arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
القدس العربی:

پوتین چگونه در بحث ایران، دست رد به سینه ی ملک سلمان زد؟

سفر پادشاه عربستان به روسیه علاوه بر قراردادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی که ضمن آن منعقد شد، از برخی مسائل حاشیه ای نیز خالی نبود؛ مسائلی که در صورت تغییر شرایط و محاسبه ها می تواند به مشکلات بزرگی تبدیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوتین چگونه در بحث ایران، جواب رد به سینه ی ملک سلمان زد؟

القدس العربی نوشت: سفر پادشاه عربستان به روسیه علاوه بر قراردادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی که ضمن آن منعقد شد، از برخی مسائل حاشیه ای نیز خالی نبود؛ مسائلی که در صورت تغییر شرایط و محاسبه ها می تواند به مشکلات بزرگی تبدیل شود.

به گزارش «انتخاب»؛ یکی از این موارد، از کار افتادن ناگهانی پله برقی در فرودگاه روسیه در حین پیاده شدن پادشاه عربستان از هواپیما بود؛ رسانه ها به چهره نگران ملک سلمان که در فاصله 15 کیلومتری بین هواپیما و خاک روسیه معلق مانده بود، توجه زیادی نشان دادند.

حادثه دوم، که این بار مورد توجه بسیاری از سوی تحلیلگران سعودی در شبکه های اجتماعی قرار گفت، نبود پوتین در فرودگاه برای استقبال از ملک سلمان بود؛ مساله ای که آن را به معنای کم وزن دانستن مهمان سعودی در نظر پوتین دانستند.

گذشته از این مسائل، پوتین در دیدار با پادشاه سعودی پیشنهاد تمدید قرارداد نفت با سعودیها را نداد، بدین معنا، اکنون سعودیها هستند که درباره این قرارداد به روسیه اصرار می کنند.

اگر این موارد را استثنا کنیم، روابط بین ریاض و مسکو در این سفر در سطوح سیاسی، انرژی و سلاح انعطاف زیادی را شاهد بود.

البته درست تر آن است که بگوییم این انعطاف از سوی سعودیها در مورد روسیه اتفاق افتاد نه از سوی روسیه. در ادامه، سخاوت سعودیها در عقد قراردادهای اقتصادی و نظامی و سیاسی با روسیه، بیش از آنکه توازن بین دو شریک را منعکس کند، نشان دهنده پذیرش نقش مسکو برای خاورمیانه، سوریه، مصر و لیبی می باشد.

برای مثال در حالی که وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر به همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با «معارضان معتدل سوریه » اشاره کرد، وزیر خارجه روسیه این همکاری را در زمینه مبارزه با «تروریسم» نامید. چه لحن سعودیها را در این باره در نظر بگیریم و چه لحن روسها، این مساله به معنای عقب نشینی ریاض در برابر قدرت مسکو در ریاض است.

پادشاه سعودی از فرصت خود در این سفر برای انتقاد از ادعای دخالتهای نظامی ایران در جهان عرب استفاده کرد، اما به نظر می رسد این تلاش نمی تواند از جاذبه ایران برای کرملین بکاهد؛ ایرانی که از نفوذ گسترده ای در افغانستان، یمن، عراق و سوریه و لبنان برخوردار است.

کرملین به سرعت در پاسخ به سعودیها گفت:«همکاری نظامی با سعودیها علیه هیچکس به کار گرفته نمی شود».

پیام قراردادهای نظامی سعودی برای ایران، با پیام مهم روسیه برای ایالات متحده همزمان شد؛ چرا که وزیر خارجه ایالات متحده از توجه و اهتمام رو به افزایش هم پیمانانش برای خرید موشکهای روسیه اظهار نگرانی کرد. قطعا این سخن صریح مسئولان آمریکایی به ترکیه ای اشاره دارد که قراردادی مشابه قرارداد سعودیها با روسیه در زمینه خرید موشکهای اس400اشاره دارد.

در چارچوب موازین قدرتها، به نظر می رسد که برنده بزرگ این سفر روسیه است، نه عربستان. آنچه از این دیدار برای عربستان باقی ماند، مقایسه نا امید کننده راه پله هواپیمای سعودی در فرودگاه مسکو با موشکهای اس 400 روسیه است!

نظرات بینندگان