سال 1396 خبرداد و گفت: در چارچوب این برنامه، در تلاش هستیم تا رتبه دانشگاه را از جایگاه 24 کنونی به رتبه 10، در میان دانشگاه های کشور برسانیم.
 
دکتر حب نقی همچنین تشکیل حداقل 10 شرکت دانش بنیان در سال های آتی و تبدیل پژوهشکده احیای دریاچه ارومیه به یکی از قطب های علمی تاثیرگذار کشور در حوزه آب را از برنامه های مهم دانشگاه در چارچوب این برنامه راهبردی عنوان کرد.
 
در ادامه نشست روسا و مدیران دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجان غربی با دکتر سید ضیاء هاشمی و دکتر عبدالحسین فریدون ، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، تعدادی از مسئولان دانشگاهی استان به بیان برنامه ها و مشکلات مراکز تحت مدیریت خود پرداختند.
 
تعداد بالای کارکنان قراردادی، استخدام های غیرقانونی در دولت قبل، پایین بودن بودجه پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه ، به روز نبودن تجهیزات آزمایشگاهی و از مهم ترین محورهای مورد تاکید مسئولان دانشگاه های استان بود.
 
بهره¬برداری از طرح‌های عمرانی دانشگاه ارومیه از جمله دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت در قالب ۱۰ بلوک ساختمانی، شامل ساختمان اداری در بخش ادبیات با زیربنای ۴۳۴۶ مترمربع، ساختمان آموزشی در بخش ادبیات با زیربنای ۴۴۳۴ مترمربع، ساختمان موتورخانه مرکزی با مساحت ۴۹۴ مترمربع، ساختمان آزمایشگاه مرکزی با زیربنای ۵۲۹ مترمربع، ساختمان‌های اداری در بخش اقتصاد با زیربنای ۲۲۷۰ مترمربع، ساختمان آموزشی در بخش اقتصاد با زیربنای ۴۴۳۸ مترمربع، ساختمان کتابخانه مرکزی با زیربنای ۱۷۰۰ مترمربع، رواق پروژه به شکل U با زیربنای ۳۲۱۴ مترمربع  و سطح پیاده‌روی اطراف ساختمان‌ها با ۱۳ هزار متربع  و با اعتباری معادل ۴۰۴ میلیارد و ۵۱۴ هزار و ۷۸۰ ریال از برنامه های دکتر سید ضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم در سفر به  ارومیه بود.
دانشگاه ارومیه دارای 12 دانشکده و 57 گروه آموزشی است. بیش از 480 عضو هیأت علمی در این دانشگاه مشغول فعالیت علمی و پژوهشی هستند. همچنین بیش از 4800 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می¬کنند. ر.ب 1345/ ع.ع 1357
نظرات بینندگان