arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
علی مطهری:

ایران نباید حساسیتی به موضوع کردستان عراق نشان دهد/ اقدامات خشونت آمیز به مصلحت نیست/ باید مردم کردستان عراق را روشن کنیم که این کار به صلاحشان نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «آمریکا و اسراییل پشت پرده موضوع استقلال کردستان عراق هستند» گفت که جمهوری اسلامی نباید موضع سختی دراین رابطه بگیرد و حساسیت زیادی درباره این موضوع نشان دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران نباید حساسیتی به موضوع کردستان عراق نشان دهد/ اقدامات خشونت آمیز به مصلحت نیست/ باید مردم کردستان عراق را روشن کنیم که این کار به صلاحشان نیست/ آمریکا به ظاهر می‌گوید مخالف استقلال کردستان است؛ حتی نمی‌توان از موضع ترکیه مطمئن بود 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «آمریکا و اسراییل پشت پرده موضوع استقلال کردستان عراق هستند» گفت که جمهوری اسلامی نباید موضع سختی دراین رابطه بگیرد و حساسیت زیادی درباره این موضوع نشان دهد.

به گزارش «انتخاب»، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهتر بود تلاش بیشتری می‌کردیم که این اتفاق نمی‌افتاد اما حالا که این رفراندوم برگزار شده و به نظر می‌رسد رای هم می‌آورد نباید خیلی درباره‌ی آن حساسیت نشان دهیم.

وی افزود: روشن است که کردها از همه پرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنند اما این همه پرسی به معنی استقلال کردستان عراق نیست و مراحلی دارد که اگر قابل انجام باشد هم دو سه سال طول می‌کشد پس نباید خیلی راجع به آن حساسیت نشان دهیم بلکه باید مردم کردستان عراق را روشن کنیم که این کار به صلاحشان نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌ی اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی کردستان عراق خاطرنشان کرد:‌ اقداماتی انجام شده و مقاماتی از ایران از جمله سردار سلیمانی و دیگران به این منطقه رفتند و هشدارهای لازم داده شده ولی از آن طرف این موضوع یک طرح بین‌المللی است که آمریکا و اسراییل پشت پرده آن هستند.

مطهری ادامه داد: به نظر من آمریکا به ظاهر می‌گوید که با استقلال کردستان عراق مخالف است. حتی در مورد ترکیه هم نمی توان از موضع این کشور مطمئن بود. نکته مهم این است که نباید موضع سختی بگیریم و حساسیت نشان دهیم بلکه باید ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد و با مردم کرد صحبت کنیم و از آنها کمک بگیریم و آنها را قانع کنیم که این کار به صلاحشان نیست. اما از سویی اقدامات خشونت آمیز در این زمینه هم به مصلحت نیست.

نایب رئیس مجلس درباره‌ی پیگیری موضوع بازداشت برخی از روزنامه نگاران از جمله ساسان آقایی و یغمی فشخامی اظهار داشت:‌ مواردی از این دست که به ما مراجعه می‌شود را از طریق وزارت اطلاعات، یا اطلاعات سپاه و قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم.

وی درباره‌ی وضعیت اعتراضات کارگری و بازداشت برخی از کارگران نیز گفت: موضوع آقای شهابی را می‌دانم و تا حدی در جریان این موضوع هستم. کار ما این است که این مسائل را منتقل کنیم ما باید از حقوق مردم دفاع کنیم و موضوع را به نهادهای مربوطه منتقل کنیم و از آنها بخواهیم به ما توضیح بدهند و سخت‌گیری نکنند. قرار نیست این افراد با دستور ما آزاد شوند ما پیگیری می‌کنیم و در مواردی هم پاسخ‌هایی دریافت می‌کنیم که با آنچه در رسانه‌ها آمده ممکن است مغایرت داشته باشد.

مطهری تاکید کرد:‌ موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید با منتقدان و معترضان برخورد سخت انجام شود این کار ضرورتی ندارد و با چند انتقاد و اعتراض نظام به خطر نمی‌افتد ما باید این نگاه را اصلاح کنیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: علی مطهری ، کردستان
نظرات بینندگان