arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

الشرق الاوسط: کمک اقتصادی ملک سلمان به پوتین برای نامزدی در انتخابات 2018 / برخلاف ایران، پوتین عربستان را نگران نمی کند / ترامپ خیال مسکو را در مورد نزدیکی روابط تهران و واشنگتن راحت کرده است

سفر تاریخی اولین پادشاه سعودی به مسکو در زمانی صورت گرفت که روسیه کاملا در زمینه دخالت نظامی برای حل بحران روسیه موفق بوده و اهداف استراتژیک پوتین از ورود به سوریه محقق شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : الشرق الاوسط: کمک اقتصادی ملک سلمان به پوتین برای نامزدی انتخابات 2018 / برخلاف ایران، پوتین، عربستان را نگران نمی کند / ترامپ خیال مسکو را در مورد نزدیکی روابط تهران و واشنگتن راحت کرده است

الشرق الاوسط نوشت: هر گونه ارتقا و بهبودی در روابط روسیه و عربستان از زمان پایان جنگ سرد با یک متغیر استراتژیک بزرگ در خاورمیانه اقتران یافت.

به گزارش «انتخاب»؛ این رسانه سعودی آورده است: از بدشانسی هر دو دولت، رسیدن اوباما به ریاست جمهوری ایالات متحده متغیر جدیدی را در روابط روسیه و عربستان وارد کرد؛بویژه تصمیم استراتژیک آمریکا در مورد مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته ای! مسکو نگران آن بود که هر نزدیکی بین روسیه و عربستان باعث گرایش بیشتر ایران به سوی واشنگتن شود و عربستان، حفظ روابط مسکو با تهران را به معنای دادن اجازه به ایران برای استفاده از موشکهای دور برد و زیر دریایی هایی می دانست که امنیت راههای آبی خلیج فارس را تهدید می کرد.

سفر تاریخی اولین پادشاه سعودی به مسکو در زمانی صورت گرفت که روسیه کاملا در زمینه دخالت نظامی برای حل بحران روسیه موفق بوده و اهداف استراتژیک پوتین از ورود به سوریه محقق شده است.

تحقق اهداف پوتین در سوریه سعودیها را نگران نمی کند؛ چرا که روسها برخلاف ایران. به دنبال برانگیختن احساسات در این کشور عربی نیستند. از سوی دیگر معادله آمریکایی روسی که امروز در سوریه حاکم است به سعودیها حاشیه امنی برای مانور و تحرک می دهد.

مسکو می دانست که ورود به سوریه بدون تفاهم با ایران ممکن نیست و بر این مساله نیز واقف است که باقی ماندن در این کشور بدون هماهنگی با سعودیها غیر ممکن است.

علاوه بر این، دولت ترامپ مسکو را از دغدغه نزدیکی ایران و آمریکا راحت کرده و نیاز عربستان و روسیه به ادامه تفاهمها و قراردادهای نفتی، منافع مشترک این دو دولت را عمق می بخشد.

از سوی دیگر، سرمایه گذاری عربستان در روسیه به پوتین قدرت اقتصادی عظیمی می دهد که می تواند از آن بعنوان یکی از اقدامات مؤثر خود برای مطرح شدن نامزدی اش در انتخابات سال 2018ریاست جمهوری استفاده کند.

با این وصف، در سایه گسترش روابط روسیه و عربستان، صفحه تازه ای در هندسه خاورمیانه گشوده شده است.

نظرات بینندگان