arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
محمدجواد ظریف:

از آیت الله هاشمی آموختم شجاعت به معنای آینده نگری است / خیلی به حرف‌هایی که این روزها زده می‌شود توجه نکنید؛ این ها واقعیت‌های ۳۰ سال گذشته را باور ندارند، چه برسد به واقعیت‌های امروز / اگر مدیریت شجاعانه هاشمی نبود هیچگاه نمی توانستیم صدام حسین را محکوم کنیم

با رصد رفتار سياسي زندگي آيت الله هاشمي مي توان اين واقعيت را ديد كه ايشان هميشه آماده بودند خود را هزينه نظام و انقلاب كنند و بهترين نمونه آن پذيرش قطعنامه٥٩٨ بود، آيت الله هاشمي در مورد اين قطعنامه مسئوليت را پذيرفت تا امام ناگزير ورود به اين امر نشوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از آیت الله هاشمی آموختم شجاعت به معنای آینده نگری است / خیلی به حرف‌هایی که این روزها زده می‌شود توجه نکنید؛ این ها واقعیت‌های ۳۰ سال گذشته را باور ندارند، چه برسد به واقعیت‌های امروز / اگر مدیریت شجاعانه هاشمی نبود هیچگاه نمی توانستیم صدام حسین را محکوم کنیم

محمد جواد ظريف وزير امورخارجه بعدازظهر امروز در همايش ملي آيت الله هاشمي رفسنجاني و هشت سال دفاع مقدس كه در سازمان اسناد و كتابخانه ملي به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد با اشاره به اينكه بنده يك درس از رفتار آيت الله هاشمي در قبال جنگ مآوختم اظهار داشت: شجاعت همواره به معناي تندروي نيست و گزهي شجاعت به معناي آينده نگري است و مي تواند به معناي ترجيح منافع ملي به جاي منافع شخصي باشد.

به گزارش «انتخاب»؛ وي ادامه داد: آيت الله هاشمي شخصي شجاع بود ولي اين شجاعت را در راه انقلاب و اسلام و منافع ملي خرج مي كرد.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: با رصد رفتار سياسي زندگي آيت الله هاشمي مي توان اين واقعيت را ديد كه ايشان هميشه آماده بودند خود را هزينه نظام و انقلاب كنند و بهترين نمونه آن پذيرش قطعنامه٥٩٨ بود، آيت الله هاشمي در مورد اين قطعنامه مسئوليت را پذيرفت تا امام ناگزير ورود به اين امر نشوند.

ظريف با طرح موضوع جنگ تحميلي ايران در عرصه بين المللي بيان داشت: سياه ترين موضوع در سازمان بين المللي بعد از فلسطين موضوع جنگ تحميلي ايران است، جنگ ما يكي از پرونده هاي در سازمان ملل است كه يك اقدام مثبت در مورد آن در سازمان ملل مشاهده نمي شود.

وي افزود: ٧روز بعد از حمله عراق عليه ايران سازمان ملل اولين قطعنامه خود را صادر كرد، در اين قطعنامه حتي صحبتي از حمله نظامي هم نمي شود و تنها موضوع اختلاف ايران و عراق بيان مي گردد، در اين شرايط هيچ صحبتي از سلاح هاي نظامي نمي شود و خروج نيروهاي نظامي از كشور ما پس از فتح خرمشهر بيان مي شود.

وزير امورخارجه با بيان اينكه اداره چنين جنگي در عين بي مسئوليتي سازمان ملل كار بسياري دشواري است خاطرنشان كرد: اين جنگ با مديريت امام راحل، مقام معظم رهبري و آيت الله هاشمي به موفقيت نزيك شد، زماني كه عراق بمب هاي شيميايي بر ايران فرود آورد بنده به سازمان ملل مراجعه كردم و اين موضوع مطرح شد و پس از ارائه شش گزارش به شوراي امنيت سازمان ملل شاهد بوديم حتي يك قطعنامه هم در اين مورد صادر نشد.

ظريف ابراز داشت: اينكه در نبود تسحيلات نظامي و عدم حمايت بين المللي توانستيم جنگ را به جلو ببريم كار بزرگي بود، در دوران بحران شديد جنگ سرد براي مقابله با پيش روي هاي جمهوري اسلامي ٥عضو دائم سازمان ملل با هم متحد شدند كه قطعنامه ٥٩٨ را بپذيرند، در اين قطعنامه با همه خصومت هايي كه با ايران داشتند آيت الله هاشمي بسيار خوب موضوع را مديريت كردند.

وي ادامه داد: سخناني كه اين روزها برخي در مورد مسئولين ايراني مي زنند را توجه نكنيد، نوع برخورد شجاعانه ما با قطعنامه٥٩٨ و جلوگيري از اولين تحريم شوراي امنيت عليه ايران به خاطر تدابير امام راحل و سران قوا بود، تفاوت مديريت ما در برخورد با تحريم هاي شوراي امنيت كه در موضوع جنگ، تسخير لانه جاسوسي و انرژي هسته اي رخ داد باعث شد كه در سومين مرحله تحريم شواي امنيت يعني موضوعات هسته اي به اين تحريم تن بدهيم.

وزير امورخارجه با اشاره به مذاكرات براي موضوع متجاوز به ايران كه در سازمان ملل رخ داد، تصريح كرد: اگر مديريت شجاعانه آيت الله هاشمي در اين رابطه نبود هيچگاه نمي توانستيم برگه محكوميت صدام در جنگ عليه ايران را بگيريم.

ظريف تاكيد كرد: شجاعت، فدا شدن براي نظام از جمله اقداماتي است كه آيت الله هاشمي در راس كارهاي خود انجام داد.
 
وی افزود: خیلی به حرف‌هایی که این روزها زده می‌شود توجه نکنید؛ این ها واقعیت‌های ۳۰ سال گذشته را باور ندارند چه برسد به واقعیت‌های امروز.
نظرات بینندگان