arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

آیا اصلاح‌طلبان به ائتلاف خود با حامیان دولت پایان می‌دهند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در حال حاضر برای چگونگی نحوه حضور در انتخابات آتی زود است که تصمیم بگیریم اما همواره اصلاح طلبان براساس عقلانیت و خرد جمعی در انتخابات‌ها حضور پیدا می کنند.

به گزارش انتخاب، عبدالله ناصری از فعالین سیاسی اصلاح طلب در ارتباط با اظهارات اخیر رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مبنی بر حضور انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات‌های آتی بدون ائتلاف اظهار کرد: به نظر من در حال حاضر سخن گفتن در مورد چگونگی حضور در انتخابات‌های سال‌های آتی زود است و باید در مورد این موضوع به صورت جمعی و با در نظر گرفتن مصالح تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان و جریان هوادار دولت به رقم برآورده نشدن برخی توقعاتشان به تجربه هشت ساله دولت احمدی نژاد به واقعیتهایی رسیدم و آن این است که مدار توسعه و پیشرفت کشور به هیچ وجه پیش نمی رود مگر آنکه عقلانیتی بر پایه خرد جمعی که منشا آن خرد به رسمیت شناختن جریانات سیاسی کشور باشد، وجود داشته باشد.

وی گفت: بعد از پیروزی سال 92 تمام جریانات سیاسی و حزبی دوم خرداد و شخصیت‌های ملی، محلی و منطقه‌ای اصلاح طلب از رهبری جریان اصلاحات خواستند که شیرینی پیروزی با ادامه سیاستی که انتخاب کردند مستمر باشد. لذا همان زمان تقاضای شریک داشتند؛ همین سیاست را هم در انتخابات مجلس 94 اجرا کردند که باعث پیروزی شد.

ناصری تصریح کرد: در آن زمان بود که شورای مشورتی توسعه پیدا کرد و از دل این شورا، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درآمد. طی این مدت شورای مشورتی نقطه مرکزی جریان اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری تنظیم کننده چارچوب‌ها و قوانین بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آن ائتلاف و توافق و براساس منافع ملی حرکت کردن خیلی به نفع مردم بوده است.من بعید می دانم که اصلاح طلبان روش دیگری را جز این روش چهار ساله گذشته اتخاذ کنند.

وی بیان اینکه پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات آینده در گرو عملکرد نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستاها است، گفت: بدون تعارف باید گفت عقبه  مدنی و پیروزی رئیس‌جمهور پس از حمایت جریانات اصلاحات از وی صورت گرفته است؛ چراکه روحانی نامزد اصلی جریان اصلاح طلب معرفی شد. این  موضوع مسئله ای بود که خود آقای روحانی هم به آن اذعان داشته است.

ناصری سپس ادامه داد: روحانی پیش از انتخابات گفته بود به عقبه ای وابسته نیستم و از لحاظ تشکیلاتی اصلاح طلبان باید به من کمک کنند. این تقاضای ایشان قبل از انتخابات بود و اصلاح طلبان هم با تمام قوا وارد صحنه شدند.

وی در پایان گفت: بدون شک عملکرد این سه نهاد مذکور در انتخابات سال 98 و 1400 تاثیر خواهد گذاشت.

بلوغ سیاسی در اصلاح طلبان مانع از انزوا می‌شود

علی محمد حاضری با اشاره به اظهار نظر عارف درباره استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات ۹۸ و عدم ائتلاف با سایر جناح‌ها اظهار کرد: اصلاح طلبان به سطح خوبی از عقلانیت و بلوغ سیاسی رسیده‌اند که نمونه‌ای از مصداق آن تعامل‌گری و ائتلاف با جریان‌های سیاسی مختلف است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: تعامل‌گری با سایر جریان‌ها به عنوان رویکرد و جهت گیری اصلاح طلبان بوده و این رویکرد نه براساس تصمیم ‌گیری‌های فردی، بلکه براساس عقلانیت جمعی اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان به این سطح از بلوغ فکری و سیاسی رسیده‌اند که دنبال تک روی و انزوای خود نباشند. این منطق کلان اصلاح طلبان است، اما در مورد مصادیق برای تعامل با سایر جناح‌ها، ‌تصمیمات براساس شرایط زمانی و موقعیتی انجام می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که این اظهار نظر عارف به معنای جدایی اصلاح طلبان از حامیان دولت است،‌ گفت: جریان اصلاح طلب رویکرد تعامل‌گرایی خود با جریان‌های عاقله کشور را ادامه داده ولی مصادیق آن مصادیق تعامل با جریان‌ها و احزاب دیگر براساس شرایط زمانی و تصمیم‌گیری جمعی مشخص می‌شود.

اول آسیب‌شناسی بعد راهکار

محمد جواد حق‌شناس درباره موضع گیری عارف نسبت به رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات سال 98 و عدم ائتلاف این جریان با سایر جریان های سیاسی اظهار کرد:‌من معتقدم شاید الان زمان مطرح شدن این موضوع نیست زیرا جریان اصلاحات باید ابتدا از عملکرد گذشته خود آسیب شناسی کرده و اگر لازم است در ساختار خود تجدید نظر کند و با ساختار جدید به دنبال تعیین راهبردهای خود برای انتخابات 98 باشد تا بتواند تاکتیک های انتخاباتی لازم را انتخاب کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: ما باید اول به آسیب شناسی عملکرد گذشته ببینیم که با همین ساختار موجود می خواهیم راهبردهای انتخابات 98 را تعیین کنیم یا باید در این ساختار اصلاحاتی انجام شود بنابراین آسیب شناسی عملکرد گذشته و رفع اشکالات اهمیت دارد. از سویی برای تعیین راهبرد انتخابات آینده عوامل مختلفی دخیل است. مثلاباید ببینیم رقیب یا همراه ما چه کسانی هستند ؟ باچه کسی می توان رقابت کرد و با چه کسی می توان ائتلاف داشت؟ در مجموع باید فضای سیاسی کشور رصد شده و متناسب با آن شرایط راهبرد تعیین شود حتی باید مسائل منطقه ای که به نوعی به ایران هم مربوط می شود هم در نظر گرفته شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان