arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

دیدار سفرای اروپایی با اعضای کنگره برای حفظ برجام

درحالی که کنگره با نبردی احتمالی بر سر آینده توافق هسته ای با ایران روبرو است، سفرای اروپایی و مقامات دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا استدلال خود را برای حفظ برجام، مستقیما با قانونگذاران آمریکایی مطرح می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیدار سفرای اروپایی با اعضای کنگره برای حفظ برجام 
خبرگزاری رویترز نوشت: درحالی که کنگره با نبردی احتمالی بر سر آینده توافق هسته ای با ایران روبرو است، سفرای اروپایی و مقامات دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا استدلال خود را برای حفظ برجام، مستقیما با قانونگذاران آمریکایی مطرح می کنند.

به گزارش «انتخاب»، مشاوران کنگره و مقامات سفارت های اروپایی در واشنگتن به رویترز گفتند که سفرای انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا اواخر روز چهارشنبه (به وقت محلی آمریکا) در جلسه ای که در ساختمان کنگره و توسط «ریچارد دوربین» نفر دوم دموکرات ها در سنا ترتیب داده شده است، شرکت خواهند کرد. این سفرا با سناتورهای دموکرات دیدار می کنند.

«وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد دولت سابق آمریکا در مذاکرات هسته ای هم در این جلسه حضور دارد و «ارنست مونیز» وزیر سابق انرژی و «جک لیو» وزیر سابق خزانه داری آمریکا هم از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه شرکت می کنند.

این جلسه بخشی از تلاش های جاری دموکرات های کنگره و سایر مقام های حامی توافق هسته ای به منظور افزایش حمایت ها از این توافق است. این سفرا قصد دارند درباره تبعات فروپاشی این توافق هشدار دهند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آماده می شود که تا 15 اکتبر (23 مهر) در گزارشی درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای به کنگره ارائه دهد یا سرنوشت آن را در دست کنگره قرار دهد.

یک مقام سفارت انگلیس در واشنگتن گفت که «کیم داروچ» سفیر انگلیس روز چهارشنبه به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی و اتحادیه اروپایی خود در کنگره بود تا «اطلاعاتی درباره مواضع اروپا در قبال برجام» به دموکرات ها و جمهوری خواهان ارائه دهد.

یک سخنگوی نمایندگی اتحادیه اروپا تایید کرد که «دیوید اوسالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا و سایرین در این جلسه حضور خواهند داشت تا توضیح دهند که این یک توافق چندجانبه است و کارایی دارد و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اطمینان یابد که این توافق سر جای خود می ماند.

ترامپ از توافق هسته ای انتقاد کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آمریکایی گفته که ترامپ احتمالا روز پنجشنبه هفته آینده در واشنگتن نظرش را در این باره اعلام می کند.

مقام های ارشد کاخ سفید گفته اند که ترامپ متمایل به در پیش گرفتن مسیری است که باعث خواهد شد آمریکا از این توافق کنار بکشد. این درحالی است که در داخل دولت آمریکا اختلاف هایی در این زمینه وجود دارد.

سفرای اروپایی هشدار داده اند که لغو برجام زیان بزرگی خواهد بود که باعث خواهد شد ایران غنی سازی را افزایش دهد و تلاش های بین المللی برای اشاعه هسته ای را تضعیف می کند.

به گزارش ایرنا، دیوید اوسالیوان دوشنبه هفته گذشته در سخنانی در نشست اندیشکده «شورای آتلانتیک» گفت: ما موافقیم که فقدان این توافق زیان بزرگی خواهد بود.

«پیتر ویتیش» سفیر آلمان در آمریکا هم در همین نشست با اشاره به تبعات لغو برجام اظهار داشت: چنین چیزی چه پیامی به کشورهایی مانند کره شمالی می فرستد؟ این پیام را می رساند که دیپلماسی قابل اعتماد نیست و نمی توان به توافق نامه های دیپلماتیک اعتماد کرد. به نظر من زمانی که ایران توافق را نقض نکند اما ما آن را رعایت نکنیم، اعتبار ما در غرب تحت تاثیر قرار می گیرد.

داروچ سفیر انگلیس نیز در نشست اندیشکده آتلانتیک گفت که ترامپ و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در دیدار اخیر خود در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک نیمی از صحبت های خود را به ایران اختصاص دادند اما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره برجام اعلام نکرد.

وی گفت که 'می' بار دیگر دلیل حمایت انگلیس از این توافق هسته ای را توضیح داده و آن را موضوع امنیت ملی عنوان کرد. سفیر انگلیس در آمریکا اظهار داشت: تا زمانی که از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، ایران به آن (توافق هسته ای) پایبند است ما هم به حمایت از آن ادامه می دهیم.

«ژرار آرو» سفیر فرانسه در آمریکا هم خاطرنشان کرد کشورهای دیگر – روسیه و چین – هم که توافق را امضا کرده اند از مذاکره دوباره درباره برجام حمایت نمی کنند.

سفرای غربی گفتند اگر واشنگتن از توافق هسته ای کنار بکشد، آنها تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا از شرکت های مستقر در اروپا که به تجارت با ایران ادامه می دهند، در برابر تحریم های مجدد آمریکا محافظت کنند.

البته سران کنگره هنوز درباره اینکه آیا در چنین شرایطی تحریم ها را دوباره وضع خواهند کرد یا نه، اظهارنظری نکرده اند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا گفته که اگر تا زمانی که عدم پایبندی ایران به این توافق ثابت نشده باشد، واشنگتن باید به ماندن در آن بیندیشد. وی گفته ایران «از اساس» به توافق پایبند است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است که چند گزینه درباره آینده توافق هسته ای در اختیار ترامپ قرار خواهد گرفت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان