arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

مازنی: رئیس‌جمهور استاندار اهل تسنن انتخاب کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مازنی: رئیس‌جمهور استاندار اهل تسنن انتخاب کند 
یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور توصیه کرد در انتصاب استانداران و مدیران کل از نیروهای اهل سنت استفاده کند.

حجت الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامه‌نگاری صورت گرفته بین مولوی عبدالحمید و مقام معظم رهبری درباره ضرورت پرهیز از تبعیض بین مذاهب و قومیت‌ها، اظهار داشت: مقام معظم رهبری همیشه نگاه بسیار وسیع و روشنی در ارتباط با اقوام، ادیان و مذاهب ایرانی دارند و در سطح جهان اسلام هم همواره بر وحدت امت اسلام تاکید داشته و دارند و هرگونه حرکتی که منجر به تفرقه بین برادران مسلمان شیعه و سنی شود از سوی ایشان منع شده است. همچنین تلاش‌های جدی زیر نظر ایشان در سطح کشورهای اسلامی و جامعه بین‌الملل برای وحدت مسلمانان و مبارزه با عناصر وحدت‌شکن و تفرقه‌افکن جهان اسلام انجام می‌شود.

وی افزود: طبعا در ایران اسلامی که محل استقرار حکومت ولایت فقیه است زمینه تحقق عملی مواضع روشن و صریح رهبری بیش از نقاط دیگر فراهم می‌شود و می‌تواند الگوی سایر ملت‌ها باشد. در گذشته شائبه‌هایی در مورد برخی رفتارهای تبعیض‌آمیز نسبت به مذاهب و قومیت‌ها وجود داشت که آن را به رهبری نسبت می‌دادند در حالیکه ما می‌دانستیم اینطور نیست و اینک با نامه هوشمندانه مولوی عبدالحمید و پاسخ روشن و صریح رهبری که به تعبیر مولوی فصل‌الخطابی برای مقامات جمهوری اسلامی است ثابت می‌شود که اگر چنین رفتاری هم در جایی اتفاق افتاده با نگاه رهبری همسو نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: توصیه من این است حالا که این مکاتبه انجام شده آقای روحانی در فرصت‌هایی مثل انتخاب استانداران و مدیران کل نشان دهد که این نگاه تبعیض‌آمیز وجود ندارد. اگر از اهل سنت در مدیریت‌ها استفاده شود و آنها در کشورمان احساس تبعیض نکنند ایران می‌تواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد. توصیه من به دولتمردان و مسئولان دستگاه‌ها این است که در حدود تعیین شده در قانون اساسی و با عنایت به صراحت کلام رهبری از ظرفیت اقوام و مذاهب در اداره کشور، سازمان‌ها و مدیریت بخش‌های مختلف استفاده کند.

مازنی با تاکید بر ضرورت تجدیدنظر در قانون گزینش و رویه‌های جاری در این زمینه نیز یادآور شد: متاسفانه تبعیض‌های ناروا در گزینش دولتی از سطح مذهب و سنی و شیعه گذشته و حتی بین نیروهای طرفدار انقلاب و شیعیان هم پرسش‌هایی مطرح می‌شود تا این حد که به چه کسی در انتخابات رای دادند یا طرفدار چه جناحی بودند. اینها روش‌های غلطی است که باید اصلاح شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ممکن است در برخی مشاغل خاص مثلا تدریس فقه شیعه اقتضای آن شغل اعتقاد به یک مذهب خاص باشد اما این محدودیت در مورد بسیاری از مشاغل اعمال می‌شود یا در مورد کسی که یک شغل امنیتی، اطلاعاتی و نظامی دارد طبیعتا باید وفاداری این فرد به نظام و مسئولان در عالی‌ترین سطح باشد و باید دقت شود به خاطر سهل‌انگاری، نفوذی در دستگاه‌های حساس اتفاق نیفتد اما فردی که می‌خواهد در اداره برق یا گاز شاغل باشد باید محدودیت‌های کمتری را داشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت بکارگیری نیروهای اهل تسنن در شهرهای محل سکونت آنها، خاطرنشان کرد: طبیعتا در چنین مواردی باید محدودیت‌ها در زمینه گزینش که قانون نیست و صرفا رویه‌های نادرست است، کاهش یابد و از نیروهای بومی استفاده شود.
نظرات بینندگان