arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

نجفی: در حد بضاعت و بودجه، در اختیار عزاداران حسینی هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نجفی: در حد بضاعت و بودجه، در اختیار عزاداران حسینی هستیم 
شهردار تهران گفت: شهرداری تهران دو ماه وظیفه خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی را بر عهده دارد و در حد بضاعت و چارچوب بودجه فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی ظهر امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) در مراسم افتتاحیه پانزدهمین دوره نمایشگاه «عطر سیب» گفت: از اینکه در نمایشگاهی حضور دارم که متعلق به امام حسین (ع) است که با باورهای عمیق مردم و هویت دینی، پیوند ناگسستنی دارد، خدا را شاکرم.

شهردار تهران با بیان اینکه دوستانمان در شهرداری اشتیاق داشتند که هر چه زودتر پرچم عزاداری حسین (ع) را برافراشته کنند، تصریح کرد: به همین دلیل در روز میلاد امام هفتم این مراسم را برگزار کردند که البته این کارشان اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانیان عشق به ائمه و به خصوص حسین (ع) فراگیر و عمومی است، گفت: عشق به امام حسین (ع) تنها به یک بخش محدود نشده و می‌بینید که اقلیت‌های مذهبی نیز برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند چرا که محرم و نهضت عاشورا موضوعی نیست که در قاب تاریخ متوقف مانده باشد و عاشورا و کربلا به عنوان یک فرهنگ همیشه در زندگی ایرانیان جاری و ساری بوده و منشأ بسیاری از حرکت‌های آزادی‌خواهانه و جنبش‌ها در طول ۱۴۰۰ سال پیش بوده و این نهضت از نظر فردی و اجتماعی تأثیرات شگرف و عمیقی در بین جوامع اسلامی داشته است و افراد بزرگی در طول تاریخ تربیت شده مکتب امام حسین (ع) بودند.

نجفی با بیان اینکه مکتب حسینی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، تاریخ ایران را تحت تأثیر قرار داده است، ادامه داد: اگر به واقعیت ایران نگاه کنیم می‌بینیم که تاریخ ما هم تحت تأثیر امام حسین (ع) و نهضت عاشورا بوده است.

وی با طرح این سوال که جامعه مطلوب اباعبدالله‌ حسین (ع) چه ویژگی‌هایی دارد؟ گفت: اساس حرکت حسین (ع) آزادی‌خواهی و آزادی‌اندیشی بوده است و بر همین اساس جامعه حسینی نیز باید آزادی‌خواه، آزاداندیش، منصف، ایثارگر و فداکار باشد چرا که اساس محور عاشورا را اخلاق تشکیل می‌دهد و بر همین اساس جامعه حسینی نیز باید اخلاق‌مدار باشد و این اخلاق حسینی در همه شئونات زندگی‌شان جاری و ساری باشد و شهروندان نیز در ارتباط با یکدیگر و در ارتباط با شهر رفتاری مبتنی بر اخلاق داشته و در مقابل، مسئولان حکومتی نیز از ارزش‌های حسینی غافل نشوند.

شهردار تهران افزود: اینکه برای امام حسین (ع) لباس مشکی بپوشیم و عزاداری کرده و سینه بزنیم بجا و درست است اما کافی نیست چرا که نباید نهضت عاشورا در حد سینه زدن و گریه کردن خلاصه شود.

نجفی با بیان اینکه مشکی پوشیدن برای امام حسین (ع) و عزاداری خوب است و نماد زیبایی است اما کافی نیست، گفت: آنچه که نیاز مبرم است توجه به محتوای نهضت امام حسین (ع) است و باید کاری کنیم که فرهنگ عاشورا محقق شود و به عمق باورها و تعلیمات جامعه نفوذ کند هر چند که جامعه ما تربیت شده عاشورا است اما کافی نیست و باید کاری کنیم که این سرمایه معنوی به رفتار تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امروز نمی‌توان مدعی شد که به دغدغه‌های امام حسین (ع) عمل می‌کنیم، ادامه داد: البته ممکن است به بخشی از این دغدغه‌ها توجه شود و به آن‌ها عمل کنیم اما به همه دغدغه‌ها عمل و توجه نداریم. پس نمی‌توان ادعا کرد که جامعه حسینی هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه نمایشگاه «عطر سیب» ۱۵ سال است که برپا می‌شود که این زحمات قابل ستایش و تقدیر است، گفت: اما باید در محتوا و کیفیت برنامه‌ها تجدید نظر کنیم و من در بازدید کوتاهی که از نمایشگاه داشتم جذب شور، عشق و علاقه حسینی که عمدتا از میان جوانان نیز بود قرار گرفتم و از همه همکارانم تشکر می‌کنم اما این شروع یک کار است.

نجفی افزود: به عنوان خدمت‌گذار مردم اعلام می‌کنم که نقش شهرداری تسهیل‌گری است و باید اقداماتی انجام دهیم که مردم با آسایش و آرامش در این شهر زندگی کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری در بخشی از زمینه‌های فرهنگی مسئولیت مستقیم دارد و در بخش دیگر نیز تسهیل‌گر است، گفت: باید با کیفیت بالاتری اقدامات فرهنگی را انجام دهیم و تصدی‌گری نکنیم بلکه تسهیل‌گر باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در مورد تعمیق ارزش‌ها و گسترش فرهنگ دینی و اسلامی مسئولیت اصلی نداریم، اظهار کرد: مسئولیت اصلی بر عهده نهادهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی است و ما باید تسهیل‌گر اقدامات آن‌ها باشیم.

نجفی با بیان اینکه باید اقدامات فرهنگی با محتوای باکیفیت‌تر داشته باشیم تا آموزه‌های عاشورا را بیشتر درک کنیم، گفت: ان شاءالله در سال‌های آینده نمایشگاه «عطر سیب» با شکل بهتر و کیفیت بیشتر ادامه خواهد داشت و از همین حالا باید شروع کنیم تا فرهنگ عاشورا در تک تک اجزای زندگی‌مان نمود پیدا کند.

وی با بیان اینکه شهرداری از ۱۰ روز مانده به آغاز ماه محرم و تا پایان اربعین حسینی مشغول خدمت‌رسانی به عزادران است، تصریح کرد: تقریبا دو ماه شهرداری وظیفه خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی را بر عهده دارد و در حد بضاعت و چارچوب بودجه در اختیار عزاداران حسینی هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که سطح و حجم خدمات کمتر از قبل نباشد اما کیفیت بالاتری داشته باشد، گفت: امروز استمرار خط سرخ عاشورا را به چشم می‌بینیم و امروز عاشورای ما کربلا و سوریه است و اصحاب شهیدمان نیز افرادی همچون شهید حججی و مدافعان حرم هستند که می‌بینیم آموزه‌های نهضت اسلام و افتخار شهید حججی، امروز افتخار همه مسلمانان دنیا است و به امثال شهید حججی افتخار می‌کنیم و امیدوارم خداوند به ما مسئولان، توانایی لازم را بدهد تا علاوه بر پاسخگویی و مسئولیت‌پذیر بودن در خدمت مردم باشیم.
نظرات بینندگان