arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

دیوان عالی آمریکا به نفع ترامپ رای داد: توقف روند پذیرش پناهجو به مدت ۱۲۰ روز قانونی اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیوان عالی آمریکا به نفع ترامپ رای داد: توقف روند پذیرش پناهجو به مدت ۱۲۰ روز قانونی اعلام شد 
دیوان عالی آمریکا ضمن رد حکم یک دادگاه تجدید نظر فدرال، اجرای دستور دونالد ترامپ مبنی بر توقف روند پذیرش پناهجو به مدت ۱۲۰ روز را قانونی اعلام کرده است.

به گزارش «انتخاب»، یک دادگاه تجدید نظر فدرال اخیرا حکم داده بود که دستور رئیس جمهوری آمریکا شامل حال پناهجویانی که با سازمان‌های مهاجرتی تماس دارند و از آنها دعوتنامه رسمی دریافت کرده اند، نمی‌شود.

وزارت دادگستری آمریکا - که به عنوان وکیل دولت عمل می کند - از حکم شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال به دیوان عالی شکایت کرد و گفت که حکم یاد شده به ورود حداقل ۲۴ هزار پناهجو به آمریکا منجر خواهد شد.

دیوان عالی فدرال روز سه شنبه (۱۲ سپتامبر) در یک حکم کوتاه به نفع دولت دونالد ترامپ رای داد و حکم دادگاه تجدید نظر را نقض کرد.

به نوشته بی بی سی فارسی، شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال - مستقر در شهر سانفرانسیسکو - همچنین در حکم خود تایید کرده بود که پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و بعضی دیگر از خویشاوندان شهروندان و افراد مقیم آمریکا هم از دستور منع صدور روادید معاف هستند.

وزارت دادگستری آمریکا از این بخش حکم به دیوان عالی شکایت نکرده است.

قرار است که دیوان عالی آمریکا روز ۱۰ اکتبر سال میلادی جاری استدلال‌های دولت و مخالفانش در مورد دستور رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر منع پذیرش مسافر و مهاجر از شش کشور با جمعیت عمدتا مسلمان از جمله ایران را بررسی بکند.

این محدودیت ها بخشی از دستور منع سفر شهروندان ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن است که رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس صادر کرد اما دادگاه‌های آمریکا جلوی اجرای آن را گرفته بودند.

با شکایت دولت، دیوان عالی در ماه ژوئن رای داد که این فرمان به طور موقت و با استثناهایی می‌تواند اجرا شود. این استثنا شامل کسانی بود که درخواست ورود به آمریکا دارند و "پیوندی اصیل" با آمریکا دارند. دیوان عالی گفته که پیوند اصیل، شامل بستگان نزدیک، داشتن پذیرش تحصیلی و پیشنهاد کار است.
نظرات بینندگان