arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶

نجفی: بدهی ۹۰۰۰ میلیاردی شهرداری به پیمانکاران / افزایش ۲۰ درصدی بودجه تجهیزات آتش‌نشانی

شهردار تهران با بیان اینکه امکان افزایش بودجه آتش نشانی در سال جاری وجود ندارد، از احتمال افزایش 10 تا 20 درصدی بودجه تجهیزاتی برای این سازمان در سال آینده خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران با بیان اینکه امکان افزایش بودجه آتش نشانی در سال جاری وجود ندارد، از احتمال افزایش 10 تا 20 درصدی بودجه تجهیزاتی برای این سازمان در سال آینده خبر داد.

به گزارش انتخاب، محمدعلی نجفی در حاشیه مراسم روز آتش نشانی که در برج میلا برگزار شد از مانور نیروهای آتش نشانی برج میلاد بازدید کرد و پس از آن در جمع خبرنگاران در مورد روز آتش نشانی گفت: البته این روز هفتم مهر است اما مراسم بزرگداشت زودتر برگزار شد.
 
نجفی: بدهی ۹۰۰۰ میلیاردی شهرداری به پیمانکاران / افزایش ۲۰ درصدی بودجه تجهیزات آتش‌نشانی

شهردار تهران اضافه کرد: در مورد آتش نشانی مسائل مختلفی وجود دارد، یکی از آنها این است که با وجود سازمان آتش نشانی قوی، مردم احساس آرامش و امنیت می‌کنند و می‌دانند وقتی با حادثه‌ای مواجه شوند سازمانی تخصصی در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین در مورد اهمیت فرهنگسازی در رابطه با ایمنی گفت: یکی از مسائلی که در رابطه با ایمنی روی آن باید کار شود آموزش همشهریان و ایجاد فرهنگ ایمنی است. در بین 30 کلانشهر، شهر تهران از نظر تعداد تماس با آتش نشانی به ازای هر 1000 نفر، رتبه دوم را دارد که متاسفانه بخشی از این تماس‌ها مزاحمت تلفنی هستند و بخش دیگر آن مربوط به این است که مردم به مجرد وقوع هر حادثه‌ای با آتش نشانی تماس می‌گیرند.

وی اضافه کرد: این مسئله از یک جهت خوب است که نشان دهنده اعتماد مردم به آتش نشانی است؛ اما از جهت دیگر بد است؛ زیرا باید ساختارهای لازم در اماکن وجود داشته باشد تا در زمان وقوع هر حادثه‌ای اقدامات اولیه صورت بگیرد.

نجفی با تاکید بر اهمیت آموزش نیروهای آتش نشانی گفت: آموزش‌های نیروهای سازمان آتش نشانی به خوبی برگزار می‌شود و ما توانایی این را داریم که مرکز آموزشی مهمی در منطقه باشیم. البته برای این کار باید ارتباطات بین‌المللی ایجاد کنیم و این قابلیت را داریم که در خاورمیانه به عنوان یک مرکز قلمداد بشویم.

شهردار تهران با اشاره به ضعف تجهیزاتی سازمان آتش نشانی تصریح کرد: در این زمینه تجهیزاتی ضعیف هستیم. البته قبلا منابعی اختصاص داده شده است ولی این منابع کافی نبوده است. بخش عمده‌ای از بودجه آتش نشانی صرف هزینه‌های جاری می‌شود و با توجه به اینکه این سازمان بیش از 5400 نفر نیرو دارد شاید 80 درصد بودجه صرف پرداخت پرسنلی شود.

وی با اشاره به تحت فشار بودن شهرداری در زمینه بودجه تصریح کرد: سال گذشته و امسال در این زمینه با مشکل مواجه بودیم و یکی از بخش‌هایی که تحت فشار بود سازمان آتش نشانی است که امیدوارم به طریقی این مسئله جبران شود.

نجفی با اشاره به اینکه یکی از عوامل حوادث طبیعی و انسان ساخت در تهران مربوط به ساختمان‌های فرسوده است، گفت: ساختمان‌های فرسوده زیادی در تهران وجود دارد که ریسک وقوع اتفاقات در آنها بالاست. بنابراین یکی از مسائل مهم ایمنی و انجام ملاحظات پیش از وقوع حادثه است. در این زمینه نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرداری باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را کمتر کنیم.

شهردار تهران در مورد اینکه آیا امکان افزایش بودجه سازمان آتش نشانی وجود دارد یا خیر؟ افزود: امکان افزایش بودجه در سال 96 وجود ندارد و از نظر درآمدی تحت فشار هستیم. در شش ماه اول سال تنها 72 درصد از درآمدهای شهرداری محقق شده که بخشی از آن هم صرف هزینه‌های جاری و ضروری اجتناب ناپذیر شده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: در مورد طرح‌های عمرانی بزرگ تحت فشار هستیم و بدهی ما به پیمانکاران 9000 میلیارد تومان است. این در حالیست که آنها پروژه‌ها را تحویل دادند؛ ولی ما هنوز تسویه حساب نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه امکان افزایش بودجه در هیچ بخشی در سال جاری وجود ندارد، افزود: امیدوارم در سال آینده بتوانیم اقداماتی انجام بدهیم و به خصوص بتوانیم برای تجهیزات آتش نشانی بودجه قابل توجهی را اختصاص بدهیم. فکر می‌کنم این بخش با افزایش 10 تا 20 درصدی همراه خواهد شد.

شهردار تهران در مورد بخشنامه‌ای که در رابطه با معماری و شهرسازی صادر شده است، گفت: این بخشنامه امروز یا فردا ابلاغ می‌شود و ماجرا این است که هر منطقه‌ای شوراهایی تحت عنوان شورای معماری دارد و مهمترین وظیفه آنها این است که هر جا ساخت و سازی انجام می‌شود در صورت مغایرت آنها با طرح تفصیلی تهران در رابطه با آن تصمیم گیری کند. این شوراها معمولا از وظایف خود در راستای طرح تفصیلی عدول می‌کردند و در مواردی به طور کلی این طرح را زیر پا می‌گذاشتند. علاوه بر زیر پا گذاشتن آن به طرح جامع شهر تهران هم بی توجهی می‌کردند. همچنین در رابطه با این شوراها مسائلی مربوط به فساد مطرح بود.

نجفی اضافه کرد: بخشنامه‌ای که ابلاغ می‌شود چند نکته را مورد توجه قرار می‌دهد. بر این اساس هر تصمیمی که در شورای معماری گرفته می‌شود باید صورتجلسه شود و شهردار منطقه نیز آن را امضاء کند و نسبت به آن مسئولیت قبول کند. همچنین هر کدام از این صورتجلسه‌ها از طریق سیستم فناوری شهرداری به مرکز باید منتقل شود.

نجفی ادامه داد: همچنین درخواست کردیم که صورت جلسه شوراهای معماری از آذر 95 تا کنون به معاونت عمران و شهرسازی ارائه شود.

شهردار تهران به نقص یکی از بندها اشاره کرد و گفت: در طرح تفصیلی قبلا بندی وجود داشت که اگر از سطح اشغال ملکی کم می‌شد می‌توانستند به طبقات اضافه کنند.

وی اضافه کرد: این مسئله باعث بی قوارگی شهر تهران شده است. البته این بند قبلا لغو شده بود ولی باز هم مجوزهایی در این زمینه داده شده است؛ در حالیکه به هیچ وجه اجازه افزایش طبقه داده نخواهد شد و اگر فردی می‌خواهد از بند طرح جامع استفاده کند باید از معاونت عمران و شهرسازی شهرداری استعلام کند.

نجفی در مورد سختی کار آتش نشانان نیز گفت: تا جایی که من می‌دانم بخشی از نیروهای عملیاتی مشمول امتیازات سختی کار می‌شوند و یکی از آنان این است که می‌توانند با 20 سال خدمت بازنشسته شوند. البته تعدادی از کارکنان سازمان که مشمول این موضوع نیستند تقاضاهایی دارند که باید آنها را بررسی کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان