arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
در گفتگو با «انتخاب»؛

سبحانی‌نیا: لاریجانی با «جمنا» کنار نمی آید؛ این گروه در دست طیف آیت الله مصباح است / بعید نیست رئیسی مجددا کاندیدای ریاست جمهوری شود / احتمال بازگشت قالیباف به فضای نظامی کم است

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا احتمال کاندیداتوری دوباره ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده را بعید ندانست. او همچنین پیش بینی کرد که محمدباقر قالیباف به مشاغل نظامی باز نخواهد گشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا احتمال کاندیداتوری دوباره ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده را بعید ندانست. او همچنین پیش بینی کرد که محمدباقر قالیباف به مشاغل نظامی باز نخواهد گشت.
 
سبحانی نیا در گفت و گو با «انتخاب»، درباره آینده سیاسی جمنا گفت: جمنا با دوستانی که در حال حاضر در آن فعال هستند، کار را ادامه می‌دهد، در حال حاضر هم نشست هایی درباره چگونگی فعالیت خود و بازنگری در برخی موارد برگزار می کنندو بنا دارند با یک شیوه ی مشخص کار را دنبال کنند.
 
او درباره همراهی مجموعه ها و شخصیت های اصولگرا با جمنا اظهار داشت: اینکه چه مجموعه ای با این تشکل همراهی کند، بستگی به برنامه های بعدی آن دارد. طبیعی است که جمنا، همه اصولگرایی نیست. این تشکل در یک مقطع زمانی مشخصی شکل گرفت و نشان داد که کارکردهایی هم می تواند داشته باشد.
 
سبحانی نیا درباره احتمال همراهی اصولگرایان معتدل و طیف منتسب به علی لاریجانی با جمنا گفت: من بعید می‌دانم چنین اجماعی صورت بگیرد و آقای لاریجانی به آن ها ملحق شود و کنار بیاید و این هماهنگی به وجود بیاید. جمنا مجموعه ای با یک ترکیب خاصی از نیروهاست و در همین مدت هفت، هشت یا ده ماه اخیر که شکل گرفته، تلاش هایی انجام شد که اجماع شود ولی عملا نشد.
 
سبحانی‌نیا: بعید است لاریجانی با «جمنا» کنار بیاید؛ این گروه در دست طیف آیت الله مصباح است / بعید نیست رئیسی مجددا کاندیدای ریاست جمهوری شود / احتمال بازگشت قالیباف به فضای نظامی کم است 
 
او ادامه داد: در انتخابات اخیر، برخی مجموعه‌ها از اصولگرایان به پیوستند و مجموعه هایی هم مستقل امدند و از این جهت جمنا نمی تواند همه ی اصولگرایان تلقی شود. جمنا مجموعه ای است که در شرایطی که بنابر ضرورت نیاز به هماهنگی بود بوجود امد و برخی تشکل ها  اگرچه با جمنا نبودند اما در این حرکت همراهی کردند. یعنی همراهی برخی گروه ها با جمنا بدین معنا نبود که با جمنا هستند.
 
این فعال سیاسی اصولگرا در مورد اینکه آیا جمنا توان ایجاد یک اجماع میان اصولگرایان را دارد یا خیر گفت: برخی تشکل ها مانند جبهه پیروان و برخی مجموعه های دیگر هرکدام سابقه ای طولانی دارند و از این جهت، اینکه جمنا بتواند یک اجماعی صورت دهد و نیروهای مختلف را با خود همراه کند، بعید به نظر می آید. این مسئله مطرح است که جمنا را یک "مجموعه های خاصی" مدیریت می کنند و از این نظر آینده جمنا را آینده موفقی نمی دانند. طبعا این مجموعه از اصولگرایان نمی توانند با آن همراه شوند.
 
او در توضیح منظور خود از "مجموعه های خاص"، گفت: گروه های سیاسی مانند پایداری و طیف آیت الله مصباح، مدیریت جمنا را بر عهده دارند؛ بخشی از جمعیت ایثارگران هم در جمنا هستند و جمنا با هدایت و برنامه ریزی آنها شکل گرفته است. از همین رو، این شبهه وجود دارد که گروه های مذکور که بیش از سایرین در جمنا حضور دارند، نمی‌توانند آن جامعیت را برای هماهنگی کلی بوجود بیاورد. 
 
سبحانی نیا ادامه داد: نیروهایی مذکور هرکدام وزن خاصی دارند و وزن آنها هم محدود است و نمی شود گفت که این جامعیت را دارند که بین همه نیروها همدلی و وحدت ایجاد کنند. البته در انتخابات به هر صورت اصولگرایان توانستند گامی بردارند و 16 میلیون رای کسب کنند که رای خوبی بود. ولی این رای صرفا برای اشخاص نیست بلکه ضرورتی بین نیروهای اصولگرا بوجود آمد که توانست حرکتی ایجاد کند و مجموعه هایی را همراه کنند و این رای تجمیع شود. در واقع این رای مربوط به اشخاص نیست که بگوییم این شخص این وزن را در بین نیروها دارد.
 
سبحانی نیا در بخش دیگری از گفت و گو با «انتخاب» درباره آینده سیاسی ابراهیم رئیسی و اینکه آیا او قصد لیدری اصولگرایان را دارد یا خیر گفت: اقای رئیسی شخصیتی است که دارای اعتبار است منتها اینکه بتواند لیدری مجموعه اصولگرایان را بر عهده بگیرد، خیلی با واقعیت منطبق نیست. نه ایشان باید این ادعا را داشته باشد که پشتوانه 16 میلیونی رای را همیشه داشته باشد نه مجموعه های دیگر این تعهد را دارند که همیشه این همراهی را به این شیوه داشته باشند.
 
او درباره احتمال کاندیداتوری مجدد رئیسی در انتخابات آتی ریاست جمهوری هم گفت: بعید نیست مجددا ورود کنند. ایشان به عنوان تولیت استان قدس جایگاهی دارند و در این جایگاه اعتباری دارند و در مجموع به نظر نمی آید برای کاندیداتوری مجدد بی میل باشند.
 
سبحانی نیا درباره آینده سیاسی قالیباف نیز تاکید کرد: اقای قالیباف نیروی اجرایی قوی است و اولین قدمی که بعد از رفتن ایشان برداشته شد عضویت در مجمع بود. قالیباف حضورش در عرصه سیاسی بیشتر از برخی افرادی است که ذکر شد از لحاظ اجرایی ادم با نشاطی است، طبیعی است شخصیتی مثل او در صحنه های سیاسی و اجرایی حضور بیشتری می‌تواند داشته باشد. اینکه چه جایگاهی پیدا خواهد کرد بستگی به مسئولین ذیربط دارد. بعید می‌دانم که دولت از رقیب خود در عرصه های اجرایی بالا استفاده کنند ولی اگر می کردند خوب بود.
 
او اضافه کرد که که بعید می‌دانم قالیباف مجددا به فضای نظامی بازگردد.
 
سبحانی نیا افزود: قالیباف به عنوان یکی از اضلاع اصولگرایی این حضور را ممکن است بخواهد حفظ کند و این به این معنا نیست که چقدر فضا برایش باز باشد. طبیعی است که ایشان یک پایگاه نسبی به دلیل کاکردهای اخیرشان در عرصه های اجرایی دارند، و به اعتبار همین مجموعه ها، ممکن است در جایگاهی و قالبی فعالیت خود را حفظ کند. البته بیشتر بستگی به خود او دارد که چقدر بتواند در جریان های سیاسی حضور پررنگ داشته باشد.
نظرات بینندگان