arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

امیر قطر: خواستار گفتگوی سازنده کشورهای شورای همکاری و ایران هستیم / تحریم‌های کشورهای عربی علیه دوحه نوعی خیانت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر قطر گفت، حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اولویت سیاست خارجی کشورش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: اکنون زمان آن رسیده که از مذاکره و گفت‌وگو به عنوان مبنایی برای حل مناقشات در عرصه بین‌المللی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما مواضع قدرت‌های بزرگ نباید در یک گستره دوقطبی افراطی تعریف شود.

امیر قطر در بخش دیگری از اظهارات خود از دولت میانمار و جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی خود در راستای انجام تدابیر لازم جهت توقف خشونت علیه اقلیت ساکن در روهینجا عمل کنند و امنیت این مردم را فراهم آورند.

وی افزود: من همواره در اینجا در حمایت از همکاری بین‌المللی سازنده، صلح عادلانه و تامین حقوق افراد محاصره شده سخن گفته‌ام. این بار در حالی اینجا ایستاده‌ام که کشورم و مردمم در معرض محاصره‌ای غیرعادلانه و مداوم قرار دارند که از پنجم ژوئن توسط برخی کشورهای همسایه اعمال می‌شود. این محاصره شامل تمامی ابعاد معیشتی می‌شود.

امیر قطر تأکید کرد، کشورش در حال حاضر توانسته برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای خود را با موفقیت مدیریت کرده و به جهان خارج از طریق مسیرهای هوایی و دریایی که تحت کنترل کشورهای تحریم‌کننده نیستند، ارتباط برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: این تحریم به طور ناگهانی و بدون هشدار اعمال شد و از این رو قطری‌ها این اقدام را نوعی خیانت تلقی می‌کنند.

آل ثانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد افرادی که این تحریم را برنامه‌ریزی و اجرا کردند، می‌خواستند اقدامشان تاثیر مستقیم و شوک‌آور داشته باشد و قطر را به زانو درآورد.

وی اضافه کرد: بدتر از آن این که طراحان این محاصره اظهاراتی تحریف‌شده را به من نسبت داده و آن را پس از هک کردن سایت خبرگزاری قطر، در این سایت منتشر کردند.

امیر قطر خاطرنشان کرد: به رغم این اقدامات، کشورهای تحریم‌کننده عقب‌نشینی نکرده و از دروغ‌پردازی‌های خود عذرخواهی نکردند و در عوض اقدامات خود را تشدید بخشیده و امید داشتند که تحریم تاثیری عمده بر اقتصاد و جامعه کشور من داشته باشد.

کشورهایی که علیه ما تحریم اعمال کردند، در امور داخلی بسیاری از کشورها مداخله می‌کنند و همه مخالفان خود را به تروریسم متهم می‌سازند
وی گفت: کشورهایی که علیه ما تحریم اعمال کردند، در امور داخلی بسیاری از کشورها مداخله می‌کنند و همه مخالفان خود را به تروریسم متهم می‌سازند.

امیر قطر ادامه داد: جامعه بین‌المللی شاهد است که قطر با تروریسم مبارزه کرده و این روند را ادامه می‌دهد.

آل‌ثانی اظهار کرد: تروریسم و افراط‌گرایی چالش‌های جدی هستند که جهان با آن مواجه است. مقابله با این رویه مستلزم آن است که همه ما اقدامی منسجم علیه سازمان‌های تروریستی و ایدئولوژی افراطی آنها به عمل آوریم تا صلح و ثبات در جهان محقق شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: مسائل خاورمیانه همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند. اسرائیل همچنان بر سر راه دستیابی به صلح پایدار و همه‌جانبه قرار دارد و ابتکار عمل صلح اعراب را رد می‌کند. اسرائیل همچنان از رویکردهای نادرست خود برای تداوم شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی استفاده می‌کند.

امیر قطر افزود: جامعه بین‌المللی باید اولویت بالایی به ادامه مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین قائل باشد.

آل ثانی در بخش دیگری از سخنانش درباره عراق گفت: ما از تلاش‌های دولت بغداد در راستای دستیابی به صلح، امنیت و ثبات و یکپارچگی ارضی این کشور حمایت می‌کنیم. ما دستاوردهای عراق در مبارزه با تروریسم را مورد تحسین قرار می‌دهیم.
 
وی همچنین با اشاره به اختلافات در خلیج فارس گفت: خواستار گفتگوی سازنده کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس]و ایران بر اساس منافع مشترک، اصل همجواری، احترام به حق حاکمیت و عدم مداخله در امور یکدیگر هستیم.
نظرات بینندگان