arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

مشاور امنیت ملی آمریکا: برجام برای ایران بسیار عالی و برای همه خطرناک است / ایران بزرگترین تهدید علیه اعراب است

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در گفت‌‌وگو با الشرق الاوسط سریال اتهام‌زنی‌های مختلف به ایران را ادامه داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در گفت‌‌وگو با الشرق الاوسط سریال اتهام‌زنی‌های مختلف به ایران را ادامه داد.

به گزارش انتخاب، «ژنرال هربرت ریموند مک مستر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در گفت‌‌وگو با نشریه سعودی «الشرق الاوسط» ایران را بزرگترین تهدید علیه اعراب نام نهاد.
 
مشاور امنیت ملی آمریکا: برجام برای ایران بسیار عالی و برای همه خطرناک است / ایران بزرگترین تهدید علیه اعراب است

مک مستر در بخشی از این گفت‌‌وگو درباره ایران و گذشت دو سال از برجام گفت: «همانطور که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است، توافق هسته‌ای با ایران بدترین معامله بوده و البته دلایل زیادی در این باره وجود دارند. یکی این است که در این توافق تمامی مزایا برای ایران فراهم شده و همچنین تا پایان توافق ده ساله که البته اینک دو سال از آن گذشته، ایران منتظر مانده و هنگامی که توافق منقضی شد، به آستانه اتمی خواهد رسید که این امکان را به حکومت این کشور می‌دهد با سرعت بسیار زیادی به سوی ساخت جنگ افزارهای اتمی برود. ایران همچنان در تمام این مدت می‌تواند سامانه‌های موشکی و پرتاب آن‌ها را توسعه دهد.»

ژنرال مک مستر در بخش دیگر این گفت‌و‌گو اظهار داشت: «ترامپ درباره ماندن در برجام بر اساس اولویت‌هایش که امنیت مردم آمریکا است تصمیم گیری می‌کند. وظیفه دولت ترامپ فراهم آوردن گزینه‌های مختلف است. تازمانی‌که ایالات متحده و شرکای ما در این توافق باقی هستند، ما باید ایران را مقید به اجرای تعهدهایش نماییم. به عنوان مثال، اینک می‌دانیم که ایران توافقنامه را نقض کرده است، زمانی که ایران توافقنامه را نقض می‌کند، به آنها تذکر داده می‌شود و اگر آن‌ها  در مدت معینی از توافق پیروی کنند، دیگر به  عنوان ناقض توافق قلمداد نمی‌شوند.»

«مورد دیگر این است که این معامله برای ایران بسیار عالی و برای همه خطرناک است. بنابراین، اولین قدم این است که به طور دقیق این معامله را اجرا کنید. انواع بازرسی‌ها وجود دارد که می‌توانند صورت گیرند اما انجام نشده‌اند. قابلیت‌های نظارتی زیادی وجود دارد که اجرا نشده است. تمام طرف‌های درگیر باید بر اجرای دقیق توافق تمرکز کنند.»

وی در خاتمه گفت: «ترامپ قبلا اعلام کرده که ایران به تعهد خود عمل نکرده است. آن‌ها قطعا به روح توافق پایبند نیستند. ایران به جای کمک به صلح و امنیت منطقه، از نیروهای نیابتی و شبکه‌های تروریستی برای تحریک در خشونت آفرینی و قربانی کردن افراد بی گناه در خاورمیانه استفاده می‌کند. ایران به این شبکه‌ها سلاح‌های مخرب می‌دهد و در عین حال سعی دارد مسیر زمینی را از ایران به لبنان و سوریه بسازد.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان