arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶

ترکیه: در صورت تعرض به ترکمن های شمال عراق، مداخله نظامی می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: در صورت تعرض‌ به برادران ترکمن در شمال عراق، اقدام به انجام عملیات و مداخله نظامی خواهیم کرد.

به گزارش انتخاب، وی روز دوشنبه در چاووش اوغلو در گفت و گو با شبکه خبری آ.خبر به بررسی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق پرداخت و گفت: بغداد، طرف اصلی و قانونی ما در گامهای بعدی خواهد بود.
 
ترکیه: در صورت تعرض به ترکمن های شمال عراق، مداخله نظامی می کنیم 
 
همچنین وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه ای خطاب به شهروندان این کشور در خصوص سفر به عراق اعلام کرد: با توجه به شرایط امنیتی حساس در عراق و برگزاری همه پرسی از سوی اقلیم کردستان، خطر بروز ابهام ها، مسائل امنیتی و درگیری های جدید در عراق نیز وجود دارد و در این شرایط احتمال هدف قرار گرفتن منافع ترکیه در عراق و اقلیم کردستان عراق از سوی برخی از گروه های افراطی و گروه های تروریستی که بی ثباتی ناشی از همه پرسی را مورد سوء استفاده قرار خواهند داد، وجود دارد.
 
در این بیانیه در خصوص سفر اتباع ترکیه به مناطق دهوک، اربیل و سلیمانه تحت کنترل اقلیم کردستان عراق، هشدار داده شده و آمده است: شهروندان و شرکت های ترکی که در این مناطق مستقر هستند، تحت هر شرایط هوشیاری کامل داشته باشند و با اجتناب از حضور در اماکن شلوغ، تقویت تدابیر امنیتی، ارتباط با سفارت ترکیه در بغداد و سرکنسولگری در اربیل و لغو سفر به استان های شمالی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
 
وزارت امور خارجه ترکیه همچنین از شهروندانی که حضور آنها در استان های شمالی ضروری نیست، خواسته است که این مناطق را هر چه سریعتر ترک کنند.
 
با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با 3 مهر 1396 اصرار کرد و رای گیری این همه پرسی از صبح امروز آغاز شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان