arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۷۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

نوبخت: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایزوله شده و ضرر می‌کند/ در این باره کل نظام تصمیم می‌گیرد نه فقط یک مرجع/ تکذیب جابجایی عیسی کلانتری در دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوبخت: برای اولین بار رشد اقتصادی بدون نفت بیشتر از رشد اقتصادی با نفت شد 
سخنگوی دولت دوازدهم ، برجام را قراردادی میان ایران و 6 کشور دانست که آمریکا یکی از آنها محسوب می شود و گفت: امروز فضای حقوقی و بین المللی تغییر کرده و اگر کشوری از جمله آمریکا از این قرارداد خارج شود، خودش را ایزوله کرده و ضرر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت با بیان این مطلب ادامه داد: اگر آمریکا از این قرارداد خارج شود خود ایزوله شده و ضرر می کند. ما در راستای تامین منافع ملی درباره خروج آمریکا تصمیم می گیریم و قطعا برای انجام تصمیمات خود از یک مرجع استعلام نخواهیم کرد بلکه کل نظام درباره آن تصمیم می گیرند.
نوبخت بازنده اصلی اقدام آمریکا را خود آمریکا دانست و گفت سخنان آمانو درباره پایبندی ایران به برجام آنقدر صریح و واضح است که جای تردید ندارد که ایران پایبند پیمان برجام بوده و سخنان اخیر مقامات آمریکایی درباره بازرسی ها نیز غیرحقوقی است.
نوبخت همچنین درباره اظهار نظر رییس سازمان انرژی اتمی درباره برجام نیز گفت: آقای صالحی انسانی با تجربه، مسئول و مطلع هستند و مطالبی که بیان می کنند حتی اگر به نیابت از دولت نباشد قابل اعتنا است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه نظر دولت بیش از سخنان آقای صالحی باشد از طرف سخنگو دولت یا سخنگوی وزارت خارجه اعلام می شود و مطالبی که آقایان ظریف و صالحی می گویند دقیق است چون اطلاع کافی دارند.
سخنگوی دولت ادامه داد: باید برای دکتر صالحی به عنوان فردی مطلع احترام قایل باشیم که سخنان سنجیده ای را مطرح کرده است و اگر بیش از این موضوعی بسیار مهم باشد از طریق بیانیه یا اطلاعیه ای از طرف سخنگوی دولت اعلام می شود.

** سفر رییس جمهوری به نیویورک

سخنگوی دولت درباره سفر رییس جمهوری به نیویورک تصریح کرد: اظهار نظر در این زمینه باید با احتیاط باشد چون ممکن است دقیقه آخر موضوع دیگری مطرح شود اما تا کنون برنامه ریزی هایی برای سفر رییس جمهوری انجام شده که برنامه سفر رییس جمهوری اعلام می شود.
وی افزود: سعی می کنیم سفر رییس جمهوری به نیویورک همراه با دستاورد باشد. مانند سال 92 که در این سفر آغاز روند برجام کلید خورد و توانستیم در خردادماه سال جاری حدود 3 میلیون و 901 هزار بشکه نفت بفروشیم و اگر آن سفر و مذاکرات نبود، ما از حق مسلم خود یعنی چرخه هسته ای باز می ماندیم.
وی درپاسخ به سوال دیگری درباره حقوق شهروندی و حضور زنان در ورزشگاه ها نیز گفت: در زمینه حضور زنان در ورزشگاه ها اقداماتی صورت گرفته و چون موانع هنجاری و شرعی دارد، احتیاج به صبر و حوصله بیشتر است.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: رییس جمهوری و تمامی اعضای کابینه به حقوق شهروندی پایبند هستند و امیدوارم در آینده شاهد رفع موانع در اجرای آن باشیم.
وی همچنین درباره دستاوردهای سفر رییس جمهوری به قزاقستان نیز اظهار داشت: رییس جمهوری در بازگشت از قزاقستان در نسشتی خبری به تشریح دستاوردهای این سفر پرداختند اما در آینده اطلاعات بیشتری را اعلام می کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوقی پرونده سرقت اموال ایران توسط آمریکایی‌ها خاطر نشان کرد: در این زمینه کمیته ویژه حقوقدانان برای اعلام جرم، پیگیری و انجام مذاکرات تشکیل شده ولی بعضی از پرونده‌ها سالها طول می کشد.

** تغییرات در استان ها
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر استانداران نیز اظهار داشت همانطوری که در کابینه حدود 50 درصد تغییرات داشتیم، در سطح مدیران استان ها نیز در حال تغییر هستیم و تعدادی از استانداران با توجه به حسن اقداماتشان می توانند در استان های دیگر مشغول کار شوند.
وی با بیان اینکه دولت وقت زیادی برای بررسی تغییرات ندارد، ادامه داد: وزیر کشور با تامین و سرعت لازم این موضوع را دنبال می کند و فکر می کنم هفته آینده بتوانم گزارشی از تغییرات استان های مختلف را ارائه کنم.
سخنگوی دولت همچنین درباره آمارهای اعلام شده توسط خود در نشست های هفتگی گفت : این ها آمارهای رسمی کشور است و اینکه بگوییم چرا در میان زندگی مردم قابل مشاهده نیست، موضوعی نابجاست.
وی افزود: در بهار امسال 920 هزار نیرو وارد بازار کار شده که برای این افراد 700 هزار شغل ایجاد شد که نشاندهنده آثار سرمایه گذاری ها و تلاش های دولت است.
نوبخت تصریح کرد: این درست نیست که بگوییم واحد صنعتی هنوز مشکل دارد بلکه باید دید که چه تعداد از این واحد های صنعتی بسیار زیاد دارای مشکل، مشکلاتشان حل شده است.

** قتل عام مسلمانان میانمار
نوبخت همچنین کشتار مسلمانان میانمار، آن را رخدادی غم انگیز و ضد انسانی دانست و ادامه داد: مسئول این قتل عام و کشتار ارتش و دولت میانمار است که ما با مردم میانمار ابراز همدردی می کنیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: رییس جمهوری نیز در استفاده از تمام ظرفیت های دیپلماسی در جهت حل این موضوع تاکید کردند و در سفر اخیر به قزاقستان آن را فرصتی برای تهییج مسلمانان جهت رسیدگی به این کشتارخواندند.
وی خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی فراتر از اظهار تالم از ظرفیت های خود در مسیر حمایت از مظلومین با استفاده از تمام ابزاری های دیپلماسی استفاده خواهد کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گمانه زنی هایی که در رابطه با خروج آمریکا از برجام وجود داشته ولی تاکنون نظر نهایی از سوی هیات نظارت اعلام نشده است، گفت: آن هیات از دولت خارج است و ارکان اصلی نظام در آن هستند بنابراین اعتماد کنید که کارشان را به درستی انجام می دهند.

** تاکید رییس جمهوری بر ثبات بازار ارز
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره تک نرخی شدن ارز نیز اظهار داشت: یکسان سازی ارز به معنای پذیرش نرخ رسمی بازار بعنوان مبنا نیست و سال گذشته حتی یکبار دولت به سمت یکسان سازی پیش رفت ولی بازار نشان داد که التهاب دارد.
وی گفت: ما نمی خواهیم به قیمت کاهش ارزش پول ملی این کار را انجام دهیم . رییس جمهوری سال گذشته با این اقدام مخالفت کردند و بر این نظر هستند که تا ثباتی در بازار ایجاد نشود یکسان سازی ارز صورت نگیرد.
نوبخت تصریح کرد اگر برخی فکر می کنند که با یکسان سازی و افزایش قیمت دلار میزانی ریالی به جیب دولت خواهد رفت، اشتباه می کنند زیرا به همان میزان نیز باید برای رشد اقتصادی هزینه کنیم و دولت معتقد نیست که شناورسازی ارز به هر قیمتی صورت گیرد بلکه می خواهد قیمت دلار را مدیریت کند.

** بهار امسال رشد اقتصادی هفت درصدی داشته ایم
وی با ارائه گزارشی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، رشد این حوزه را در بهار سال جاری مثبت 7 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: این آمار بدون نفت است و با نفت به 6.5 درصد رسیده است.
سخنگوی دولت ادامه داد: برای اولین بار در کشور رشد اقتصادی بدون نفت در کشور بیشتر از رشد اقتصادی با نفت شده که نشان می دهد ما می توانیم بدون نفت نیز رشد بالای اقتصادی را تجربه کنیم.
وی افزود: رشد سرمایه گذاری در کشور در بهار امسال نیز رشد 7.1 درصدی داشته است.
سخنگوی دولت گفت: سرمایه گذاری در دو فصل زمستان پارسال و بهار امسال مثبت شد که در بهار امسال رشد به سرمایه گذاری مثبت 7.1 درصد رسید.
نوبخت در خصوص رشد ساختمان نیز افزود: بر اساس این گزارش در بهار امسال و زمستان سال گذشته رشد ساختمان هم به مثبت 7.1 درصد رسید که نشانگر این است که تمام طرح های عمرانی سال گذشته که برای آن ها 42 هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اثر خود را بر روی رشد اقتصادی گذشته است.
وی ادامه داد در بخش گروه کشاورزی در بهار امسال 3.1 درصد رشد اقتصاد مثبت بود و در گروه صنعت و معدن این رشد به 4.9 درصد مثبت رسید و در گروه خدمات مثبت 8.8 درصد رشد نشان می دهد.
سخنگوی دولت اظهار کرد بر اساس این گزارش هزینه مصرف نهایی خصوصی در بهار امسال 6.9 درصد و هزینه مصرف دولت 6.5 درصد رشد پیدا کرده است و در حال حاضر بیش از 300 پروژه در بخش اقتصاد مقاومتی در دست اجرا داریم که در سال جاری ماهانه گزارش آن از دستگاه ها دریافت می شود.
نوبخت با بیان اینکه دولت مصمم است در راستای مطالبات و انتظارات مردم برای رونق اقتصادی فعالیت کند، تصریح کرد: البته ما نسبت به وضع مطلوب هنوز فاصله داریم ولی نسبت به زمانی که دولت اقداماتش را آغاز کرد از رشد منفی نزدیک به هفت به رشد مثبت هفت رسید، اقدامات افتخار آمیز است.
وی گفت: در بخش امنیت غذایی تا 21 شهریورماه سال جاری، هشت میلیون 854 هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش 11 هزار و 571 میلیارد تومان خریداری شد که هفت هزار و 790 میلیارد تومان به کشاورزی پرداخت گردید.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت در بخش نوسازی ناوگان شهری تا تاریخ 19 شهریور ماه سال جاری 54 هزار و 683 دستگاه خودرو جایگزین تاکسی های فرسوده شد.
نوبخت خاطرنشان کرد با توجه به بروز رسانی سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمار، پس از بروز رسانی پایگاه اطلاع رسانی خواهد شد.
وی درباره تنظیم بودجه سال آینده نیز یادآور شد از آنجا که برخی از دستگاه ها تعداد ماموریتشان تقلیل داشته است، این مسئله در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد، البته سازمان برنامه و بودجه به دنبال کاهش بودجه هیچ دستگاهی نیست و در سال جاری طرح نوآورانه ای را در بودجه سال آینده در دست بررسی و اجرا داریم.

** از تحدید آزادی مردم حمایت نخواهیم کرد
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت از هیچ اقدامی که فضای آزادی مردم را محدود کند حمایت نخواهد کرد، گفت: مباحث چارچوب ارزشی و امنیتی در حد واقعیت مورد توجه دولت است.
نوبخت در پاسخ به اینکه موضع دولت نسبت به زمزمه برخی نهادها برای ایجاد محدودیت در شبکه های اجتماعی چیست؟ گفت: دولت در راستای منشور حقوق شهروندی استفاده از این فضاها را با رعایت موازین و نگرانی ها مورد توجه قرار می دهد.
وی با اشاره به این مسئله در قانون اساسی گفت: نباید استقلال کشور را فدای آزادی و آزادی را فدای استقلال کنیم، پس دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به این فضاها دفاع خواهد کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در چهار سال پیش رو سیاست دولت نسبت به احزاب و منتقدان چگونه خواهد بود، گفت: دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی به همه حقوقی که شهروندان ایرانی دارند، پایبند است و نسبت به احزاب می توانیم بگوییم که آنها ابزار لازم در اعمال مردمسالاری هستند.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت به احزاب توجه ویژه دارد، گفت در دولت یازدهم تعداد احزابی که به ثبت رسید، به طور چشم گیری افزایش داشته است و این مسیر در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: احزاب مخالف، موافق و یا منتقدان حق سیاسی و شهروندی دارند که فعالیت رسمی داشته باشند و دولت زمینه های لازم را برای حضور آن ها فراهم خواهد کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه بحث تخلف مدیران و استانداران آیا خط قرمزی برای انتصاب آنان خواهد بود، گفت: موضوع تخلف برخی استانداران به صورت جدی در دولت مورد بررسی قرار گرفت چرا که ارائه عملکرد دولت از وظایف قانونی استانداران است که می بایست نسبت به آن پاسخگو باشند.
نوبخت افزود: برای دستگاه قضایی استقلال و انصاف قائل هستیم، با همه این موارد، اگر شکایاتی هم شده باشد که می تواند از سوی جریان رقیب و یا منتقد دولت باشد، این استقلال قوه قضاییه است که گوش می کند و در پایان اظهار نظر خواهد کرد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: امیدواریم همین تحلیل برای قضات محترم هم باشد و این مسیر باید پیش برود تا از قوه قضاییه رای منصفانه و قانونی را بشنویم.
نوبخت افزود: مطالبات و انتظارات مردم به تناسب کمیت آرای موجود افزایش یافته و رییس جمهور که خود را پایبند به تعهدات مردم می داند، در راستای پاسخگویی به مردم تلاش خواهد کرد.
وی اضافه کرد: ترمیم کابینه یکی از این اقدامات بود و در بحث استانداران نیز در همین راستا عمل خواهد کرد و مطالبات مردم به کل تیم دولت مربوط می شود تا مناسب ترین مدیر خواسته های مردم را به سهولت پاسخ دهد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گمانه زنی هایی که در رابطه با خروج آمریکا از برجام وجود داشته ولی تاکنون نظر نهایی از سوی هیات نظارت اعلام نشده است، گفت: آن هیات از دولت خارج است و ارکان اصلی نظام در آن عضو هستند، بنابراین اعتماد کنید که کارشان را به درستی انجام می دهند.
نوبخت در پاسخ به اینکه دولت در رابطه با مسئله مگس های سفید که نگرانی هایی را در اذهان عمومی ایجاد کرده، چه برنامه ای دارد، گفت: با توجه به تخصصی بودن این مسئله از دستگاه های ذیربط گزارش آن دریافت و در سایت سخنگو قرار داده خواهد شد ولی بستن کاغذهای زرد دور درختان نشانگر توجه و اقدام در این زمینه است.
وی در پاسخ به اینکه رییس جمهوری بارها از بکارگیری جوانان و زنان سخن به میان آورده ولی در انتصابات مدیران شاهد ابقای مدیران گذشته هستیم، چه میزان وعده های رییس جمهوری محقق شده است، گفت: رییس جمهوری به تمام وزرا اعلام کردند که باید تعدادی از مدیران خود را از بانوان و جوانان انتخاب کنند و بسیاری از وزارتخانه ها از این ظرفیت استفاده کردند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه حضور شهردار در کابینه دولت چقدر در حل مشکلات ترافیکی و بلندمرتبه سازی موثر خواهد بود، گفت: بدون تردید حضور شهردار در دولت این فرصت را ایجاد می کند که از سیاست های دولت مطلع شود و از طرفی مشکلات و مسائل خود را بیان کند و در این ارتباط دو سویه دو طرف برای ارائه خدمات بهتر از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.
نوبخت دراین باره که رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست پس از انتصاب در سخنرانی های خود حاشیه های زیادی داشته است و گفته می شود از سوی رییس جمهوری تذکر گرفته اند و ایشان یکی از گزینه های وزارت نیرو خواهد بود، گفت: با شناخت 30 ساله ای که از ایشان دارم، ایشان فردی مسلط به بخش کشاورزی هستند و در این مدت به دانش ایشان افزوده شده است.
وی افزود: با توجه به صراحت لهجه ایشان و شناختی که از ایشان دارم انتظار نداشته باشیم که پاسخ های استاندارد بدهند و رسانه ها نیز در این مورد مدارا کنند.
سخنگوی دولت ادامه داد: تذکر در این خصوص از سوی رییس جمهوری را نشنیده ام و معرفی ایشان بعنوان گزینه وزارت نیرو را از شما می شنوم ولی در شایستگی ایشان تردیدی نیست و تغییر مسئولیت ایشان بعید است.
نوبخت در پاسخ به اینکه دولت برای ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی چه برنامه ای دارد،گفت: در این زمینه دو بحث وجود دارد، یکی مطالبات و انتظارات بازنشستگان که باید احترام گذاشته شود و دولت برای اجابت انتظارات این مجموعه انسان های شریف تلاش دارد.
وی اظهار کرد: به همین منظور در قانون برنامه ششم جزو تعهدات دولت دانستیم که در طول برنامه اصلاح حقوق بازنشستگان انجام شود و اگر نتوانستیم خواسته های آن ها را به نحو احسن انجام دهیم به دلیل محدودیت های دولت است.
سخنگوی دولت افزود: از طرف دیگر صندوق ها دارای تعدادی واحد و بخش های اقتصادی هستند که می بایست با کسب و کار از سود حاصل از آن مستمری بازنشستگان را پرداخت کنند و انتظار دولت از صندوق ها فعالیت بیشتر است.
سخنگوی دولت گفت: برای این منظور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بهره مندی از کارشناسان داخلی و خارجی در حال بازبینی وضعیت صندوق ها می باشد تا از این پس به بدهی آن ها افزوده نشود.
نوبخت تصریح کرد: از بازنشستگان هم می خواهیم که با توجه به محدودیت های دولت ما را درک کنند و ما خانواده بزرگی هستیم و باید به همدیگر کمک کنیم.

