arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶

میانمار با بازگشت پناهجویان موافقت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میانمار با بازگشت پناهجویان موافقت کرد 
دولت میانمار با تشکیل یک گروه کاری، فرایند تایید سیستماتیک 'بازگرداندن فوری' پناهجویان میانمار موافقت کرد. در یک ماه اخیر بیش از 420 هزار نفر از روهینگیایی های این کشور در اثر اعمال خشونت و کشتارهای مستمر توسط ارتش و گروههای افراط بودایی به بنگلادش فرار کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، یک مقام رسمی دفتر 'آنگ سان سوچی' رهبر دولت میانمار با اعلام این خبر افزود: این بازگشت بر اساس توافق سال 1993 بین میانمار و بنگلادش انجام می شود.
 
این تصمیم در جلسه بین 'آنگ سان سوچی' و اعضای 'کمیته اجرایی راهکارهای استان راخین' که در 'نایپیدائو'، پایتخت میانمار، برگزار گردید، اتخاذ شد.
 
در بیانیه ای که پس از این نشست صادر شده آمده است: او همچنین اهمیت فرایند تایید و مشخص کردن مکانهایی برای دریافت کسانی که میانمار را ترک کرده اند ، مورد تاکید قرار داده است.
 
در این نشست همچنین در خصوص اسکان گروههای مختلفی از جمله مسلمانان، مرو، دائینگ، مراماگای و سایر گروههای که مجبور به ترک استان راخین شده اند، بحث و گفتگو شد.
 
علاوه بر این گروه کاری، دولت میانمار همچنین مقدمات سفر یک گروه از دیپلمات های خارجی به استان راخین را در هفته آینده فراهم می کند. این تصمیم چند روز پس از آن اتخاذ شد که 'آنگ سان سوچی' سخنرانی تلویزیونی خود را در مورد روهینگیا که پس از سکوت طولانی مدت او انجام شد، ارائه کرد.
 
بر اساس این گزارش، مهاجرت گسترده روهینگیا و سایر ساکنان استان راخین پس از حمله یک گروه شبه نظامی به مراکز پلیس استان راخین روی داد، که پس از آن 'عملیات پاکسازی' توسط نیروهای امنیتی میانمار در دستور کار قرار گرفت.
 
میانمار همچنین قرار است که فهرستی از 'حمله کنندگان تروریست' را آماده و آن را در اختیار دولت بنگلادش، پلیس بین الملل و سازمان ملل قرار دهد.
 
این کشور همچنین مقرر گردید که از وزیر کشور بنگلادش دعوت کند تا در خصوص عملیات دوجانبه در نقاط مرزی دو کشور بحث و گفتگو کنند.
 
'آنگ سان سوچی' که به عنوان مشاور عالی دولت میانمار فعالیت دارد خواستار اجرایی شدن فوری تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه شد.
 
حمله ماه گذشته ارتش رستگاری روهینگیا آرکان (راخین) به مراکز پلیس میانمار باعث حمله گسترده نیروهای امنیتی میانمار به روستاهای مختلف این استان شد که بر اثر این حملات بیش از 400 نفر کشته و 420 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.
 
این اقدام ارتش رستگاری روهینگیا آراکان که خود را مدافع حقوق مسلمانان می داند، باعث شد که دور تازه ای از خشونت ها علیه مسلمانان شکل گیرد که در مقایسه با خشونت های دورهای پیشین بسیار ویرانگرتر بود.
 
مسلمانان روهینگیا در سال 2012 و همچنین در اکتبر سال گذشته هدف حملات گسترده بوداییان قرار گرفتند که بر اثر این حملات صدها نفر کشته و بیش از یکصد هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.
 
دولت میانمار حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و تاکنون در مقابل خشونت های گسترده ای که علیه این اقلیت نژادی انجام شده، دست به اقدام خاصی نزده است.
نظرات بینندگان