arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶

آیا «آسمان آبی» بالاخره به تهران بازخواهد گشت؟ / محمدعلی نجفی برای کاهش آلودگی هوا چه برنامه ای دارد؟

ترافیک و آلودگی، به گفته قالیباف، دو مساله ای است که در طول یک دهه گذشته در شهر تهران برزمین ماند چراکه بنابرادعای او، دولت مسئولیتی در این باره به وی واگذار نکرد. در مقابل این دیدگاه، شهردار جدید تهران در روزهای نخست مسئولیتش، دغدغه اصلی خود را هوای پاک برای تهران اعلام کرد و گفت «کارسختی است اما شدنی است»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترافیک و آلودگی، به گفته قالیباف، دو مساله ای است که در طول یک دهه گذشته در شهر تهران برزمین ماند چراکه بنابرادعای او، دولت مسئولیتی در این باره به وی واگذار نکرد. در مقابل این دیدگاه، شهردار جدید تهران در روزهای نخست مسئولیتش، دغدغه اصلی خود را هوای پاک برای تهران اعلام کرد و گفت «کارسختی است اما شدنی است»
 
به گزارش سرویس شهری «انتخاب»، محمدعلی نجفی شهردار تهران در پست اینستاگرامی، دغدغه خود را آسمان آبی تهران اعلام کرد و گفت هوای پاک حق همه تهرانی ها، بخصوص کودکان و سالمندان است. بنا به اظهار نظر نجفی کار دشوار اما شدنی است.
 
بر اساس گزارش کیفیت هوای شهر تهران، در سال  1395 شهر تهران دارای 17 روز پاک، 260 روز سالم، 80 روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 9 روز ناسالم برای عموم افراد جامعه بوده است و در مقایسه با سال 94، 22 روز از تعداد روزهای نامطلوب کاسته شده است. بنا بر اعلام معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست علت اصلی کاهش تعداد روزهای ناسالم تهران، نتیجه تدابیر و فعالیت ها در طول چهار سال دولت یازدهم بوده است . برای نمونه با اقدامات صورت گرفته دولت ،بنزین مصرفی در شهر تهران به استانداردهای جهانی نزدیک شد که این مساله به خودی خود منجر به کاهش آلودگی هوا شده است.
 
با وجود اقدامات دولت در چهار سال گذشته، شهرداری تهران با وجود برنامه پنج ساله دوم برای کاهش آلودگی هوا گام جدی و اساسی برنداشت. برای نمونه قرار بود به منظور کاهش آلودی هوا، اتوبوس های شهر به فیلتر جذب دوده مجهز شوند و کاتالیست تاکسی های شهر نیز تعویض شوند که به دلیل عدم تامین بودجه مورد نظر این اقدامات با جدیت در دستور کار قرار نگرفت. همچنین با وجود 3هزار اتوبوس فرسوده در شهر تهران که در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد، برنامه ای برای از خروج این اتوبوس ها از ناوگان اتوبرسرانی شهر اجرایی نشد. متاسفانه مدیریت گذشته شهر تهران به جای توسعه سالانه 30 کیلومتر خط مترو بر اساس برنامه، الویت جدی خود را صرف تکمیل رینگ بزرگراهی شهر کرد به طوری که امروز توسعه معابر شهری، بزرگراهی شهر تهران بر اساس طرح جامع شهر تهران تکمیل شده این در حالیست که هنوز خطوط مترو تهران تکمیل نشده است.
 
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در الویت اول مدیریت شهری گذشته نبوده است، به خبرنگار «انتخاب» می گوید: کاهش آلودگی هوای شهر تهران نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی است، متاسفانه این مساله الویت جدی مدیریت گذشته نبوده به همین دلیل شاهد آن هستیم که از تمام خطوط ایجاد شده با حداکثر ظرفیت استفاده نمی شود به همین دلیل شاهد افزایش تردد خودروهای شخصی در چند سال گذشته بودیم.
 
وی می افزاید: افزایش تردد خودروهای شخصی، منجر به ترافیک و در نهایت آلودگی هوا می شود به همین دلیل الویت جدی مدیریت جدید شهر تهران توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیزات خواهد شد.
 
محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران در آخرین اظهار نظر تلویزیونی خود صراحتا اعلام کرد که به دلیل عدم واگذاری مسئولیت آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران، این دو کار بر روی زمین ماند زیرا «بارها به دولت برنامه دادم و خواستم مدیریت را به من واگذار کنند اما موافقت نشد با این حال شهرداری به سهم خود در توسعه حمل و نقل عمومی گام برداشته است.» زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به این اظهار نظر به خبرنگار «انتخاب» می گوید: این گفته سطحی شهردار سابق جای تامل دارد که اگر مسئولیت هوای تهران را به من واگذار می کردند، درستش می کردم. به عنوان نماینده مردم در شورای شهر اعلام می کنم که عملکرد مدیریت گذشته شهرداری تهران، عملکرد قابل دفاعی نیست و از آنجا که شهرداری در تقابل با دولت بود همکاری های لازم را برای برون رفت از بحران آلودگی هوا نداشت.
 
وی با بیان اینکه مدیریت جدید شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا برنامه جدی دارد، می افزاید: کاهش آلودگی هوای تهران امر شدنی است همانگونه که در دولت اصلاحات با برنامه ریزی و تهیه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، موفق عمل کرد تا مردم زندگی راحت و سالمی داشته باشند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که برای دستیابی به وعده شهردار جدید چه اقداماتی باید انجام داد، می گوید:  کاهش آلودگی هوا در بخش هایی به شهرداری تهران واگذار شده است که شورای جدید شهر تهران حمایت و پشتبانی لازم را از شهرداری برای انجام این مسئولیت ها خواهد داشت برای نمونه بودجه لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی، تکمیل خطوط مترو و افزایش تجهیزات مترو را تخصیص خواهد داد. بدون تردید اگر زمان سفر با حمل و نقل عمومی کاهش یابد شهروندان ترجیح می دهند از وسایل عمومی استفاده کنند این رویه یعنی کاهش ترافیک و آلودگی هوا.

نوری معتقد است که با تعامل میان شهردار و دولت خروج خودروهای فرسوده عمومی از ناوگان اتوبوسرانی  صورت خواهد گرفت تا آلودگی هوا کاهش یابد، زیرا 80 درصد از آلودی هوای تهران منابع آلاینده متحرک است. با برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت می توان آلودگی هوا را کاهش داد.
 
رویکرد مدیریت جدید شهر تهران  می تواند منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود، متاسفانه در گذشته این رویکرد با جدیت پیگیری نشد و حتی سال گذشته به دلیل برخی مسایل پشت پرده و نوع تعامل میان شهرداری تهران و نهادهای مسئول، ترافیک شهر تهران در معابر تشدید شد. با این حال امیدواریم در چند سال آینده با مدیریت جدید معضل ترافیک و آلودگی هوا حل و فصل شود و روزهای سالم شهر افزایش یابد.
نظرات بینندگان