arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر در گفت و گو با «انتخاب»:

حساس شدن شهروندان نسبت به شهرفروشی عرصه را بر متخلفان تنگ تر می کند/ شوراهای معماری مناطق محلی برای درآمدزایی بود/ تاکید بر پایش شوراهای معماری مناطق

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه باید در مدیریت جدید تصمیمات شوراهای معماری مناطق در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مرکز نیز به صورت جدی پایش شوند گفت: در مدیریت گذشته شورای مناطق، تحت فشار بودند تا در تاریخ مشخصی درآمدی مشخص داشته باشد و به حساب شهرداری مرکز واریز کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حساس شدن شهروندان نسبت به شهرفروشی عرصه را بر متخلفان تنگ تر می کند/ شوراهای معماری مناطق محلی برای درآمدزایی بود/ تاکید بر پایش شوراهای معماری مناطق 
سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه باید در مدیریت جدید تصمیمات شوراهای معماری مناطق در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مرکز نیز به صورت جدی پایش شوند گفت: در مدیریت گذشته شورای مناطق، تحت فشار بودند تا در تاریخ مشخصی درآمدی مشخص داشته باشد و به حساب شهرداری مرکز واریز کند.
 
علی اعطا در گفت و گو با خبرنگار سرویس شهری «انتخاب» در پاسخ به اینکه با ابلاغ مصوبه جدید برای محدود کردن اختیارات شوراهای معماری مناطق احتمال کاهش درآمدهای شهرداری وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از درآمدهای حاصل از عوارض ساخت و ساز قانونی و در چارچوب ضوابط و مقررات است اما بخشی دیگر که به تراکم فروشی و شهرفروشی مشهور است باید متوقف می شد؛ هر چند به طور کلی درآمدهای شهرداری نباید به ساخت و ساز وابسته باشد.

وی با بیان اینکه شورای معماری مناطق برای حل برخی از مسایل مرتب با ساخت و ساز در مناطق اختیاراتی دارند، تاکید کرد: متاسفانه این اختیارات به صورت غیرقانونی افزایش یافت که این امر عدول از ضوابط و مقررات بود. برای نمونه بعضا در شورای مناطق فراتر از اختیاراتشان عمل می کردند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهر فروشی بخشی از درآمدزایی مناطق شده بود، افزود:  موضوع مهم دیگر در انجام تخلفات در شورای مناطق، تحت فشار قرار گرفتن مناطق برای کسب درآمد تا تاریخ معینی بود؛ اینکه هر منطقه ای تحت فشار قرار بگیرد تا تاریخ مشخصی درآمدی مشخص داشته باشد و به حساب شهرداری مرکز واریز کند، باعث می شد مناطق به سمت انجام توافقاتی حرکت کنند که خلاف ضوابط و مقررات بود و این امر در شرایطی اتفاق می افتاد که تعهداتی که برای منطقه به لحاظ درآمدزایی ایجاد می شد، نسبتی با ظرفیت های ایجاد شده در منطقه برای کسب درآمد پایدار نداشت.

وی با اشاره به لزوم پایش جدی تصمیمات شوراهای معماری مناطق توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اعلام کرد: با صدور بخشنامه جدید اقدامات شوراهای معماری مناطق شفاف شده و امکان برای پایش این تصمیمات برای شورای شهر فراهم خواهد شد.

اعطا تاکید کرد: البته ضروری است این تصمیمات شوراهای معماری مناطق در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مرکز نیز به صورت جدی پایش شوند و صرفا به شفاف و سیستمی شدن و امضای مصوبات توسط شهردار منطقه اکتفا نشود تا کلیه تصمیمات در چارچوب ضوابط و مقررات باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تصمیم اخیر شهرداری در کاهش درآمدهای شهرداری اثرگذار خواهد بود، تاکید کرد: مدیریت جدید شهرداری تهران در شش ماهه دوم امسال دوره سختی خواهد داشت اما اگر می خواهیم رویه موجود اصلاح شود باید این دوره سخت را بگذرانیم و بدون شک بودجه سال 97 انقباضی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما برای کاهش درآمدزایی بودجه در نیمه دوم امسال چه رقمی است، گفت:  این رقم با تقریب قابل استحصال است البته شورای پنجم معتقد است مدیریت گذشته شهرداری، شهر تهران را گران اداره می کرد به طوری که پروژه های غیرضروری و غیرکارشناسی تعریف و اجرا می کرد و بودجه هایی را صرف اموری می کرد که طبق قانون وظایفی نسبت به آن نداشت و گاهی فراتر از بودجه مصوب نیز اقدام می کرد. بدون شک در صورتی که هزینه های شهر مدیریت شود و از هزینه های غیرضروری شهر کاسته شود، می توانیم شهر را بهینه اداره کنیم.

اعطا در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی برای اجرای بخشنامه های ضدفساد مدیریت جدید شهری وجود دارد، اظهار کرد: شورای شهر در رابطه با تخلف با کسی تعارف ندارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف قطعا برخورد خواهد کرد و ما این بخشنامه را گامی در جهت شفاف سازی اقدامات می دانیم و از این جهت از آن حمایت می کنیم.

اعطا همچنین گفت: خوشبختانه مبارزه با شهرفروشی در جامعه به یک مطالبه جدی تبدیل شده است اینکه شهروندان و مطبوعات نسبت به موضوع شهرفروشی حساس شدند، موجب خواهد شد تا عرصه بر متخلفین تنگ شود. بخشنامه های اخیر شهرداری تهران در راستای شفاف سازی و تحقق شعارهای انتخاباتی شورای پنجم است و ما از این تصمیم حمایت می کنیم.
 
اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید
  
نظرات بینندگان