وی درباره پیشنهاد رییس کمیته امداد برای واگذاری تقسیم یارانه ها به کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اظهار داشت: آقای فتاح انسان سلیم النفسی است و ما آمادگی واگذاری توزیع یارانه ها را به کمیته امداد داریم اما باید اول آیین نامه چگونگی اجرای تبصره 14 بودجه سال 96 مربوط به یارانه ها در دولت نوشته شود و زمانیکه این آیین نامه نگاشته شد توزیع یارانه ها با بهزیستی و کمیته امداد واگذار می شود.
سخنگوی دولت همچنین درباره کم بودن اختیارات ستاد اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: چون محدوده فعالیت اجرایی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فقط قوه مجریه نیست و سایر قوا هم هستند انتظارات ستاد این است از اختیاراتی استفاده کند که فراتر از قوه مجریه نافذ باشد.
وی همچنین درباره کسری بودجه دولت در سال جاری نیز تصریح کرد: دولت قیمت نفت را براساس 50 دلار و 55 دلار در بودجه سال 96 بسته است و براساس بودجه ریزی پیشرفته 55 دلار درصورتی اجرایی می شد که قیمت نفت در این میزان بود اما چون قیمت نفت کمتر از 50 دلار است 10 هزار میلیارد تومانی که از این محل برای توسعه شبکه آب رسانی، ریزگرد و محیط زیست باید تخصیص می دادیم را کنار گذاشتیم.
نوبخت تصریح کرد: بنابراین بودجه کشور براساس نفت 50 دلار حدود 309 هزار میلارد تومان است که محقق شده و قول می دهیم که کسری بودجه نداشته باشیم.
وی درباره انتصاب فردی به عنوان معاون اجرایی نیز خاطر نشان کرد: در جلسات بعدی در این زمینه صحبت می کنم. شاید تا جلسه بعد احتیاجی به پاسخگویی نباشد و این سوال نیز حل شود.
وی درباره حذف برچسب قیمت از اقلام نیز اظهار داشت: حذف برچسب از تمامی کالاها نیست بلکه عمدتا کالاهای بهداشتی را دربر می گیرد و من از وزیر صنعت، معدن و تجارت می خواهم که در این زمینه تضیحات کافی ارایه دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
بی خیال.....
نظرات بینندگان