arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

دویچه‌وله: همه‌پرسی کردستان، اقدامی که جامعه جهانی از آن حمایت نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک شبکه خبری آلمانی در گزارشی اعلام کرد که با وجود تلاش‌ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، جامعه جهانی از جمله اروپا نظر مساعدی به این موضوع ندارند.

 به گزارش انتخاب، شبکه خبری دویچه‌وله با اشاره به تلاش ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نوشت که هواداران این همه‌پرسی خواستار حمایت اتحادیه اروپا هستند. اما به نظر نمی رسد اینچنین باشد.

کردهای کردستان عراق روز 25 سپتامبر (3 مهر ماه) در همه‌پرسی استقلال شرکت خواهند کرد. سران کردها می‌خواهند که کشوری مستقل تشکیل دهند و این موضوع را مانند پاداشی برای مشارکت در نبرد با تروریست‌های داعشی می‌دانند. با این حال بروکسل و مقامات اروپایی نظر متفاوتی دارند.

در این گزارش آمده است که در اتاقی کوچک در بروکسل همه چیز به شکلی تزئین شده و همه جا پرچم‌های کردها دیده می‌شود و طوری به نظر می‌آید که همه برای واقعه‌ای تاریخی انتظار می‌کشند. روی دیوار نقشه‌ای نصب شده که در آن منطقه کردنشین عراق دیده می‌شود. در این محل، «قهرمان اوسن» رئیس جامعه کردهای اروپا در کنفرانسی خبری از رسانه‌های اروپایی می‌خواهد که این موضوع را پوشش دهند. همچنین بیانیه‌هایی به چشم می‌خورد که به زبان‌های روسی، انگلیسی و کردی درباره استقلال کردستان از عراق مطالبی را نوشته‌اند و به امضای 60 سازمان کردی هم رسیده اند.

البته در نهایت هم کنفرانس خبری بدون مشکل برگزار نمی‌شود و نمایندگان رسانه‌های جهانی خیلی زود محل کنفرانس خبری را ترک می‌کنند. واقعیت این است که در بروکسل هیچ کسی علاقه‌ای به همه‌پرسی آتی ندارد.

اوسن معتقد است که مرزهایی که سالها پیش به عنوان مرزهای عراق ترسیم شدند باعث شده‌اند که کردها آزار ببینند و آواره شوند. با همه اینها در جامعه جهانی از برگزاری این همه‌پرسی حمایت نمی‌شود.

البته به اقدامات کردها دربرابر گروه تروریستی داعش به دیده ستایش نگریسته می‌شود. اما غیر از اسرائیل تقریبا هیچ طرفی از برگزاری این همه‌پرسی حمایت نمی‌کند. حتی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هم به تازگی گفت که خیلی زود است که چنین همه‌پرسی برگزار شود. ایران، ترکیه و سوریه به عنوان همسایگان عراق هم از این نگرانند که چنین اقدامی، موارد مشابهی را در میان کرد‌های ساکن این کشورها به دنبال داشته باشد و به نوعی تجزیه‌طلبی دامن بزند.

دولت عراق هم از این جهت با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است که شهر کرکوک واقع در کردستان سرشار از منابع نفتی است. دلیل دیگر مخالفت دولت مرکزی عراق این است که در این منطقه فقط کردها ساکن نیستند بلکه ترکمن‌ و اعراب از دیگر قومیت‌های کردستان عراق هستند.

اروپایی‌هایی که با همه پرسی میانه خوبی ندارند

حتی کشورهای اروپایی که برای کردها سلاح می‌فرستند تا از این تسلیحات برای جنگ علیه داعش استفاده شود هم به برگزاری این همه‌پرسی انتقاد وارد کرده‌اند. «کیت پیری» یکی از اعضای هلندی پارلمان اروپایی و کارشناس خاورمیانه دیدگاه کشورهای اروپایی را اینطور تشریح می‌کند: «در شورای روابط خارجی همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا موضعی رسمی در مخالفت با همه‌پرسی اتخاذ کردند. کشورهای اروپایی خواهان موجودیت عراق متحد هستند.»

پیری می‌گوید که این نگرانی وجود دارد که تشکیل کشوری کرد آنهم در این زمان، بی‌ثبانی درمنطقه‌ای مانند خاورمیانه را تشدید کند و امکان وقوع جنگ‌های داخلی در کشورهای همسایه وجود دارد و در عراق با توجه به وجود قومیت‌های مختلف امکان تنش‌های بیشتر بعید نیست.

با این حال اسون همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و معتقد است که اگر همه‌پرسی بیش از 50 درصد رای بیاورد در این صورت اتحادیه اروپا و جامعه جهانی هم آن را خواهند پذیرفت.
منبع: فارس
نظرات بینندگان