arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶

وجود 2.5 میلیون حامل مزمن هپاتیت B در ایران

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران از وجود 2.5 میلیون حامل مزمن هپاتیت B در ایران خبر داد و گفت: تعدادی زیادی از این افراد تحت پوشش درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تحت پوشش هپاتیت ایران قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران از وجود 2.5 میلیون حامل مزمن هپاتیت B در ایران خبر داد و گفت: تعدادی زیادی از این افراد تحت پوشش درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تحت پوشش هپاتیت ایران قرار گرفته‌اند.

 به گزارش انتخاب، سید محمد جزایری ظهر امروز در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هپاتیت در جمع خبرنگاران به ویروس هپاتیت اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته دانشمندان و افرادی که در زمینه بهداشت عمومی کار می‌کردند از نبود درمان دارویی مؤثر با بیماری هپاتیت خوشحال نبودند و گروه‌های زیادی در این راستا فعالیت کردند تا توانستند تا حدودی این بیماری را در مراحل اولیه درمان کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه امروزه داروهایی که تولید داخل است تولید شده و وارد چرخه زندگی ویروس می‌شود که به طور کامل این ویروس را مختل می‌کند. دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی اکنون قصد بر این است تا 13 سال دیگر این بیماری ریشه‌کن شود، تأکید کرد: باید به سمتی برویم که بیماری هپاتیت را ریشه‌کن کنیم.

جزایری به فعالیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اشاره کرد و متذکر شد: فعالیت این دانشجویان که تحت مدیریت دکتر ضیائی با عنوان کمپینی به نام(NO هپاتیت) انجام می‌شود جالب و ما را شگفت‌زده کرد. وی، هپاتیت B را خطرناک دانست و توضیح داد: با وجود اینکه این بیماری واکسن دارد اما داروهایی که مؤثر واقع شوند آنطور که باید و شاید باشد نیست.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تعداد مبتلایان هپاتیت B مزمن زیاد است، متذکر شد: گونه علایمی ندارند و مرتب باید به پزشک مراجعه کنند و با دادن آزمایش و تست‌های متعدد روند بیماری‌ کنترل شود. جزایری از وجود 2.5 میلیون حامل مزمن هپاتیت B در ایران خبر داد و تشریح کرد: تعداد زیادی از این افراد تحت پوشش درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تحت پوشش هپاتیت ایران قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر این افراد مرتب تحت نظر باشند به طور تقریبی حامل مزمن هپاتیت B  در ایران نخواهیم داشت، ادامه داد: هپاتیت C  طی 15 سال آینده و هپاتیت B  طی یک نسل آینده ریشه‌کن خواهند شد.

 دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با نحوه تشخیص بیماری هپاتیت، تبیین کرد: هپاتیت مانند بیماری‌های قندی، قلبی و عروقی نیست که مورد توجه قرار گیرد، یک سوم افرادی که به عفونت مبتلا می‌شوند علایمی ندارند و مابقی دچار افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شوند، بنابراین این بیماری علایمی ندارد و بیماری افراد به صورت اتفاقی تشخیص داده می‌شود.

جزایری اضافه کرد: از اتفاقات خوبی که منجر به تشخیص این بیماری می‌شود دهندگان خون است، بنابراین از راه‌های کمکی تشخیص هپاتیت سازمان انتقال خون است، چراکه سازمان انتقال خون در زمان اهدای خون متوجه وجود بیماری در افراد می‌شود و طی اعلام فراخوان از افراد برای شروع روند درمان دعوت به عمل می‌آورد.

وی به همکاری نظام سلامت در زمینه بیماری هپاتیت اشاره و مطرح کرد: وزارت بهداشت در اداره مبارزه با بیماری‌ها دارای هپاتیت است که فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: نظام سلامت کشور تا قلب روستاها که خانه بهداشت است، گسترش یافته است و از معدود کشورهایی هستیم که در جهان سوم دارای چنین سیستمی هستیم.

جزایری از رایگان بودن داروهای هپاتیت C خبر داد و یادآور شد: در 10 سال گذشته تأمین برخی داروها خارج از توان مردم و بیماران بود که اکنون با تنوع داروهای داخلی این مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌های شنیده شده از زبان متخصصین، تفاوتی بین داروهای داخلی و خارجی نیست و بیماران را تشویق به مصرف داروهای داخلی می‌کنند.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان مبتلایان به هپاتیت C را 170 میلیون نفر و ناقلین هپاتیت B را دو میلیارد نفر عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه داروهایی که برای هپاتیت B به کار می‌رود به اندازه هپاتیت C مؤثر نیستند، چنانچه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هپاتیت باید تا سال 2030 ریشه‌کن شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان