arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

عباس عبدی: ظرفیت شکست روحانی در انتخابات وجود داشت؛ رقیب نتوانست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت: ظرفیت شکست روحانی وجود داشت، اما طرف مقابل نتوانست این ظرفیت را بالفعل کند.

به گزارش انتخاب، نشست تحلیل راهبردهای رسانه ای جریانات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم عصر امروز با حضور کارشناسان و فعالان سیاسی برگزار شد.

 
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در این نشست اظهار داشت: بی معنی است که گفته شود در ایران نظرسنجی برای انتخابات جواب نمی دهد. همه نظرسنجی ها درست انجام می شود اما ممکن است در ایران تفاوت ها و خطاها بیشتر باشد که دلیل آن هم این است که برخی ابزار نظرسنجی در ایران به خوبی جا نیافتاده است.

وی افزود: نظرسنجی حتما یک سازمان می خواهد، در غیر این صورت نمی توانیم نظرسنجی درستی انجام دهیم.

عبدی ادامه داد: نظرسنجی مانند یک زنجیر است که قدرت این زنجیر به ضعیف ترین حلقه بستگی دارد. در نظرسنجی حتی اگر یک پرسشنامه خوب داشته باشیم اما پرسشگری خوبی نداشته باشیم نمی توانیم نظرسنجی خوبی داشته باشیم.

این فعال سیاسی گفت: در این انتخابات بسیاری از نظرسنجی ها نتیجه ای درست داد. هیچگاه رای آقای روحانی و قالیباف به هم نزدیک نشد. در یک مقطعی رای روحانی پایین آمد ولی باز به قالیباف نزدیک نشد و تفاوت آنها حداقل بالای ۱۰ درصد بود.

عبدی افزود: در نظرسنجی تحلیل بسیار مهم است. تحلیلگر از اعداد و ارقام نتایجی را تحلیل می کند که می تواند در نتیجه کلی نظرسنجی تاثیر داشته باشد.

وی گفت: در جریان انتخابات نظرسنجی به خوبی جواب می دهد چون سوالات ساده پرسیده می شود و مردم هم آمادگی ذهنی دارند تا به این سوالات جواب دهند.

عبدی با اشاره به اینکه در انتخابات اخیر به یک انتخابات با استاندارهای جهانی نزدیک شده بودیم، گفت: ظرفیت شکست روحانی وجود داشت اما طرف مقابل نتوانست این ظرفیت را بالفعل کند، این ظرفیت به هیچ وجه از طرف آقای رئیسی قابل بالفعل شدن نبود؛ بخشی از سیاست تجربی است که باید با تجربه بدانیم چه چیزی باید گفته شود و یا گفته نشود.

وی گفت: قالیباف هم اساسا تیم سیاسی نداشت، یک تیم تبلیغاتی پشت سر او بود که درک سیاسی از موضوع نداشتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در این انتخابات همه فهمیدند که رقابت میلیمتری است و نباید کوچکترین حرفی زده شود که چند درصد رای هر کاندیدا پایین بیاید. در این رقابت اولین اشتباه، آخرین اشتباه است.

عبدی گفت: دو قطبی کردن انتخابات از سوی آقای قالیباف بنیان همه کارها را خراب کرد. همین دوقطبی کردن فضا باعث شد وعده هایی که عملی نیست داده شود.

وی افزود: اعلام اموال آقای قالیباف موج منفی ایجاد کرد در حالی که باید چنین اقدامی اگر اثر مثبت نداشت حداقل باید تاثیر منفی هم نمی گذاشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: رئیسی و قالیباف در مناظره ها و عرصه عمومی نمی توانستند یکدیگر را کمک کنند.

وی در پایان گفت: به لحاظ سیاسی این ظرفیت بود که روحانی شکست بخورد، اما این ظرفیت جریان مقابل را فریب داد چون مردم بالاخره در روز انتخابات باید یک نفر را انتخاب می کردند اما برنامه های اصولگرایان چیزی نبود که مردم به روحانی رای ندهند و به آنها رای بدهند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان