arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۴۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

عوامل موثر در ایجاد ۹۵۰ هزار شغل/آسیب جدی اشتغال، قاچاق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: اگر خط فقر را به خط تورم نزدیک کنیم و رکود و قاچاق کالا را از بین ببریم بیش از ۵۰۰ هزار شغل در سال ایجاد می‌شود. او معتقد است که سوق دادن سپرده‌های بانکی به سمت تولید زمانی محقق می‌شود که تولید حرف اول را در کشور بزند.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی تحقق هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه در ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال، اظهار کرد: وقتی فاصله بین تورم و خط فقر زیاد است، نقدینگی‌ها در جایی می‌رود که مدنظر دولت نیست. اگر دولت تولید را رونق بدهد پول وارد تولید می‌شود. امروز قاچاق کالا پدر کارگاه‌های ۱۰ نفره را درآورده است. کیف و کفش و لباس اکثرا در بازار قاچاق است بنابراین اگر بتوانیم با قاچاق مبارزه کنیم، مشکل تولید و اشتغال کشور حل می‌شود.

وی ادامه داد: شخصا معتقدم در صورتی که وزیر کار به عنوان رییس شورای عالی کار بتواند فاصله بین خط فقر و تورم را به حداقل برساند، ۴۰۰ هزار شغل که سهل است، بیش از ۵۰۰ هزار شغل در سال می‌توانیم ایجاد کنیم.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کمکی به تولید نکرد، افزود: این فکر که اگر سود سپرده‌ها را کم کنیم مردم پولشان را به سمت تولید می‌برند، اشتباه بود. زمانی این ایده به نتیجه می‌رسد که تولید در این ممکلت حرف اول را بزند و کسی که ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارد برایش بصرفد که آن را در تولید سرمایه گذاری کند.

به بیان اصلانی چند هفته است که از اجرای بخشنامه کاهش ۱۵ درصدی سود سپرده‌ها می‌گذرد ولی نتیجه اش این بود که قیمت سکه، طلا، دلار و اجاره خانه‌ها بالا رفت و کسانی که پولشان را از بانکها بیرون کشیدند آن را وارد شغل‌های کاذب، بازارهای دلالی، سفته بازی و خرید زمین کردند.

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: زمانی که کارگاههای قدیمی و با سابقه توان ماندن ندارند، کارخانه‌ها از تامین مواد اولیه عاجزند و بسیاری از بنگاه‌ها به سمت تعطیلی رفته‌اند، سرمایه‌گذار داخلی این ریسک را نمی‌کند که پولش را وارد تولید کند.

به گفته این مقام مسئول کارگری مشکل اصلی تولید و یکی از آسیبهای جدی اشتغال، قاچاق کالا و پس از آن رکود است به همین دلیل مسئولان ابتدا باید اشتغال موجود را حفظ کنند تا به بیکاران کشور افزوده نشود و بعد از آن به تدریج برای اشتغال برنامه‌ریزی کنند.

اصلانی خاطرنشان کرد: ورود کالای قاچاق، رکود و فاصله‌ زیاد بین خط فقر و تورم سه عاملی است که ایجاد شغل را سخت می‌کند لذا برای تحقق اهداف برنامه ششم در حوزه اشتغال باید این سه عامل را از بین ببریم.
نظرات بینندگان