arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: فعالیت نظام‌مهندسی در کشور نامعقول است/ دست و پاگیر بودن برخی قوانین شهرداری‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مراجع تقلید گفت: شهرداری پیگیر باشد تا در خصوص نظام‌مهندسی مشکلات مردم رفع شود، اگرچه این نهاد زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است اما به نظر می‌رسد وجود آن نامعقول است.

به گزارش فارس، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی عصر امروز در دیدار با سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار و مدیران شهری قم اظهار کرد: ما مکرر تاکید کرده‌ایم که تیم شما کارهایی انجام داده که باید فرصت داده شده تا تکمیل شود.

وی با اشاره به مطالبات مردم از شهرداری تصریح کرد: هرچه زودتر گره از کار مردم گشوده شود بهتر است؛ برخی قوانین دست و پاگیر است که جزء قوانین مملکتی نیست و مختص شهرداری بوده و شورای شهر می‌تواند آنها را برطرف کند؛ این مشکلات را رفع کنید که اگر مردم می‌خواهند پروانه ساختمانی بگیرند کارشان با سرعت بیشتر پیگیری شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم انتظار دارند مشکلات حل شود تا زودتر بتوانند به هدف رسیده و مشکلاتشان رفع شود.

وی گفت: اگر کار مردم را آسان کنید کار خودتان نیز آسان خواهد شد و ضرورتی ندارد که مردم مکرر به شهرداری مراجعه کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به وضعیت فعالیت نظام مهندسی اظهار کرد: انتقاداتی در خصوص فعالیت نظام مهندسی فعلی در کشور وجود دارد که می‌گویند این مجموعه هزینه‌ای گرفته و نتیجه خوبی نیز از فعالیت آن حاصل نمی‌شود؛ چه ضرری دارد که مردم مهندس خود را انتخاب کنند و شهرداری تأیید کند؟ اینکه نظام مهندسی افرادی را تحمیل کند نهایتاً مردم با مشکل مواجه خواهند شد.

وی گفت: شهرداری پیگیر باشد تا در خصوص نظام مهندسی نیز مشکلات مردم رفع شود؛ اگرچه این نهاد زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است اما به نظر می‌رسد وجود آن نامعقول است.

این مرجع تقلید گفت: برخی خیال می‌کنند که کار نظام مهندسی مربوط به شهرداری است که مشکلات را از چشم شهردار و مجموعه شهرداری می‌بینند.

وی با اشاره به مشکلات برخی مناطق خطرخیز شهر قم تصریح کرد: یکی از مناطق خطرخیز قم مسیر پردیسان است که هرچه زودتر باید مشکل حل شده که خطراتی که تاکنون به وجود آمده کاهش یابد و این مساله در اولویت کار شهرداری باشد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر برخی سوء‌استفاده‌گران است که قوانین شهرداری را دور می‌زنند و ساخت و سازهایی که صلاح شهر نیست و برای آنها درآمد دارد و مصلحت نیست انجام می‌دهند که مردم از دست این افراد شکایت دارند و این مشکل باید حل شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به مساله فرودگاه قم تصریح کرد: این فرودگاه از آنچه که فکر می‌شود تاثیرگذارتر است و اگر راه‌اندازی شود برای چنین شهر جهانی‌ای اثرات بسزایی خواهد داشت؛ اگر به این پروژه اهمیت داده شود آثار بسیار مطلوبی متوجه شهر خواهد شد.

وی به موقعیت فرهنگی قم اشاره و خاطرنشان کرد: موقعیت فرهنگی قم در ایران بی‌نظیر است؛ حوزه علمیه قم در دنیا مثل ندارد و اهل تسنن نیز به این وسعت حوزه علمیه ندارند، وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران نیز موقعیتی ویژه برای قم ایجاد کرده که به موازات آن باید کارهای فرهنگی ویژه انجام داد.

این مرجع تقلید گفت: شورای شهر و شهرداری به جز عمران و آبادانی شهر به مساله عمران و آبادانی فرهنگی و اخلاقی نیز دقت کند.

وی افزود: هرچه بیشتر در خدمت‌رسانی به شهر قم دقت شود آبرویی برای شیعه و نظام اسلامی خواهد بود
نظرات بینندگان