arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

دادستان کل کشور: قاضی انقلابی کم داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان کل کشور گفت: اگر توان اجرای عدالت را نداریم نباید در مسیر وکالت و قضاوت گام برداریم چرا که فراوان داریم افرادی که این ظرفیت را نداشته و در جایگاه قاضی و وکیل قرار گرفتند و با مشکلات بسیاری روبرو شدند.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری عصر امروز در مراسم افتتاحیه دوره مقدماتی تربیت حقوقدان طراز انقلاب اسلامی که در سالن همایش‌های غدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با بیان اینکه انسان باید در مسیر حق حرکت کند، اظهار کرد: هر چند گاهی انسان در مسیر حق دچار گرفتاری‌هایی نیز می‌شود اما مسیر حق باید پیموده شود.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی عدالت خمیرمایه حکومت است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی وقتی که گفته می‌شود به عدل باید عمل شود همه مردم در هر رده، پست و جایگاهی باید توجه لازم را داشته باشند؛ قوه قضاییه هر چند مصداق شاخص قضاوت است اما وظیفه اجرای عدالت فقط به قوه قضاییه محدود نمی‌شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اگر در وجود خود می‌بینیم که توان اجرای عدالت را نداریم نباید در مسیر وکالت و قضاوت گام برداریم چرا که فراوان داریم افرادی که این ظرفیت را نداشته و در جایگاه قاضی و وکیل قرار گرفتند و با مشکلات بسیاری روبرو شدند.

وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال به افراد با اخلاص کمک می کند، گفت: در جامعه کنونی نیازمند حقوقدانانی با روحیه بسیجی هستیم چرا که امروزه جامعه حقوقدان کشور از جمله دستگاه قضایی، کانون وکلا و بازار مشاورین حقوقی به شدت نیازمند جوانان برومند و معتقد با تفکر بسیجی هستند و با کمال تاسف باید عرض کنم که طی بیش از 30 سال بعد از انقلاب اسلامی به دلایلی نتوانسته بازار نیاز حقوقدانی خود را با این تفکرات انقلابی و جوانان مومن تامین کنیم.

منتظری با بیان اینکه کمبود قضات و وکلای انقلابی را با همه وجود احساس می‌کنم، افزود: در دستگاه قضایی نیازمند قاضی انقلابی هستیم چرا که قاضی انقلابی کم داریم، در عرصه وکالت از جمله کانون وکلا و مرکز وکالت نیز به شدت نیازمند انسان‌های بسیجی و معتقد به مبانی انقلاب اسلامی هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون 10 هزار قاضی در سطح کشور فعالیت دارند، اظهار کرد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند دستگاه قضایی باید 100 درصد انقلابی باشد و شاخص‌های انقلابی بودن نیز در کلام ایشان به خوبی قابل بررسی است.

دادستان کل کشور یادآور شد: اکنون فاصله بنده و شخصیت‌های دیگر با شاخص‌های انقلابی بودن زیاد است به همین علت از سازمان بسیج حقوقدانان انتظار می‌رود که همایش‌ها و برنامه‌های گسترده‌تری را در حوزه انقلابی بودن دستگاه قضایی دنبال کند، این مجموعه در این راستا با تاخیر حرکت کرده و آسیب این تاخیر به خوبی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: کانون وکلا انسان‌های وارسته و خوب زیادی دارد و در نظام جمهوری اسلامی در حال تنفس و خدمت است اما نباید نسبت به حوادث بسیار مهم و سرنوشت‌ساز بی‌توجه باشد؛ یک عضو این کانون در دامن صهیونیست سجده می‌کند و خود را وابسته به کانون می‌داند اما کانون هیچ اطلاعیه‌ای نمی‌دهد که این فرد به این مجموعه وابستگی ندارد این وضعیت کانون وکلا مطلوب نیست.

منتظری با بیان اینکه مجامع دروغین حقوق بشر نسبت به ستم‌ها و ظلم‌ها بی‌توجه هستند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها ایران را در جریان کشتارهای عراق مقصر شناخته و گفته‌اند که این کشور باید خسارت‌های ما را پرداخت کند به همین علت سرمایه‌های ایران را در اختیار گرفته‌اند.

وی از جرم و جنایات نظامیان میانمار یاد کرد و افزود: هر فردی با هر سنی را می‌کشند و آتش می‌زنند، ‌دنیای غرب یک «آه» برای این مظلومان نمی‌کشد اما مدعی حقوق بشر است؛ حقوقدان بسیجی باید با اندیشه بسیجی خود فریادگر ظلم و ستم باشد هر چند اکنون در جمهوری اسلامی فریادها بلند شده و مسؤولان اجرایی تا کنون اقداماتی داشته‌اند.

دادستان کل کشور به برگزاری نشستی در مجموعه قوه قضاییه به منظور توجه به فریاد مظلومان میانمار اشاره کرد و گفت: مدعیان حقوق بشر در مقابل آواره شدن مسلمانان میانمار بی‌توجه هستند اما در مقابل دستگیری جاسوسی که نظام اسلامی با او برخورد قانونی می‌کند هزینه‌های تبلیغی سنگینی را انجام می‌دهند تا بگویید ایران اسلامی تروریسم و آمریکا مدافع حقوق بشر است.

وی خاطرنشان کرد: حقوقدانان به میدان سخت و پرهزینه‌ای وارد شده‌اند به همین علت باید با خداوند خود پیوند ببندند که در عرصه قضاوت و عدالت گره‌های حقوقی مظلومان را باز کنند و به دنبال ثروت‌اندوزی نباشند چرا که اگر به دنبال این هدف باشند و در مقام قضاوت و وکالت بنشینند، آلوده می‌شوند و امروزه این موضوع به عنوان یک آسیب جدی بازار وکالت جامع اسلامی را تهدید کرده است.

منتظری با اشاره به اینکه نباید نسبت به رخدادهای بین‌المللی بی‌توجه باشیم، گفت: جامعه حقوقدانان کشور باید مقابل ظلم و ستم استکبار جهانی برنامه مشخصی را دنبال کند در حالی که اکنون جامعه حقوقدانان دنیا از جمله حقوقدانان جمهوری اسلامی ایران مقابل جنایات کشورهای استکباری علیه مظلومان بی‌توجه است.

وی ادامه داد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند قوه قضاییه در ارتباط با مباحث بین‌المللی و برخی از رخ‌دادهایی که در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود باید اقدام لازم را انجام دهد هر چند که نتیجه لازم را نیز به دنبال نداشته باشد.

منتظری در مورد کشتار وحشیانه مردم یمن تصریح کرد: آل‌سعود و آل خلیفه به پشتیبانی استکبار جهانی جنایات مختلفی را دنبال می‌کنند که این جنایات در نظام جمهوری اسلامی قابل قبول نیست.
نظرات بینندگان