arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

هشدار ماریانو راخوی به رئیس دولت کاتالونیا: اعلام یکطرفه استقلال از اسپانیا عواقب بدی در پی خواهد داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه از «کارلس پوجدمونت» رئیس دولت ایالت کاتالونیا خواست که به قانون بازگردد و هشدار داد که اعلام یکطرفه استقلال کاتالونیا از اسپانیا عواقب بدی در پی خواهد داشت.

به گزارش انتخاب، راخوی در مصاحبه با خبرگزاری افه اشاره داشت که مشکل کاتالونیا راه حل دارد. با اعلام یکطرفه استقلال وضعیت بدتر خواهد شد. این اظهارات در حالی است که پوجدمونت چهارشنبه شب تاکید کرده بود که از اهداف جدایی طلبانه خود دست نخواهد کشید.
 
هشدار ماریانو راخوی به رئیس دولت کاتالونیا: اعلام یکطرفه استقلال از اسپانیا عواقب بدی در پی خواهد داشت
 
نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد: بهترین راه حل این است که همه به قانون بازگردند. این چیزی است که می‌ تواند مانع از این شود که در آینده، مشکلات بدتری به وجود آید و چیزی است که جامعه اسپانیاخواهان آن هستند.
 
در رابطه با اعمال احتمالی‌ ماده 155 قانون اساسی‌ کشور برای لغو خودمختاری کاتالونیا، نخست وزیر اشاره کرد که عقاید مختلفی‌ در این باره وجود دارد.
 
راخوی از سوی دیگر ابراز اطمینان داد که این وضعیت را پشت سر خواهند گذاشت و یادآور شد که اسپانیا در طول تاریخ خود، لحظات بسیار سختی را تجربه کرد و همیشه قادر به غلبه بر آن بوده است. به یقین آنچه که برای اسپانیا بهتر است و در زمانی‌ که به نظرم مناسب تر باشد، انجام خواهم داد.
 
وی در هر صورت تضمین داد که به هیچ وجه اجازه استقلال درکاتالونیا را نخواهد داد، اما فاش نکرد که چه اقداماتی در صورت اعلام یکطرفه استقلال، پیش بینی‌ کرده است.
 
راخوی تاکید کرد که وحدت اسپانیا، هدف هیچگونه میانجیگری و مذاکره نیست و تنها باید به قانون عمل کرد.
 
راخوی با بیان اینکه که اینگونه اقدامات، برای اقتصاد اسپانیا بسیار بد است و اکنون برخی‌ از عواقب آن دیده می‌ شود، هشدار داد که هر چقدر اتمام این وضعیت طولانی تر شود، وضعیت برای همه بدتر خواهد بود.
 
کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.
 
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
 
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آنان خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
 
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد، 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
 
همه پرسی استقلال این منطقه که روز یکشنبه برگزار شد و 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند، از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا این همه پرسی را معلق، ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان