arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

نیویورک تایمز: ۱۶ مخالف بن‌سلمان بازداشت شده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز: ۱۶ مخالف بن‌سلمان بازداشت شده‌اند 
به دنبال بازداشت‌های اخیر در عربستان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درمورد موج بازداشت‌های مخالفان عربستانی علت این اقدام را هموار کردن مسیر برای رسیدن محمد بن سلمان به تخت پادشاهی قلمداد کرد.

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز نوشت، عربستان موج گسترده سرکوب‌ها را علیه کسانی که معتقد است با سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد جدید مخالف هستند، به راه انداخته است.

از هفته گذشته، آنطور که منابع اعلام کرده‌اند، ۱۶ تن از جمله یک مبلغ معروف، چهره‌های آکادمیک، یک شاعر، یک فعال اقتصادی، یک روزنامه ‌نگار، مدیر یک سازمان جوانان، دو زن و یک امیر که پسر پادشاه پیشین در عربستان است، بازداشت شده‌اند.

برخی از آنها در یورش‌های غافلگیرانه مسئولان به خانه‌ها بازداشت شده‌اند و مسئولان امنیتی دستگاه‌های کامپیوتر و گوشی‌های همراه و اسناد خصوصی آنها را مصادره کردند. مکان بازداشت این افراد مشخص نیست و مسئولان اتهام‌هایی مبنی بر ارتکاب جرم‌هایی را علیه آنها مطرح ساخته‌اند.

فعالان عربستانی اسامی ۳۰ تن را به عنوان افراد بازداشت شده مطرح کرده‌اند اما میزان و سطح سرکوب‌گری‌ها همچنان مشخص نیست.

بن هبارد، در گزارشی در نیویورک تایمز از جمال خاشقچی، روزنامه نگار معروفی که با دولت کار کرده بود اما از هراس بازداشتش در ایالات متحده به سر می‌برد، نقل کرد: "این اقدامی عجیب" است.

وی اظهارات مطرح شده توسط حامیان دولت در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه بازداشت شدگان در حال توطئه‌چینی علیه دولت بودند، رد کرد و گفت: توطئه‌هایی وجود نداشته است، دلیلی نیز برای بازداشت این افراد وجود نداشت چراکه آنها نه وابسته به سازمان‌های سیاسی هستند و نه رویکردهای متفاوتی را نشان داده‌اند.

بن هبارد نیز اینگونه اظهارنظر کرد که موج بازداشت‌ها در مرحله‌ای بسیار حساس برای عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و آسیب دیدن اقتصاد این کشور صورت گرفته است و ولیعهد جدید نیز پیشنهادی را برای اصلاحات فراگیر ارائه داده که به اتکای عربستان به نفت پایان می‌دهد. با وجود حمایت بسیاری از عربستانی‌ها از اصلاحات، اما برخی از آنها به ولیعهد ۳۲ ساله به عنوان یک "جوان تشنه قدرت و بی‌تجربه" می‌نگرند که با برداشتن سنت‌های عربستان، این کشور را تهدید می‌کند. حتی اگر اصلاحات او موفق باشد، اما ممکن است بر وضعیت مالی عربستانی‌ها تاثیر بگذارد و سطح معیشت آنها را دچار تنزل کند. محمد بن سلمان از رقیب خود یعنی محمد بن نایف رهایی یافت تا وارث تخت پادشاهی پدرش شود. در حالی که گمانه‌زنی‌هایی درمورد امکان کنار کشیدن سلمان بن عبدالعزیز از قدرت به نفع پسر مطرح است، بسیاری از عربستانی‌ها و ناظران خارجی بر این باورند که موج بازداشت‌ها ممکن است تلاشی برای هموار کردن راه در مقابل به قدرت رسیدن محمد بن سلمان باشد.
نظرات بینندگان