arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶

یک آمار رسمی از تولیدات فیلم‌های دفاع مقدسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 20 فیلم مستند و انیمیشن با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه را در دست تولید دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستندهای «18 درصد»، «عکس‌ها نمی‌جنگند»، «ژنرال‌های 13 ساله»، «مسیر»، «فرزندان شب»، «خشت و خشم»، «تو از یاد نرفته‌ای»، «شهدای چوار» و «شهید حمیدرضا بیابانی» از تولیدات مستند جدید این «مرکز» با محوریت موضوع دفاع مقدس هستند.

نگاتیو
 همچنین مرکز گسترش در راستای حمایت از ساخت انیمیشن‌هایی با موضوع دفاع مقدس، آثاری چون «بادها کجا می‌میرند»، «فرمانده کوچولو» و «شهید گمنام» را در دست تولید دارد.

«بانوی انقلاب»، «ترور سرچشمه»، «واقعه التنف»، «قصه سوریه»، «شهید همدانی»، «کو؟ بانی»، «از کابل تا دمشق» و «ضد نور» هم عنوان تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت در منطقه هستند.

«18 درصد» به کارگردانی «مصطفی شبان» به روایت داستان یک جانباز ایرانی می‌پردازد که در سال 1367 برای درمان جراحت شیمیایی به ژاپن فرستاده می‌شود. وی به تشخیص پزشک ژاپنی به ایران بازگردانده می‌شود تا آخرین روزهای خود را کنار خانواده‌اش بگذراند، اما 17 سال بعد او را زنده، در صف حافظان صلح جهانی می‌بینیم.

«عکس‌ها نمی‌جنگند» ساخته «شاهد سلطانی‌آزاد» درباره‌ی عکاسی صبا در شهر دزفول است که آخرین موشک صدام به آن اصابت می‌کند. عکاسی‌ای که تمام تاریخ شهر را در خود آرشیو کرده بود.

«ژنرال‌های 13 ساله» به کارگردانی «محمد جعفری» تمام ماجراهایی که طی جنگ تحمیلی بر نوجوانان رزمنده‌ی ما گذشته است را روایت می‌کند.

«مسیر» ساخته «محمدرضا نیازی» به زوایای زندگی سرلشگر پاسدار شهید حسین املاکی می‌پردازد. این فیلم که در منطقه غرب ایران و کوه‌های لوشان تصویربرداری شده است، رزم و ایثار سردار شهید املاکی را توسط یکی از همرزمانش (سیف‌الله طهماسبی) روایت می‌کند.

«فرزندان شب» به کارگردانی«بهروز نورانی‌پور» روایت کودکان سرباز و مشکلات آن‌ها در جریان جنگ را بازگو می‌کند.

«خشت و خشم» ساخته «فضل‌الله تاری» و «امیر امیری» پیرامون اثرات حمله نیروهای بعثی به بناهای باستانی ایران، ماجرای پرونده شکایت ایران در دادگاه لاهه و در نهایت پیروزی ایران در این دادگاه ساخته شده است.

«تو از یاد نرفته‌ای» به کارگردانی «مجتبی عباسی» قصه‌ی عکسی است که دو ماه پس از شروع جنگ تحمیلی روبروی باشگاه گلستان آبادان گرفته شده که این عکس، یک عکس معمولی نیست! عکسی است که یک دنیا خاطره در دل خود دارد. اینک پس از سال‌ها قرار است افراد باقیمانده‌ی آن عکس، دوباره در همان مکان جمع شوند.

«شهدای چوار» ساخته «علیرضا فرخنده‌کیش» روایت ایلامی‌هایی است که بر اثر حملات نیروهای بعثی به مسابقه فوتبال در بخش چوار، شهید شدند.

در خلاصه موضوع مستند «شهید حمیدرضا بیابانی» به کارگردانی «رحیم رحیمی‌پور» هم آمده است: «تصویری از شهید حمیدرضا بیابانی که در سن 13 سالگی در میان تظاهرات‌کنندگان از ناحیه پا و سر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد، در میان تصاویر آرشیوی اول انقلاب دیده می‌شود و بعد جستجو برای پیدا کردن مقبره او و چگونگی شهادت و خانواده‌اش ادامه می‌یابد...»

سه فیلم انیمیشن با موضوع دفاع مقدس

«بادها کجا می‌میرند» به کارگردانی «پژمان علی‌پور» پیرامون بمباران شیمیایی سردشت است. زندگی روزمره مردم شهر سردشت و زیبایی‌های آن همراه با باد ملایمی همراه است تا اینکه شهر بمباران شیمیایی می‌شود. تمام داستان در آبی که در گودال جمع شده است، روایت می‌شود و ...

«فرمانده کوچولو» ساخته «جمال رحمتی» روایت یک کودک جامانده در شهری سقوط کرده در جنگ است که چهار نیروی نظامی عملیات غیرممکن نجات او را در برنامه دارند.

«شهید گمنام» به کارگردانی فاطمه حسنی داستان چهار رزمنده در عملیاتی است که زخمی می‌شوند و جهت شناسایی نشدن فرمانده گردان، همگی پلاک خود را درون آب می‌اندازند.

آثار مستند انقلاب و حوزه مقاومت

«بانوی انقلاب» به کارگردانی «مصطفی رزاق‌کریمی» زندگی‌نامه و سبک زندگی سرکارخانم «خدیجه ثقفی» همسر امام خمینی (ره) براساس دست‌نوشته ها، خاطرات، پژوهش و... است.

«ترور سرچشمه» ساخته «محمدحسین مهدویان» مروری بر وقایع سال 1360 دارد که منجر به حادثه هفتم تیر و شهادت جمعی از مسئولان ارشد نظام اسلامی شد.

«واقعه التنف» به کارگردانی «شراره یوسف‌نیا» به زندگی و شهادت شهید محسن حججی و دلایل حضور مدافعین حرم در سوریه می‌پردازد.

«قصه سوریه» ساخته «احد میکائیل‌زاده» داستان مصائب مردم سوریه و مقاومت آن‌ها در برابر تکفیری‌ها و تروریست‌هاست.

«شهید همدانی» به کارگردانی «امیرحسین نوروزی» زندگی سردار شهید حسین همدانی را روایت می‌کند. وی فعالیت‌های بسیاری پیش از انقلاب تا زمان شهادت در سوریه انجام داد و نگاه فرهنگی به حوزه کاری خود داشت.

«کو؟ بانی» ساخته «حامد بقائیان» سوالاتی از محورهای باقی‌مانده در ویرانی‌های پس از جنگ تحمیلی مطرح می‌کند و تاثیرات آن در زندگی آیندگان را به تصویر می‌کشد.

«از کابل تا دمشق» به کارگردانی «ماهان خمامی‌پور» روایت زندگی یک مدافع حرم از گردان فاطمیون است که خود را آماده جنگ می‌کند.

«ضد نور» ساخته «اردوان تراکمه» هم مستندی در سه بخش با موضوع زندان کمیته مشترک (موزه عبرت فعلی) است.

نظرات بینندگان