arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
البدیل چاپ مصر:

ورود ترامپ به فاز جدیدی از اقدامات ضدایرانی در خلیج فارس / آیا کاخ سفید می تواند امیر قطر را در رابطه با تهران مجاب کند؟

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ تماسهای تلفنی جداگانه ای با رهبران عربستان سعودی، امارات و قطر انجام داده و وحدت بین شرکای عربی واشنگتن را برای تقویت استقرار منطقه و مقابله با تهدیدات ایران ضروری دانسته و بر پایبندی تمام دولتهای عربی به التزامات کنفرانس ریاض، مبنی بر شکست تروریسم و توقف تامین مالی آن، تاکید نموده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
البدیل چاپ مصر نوشت: کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ تماسهای تلفنی جداگانه ای با رهبران عربستان سعودی، امارات و قطر انجام داده و وحدت بین شرکای عربی واشنگتن را برای تقویت استقرار منطقه و مقابله با تهدیدات ایران ضروری دانسته و بر پایبندی تمام دولتهای عربی به التزامات کنفرانس ریاض، مبنی بر شکست تروریسم و توقف تامین مالی آن، تاکید نموده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در سویی دیگر، مذاکره استراتژیکی بین آمریکا و کویت برگزار شد که به امضای توافق امنیتی برای تبادل اطلاعات و یک توافق نظامی برای فروش تجهیزات نظامی به کویت و به صورت کلی به تعمیق روابط دو طرف منتهی شد. در همین رابطه، تیلرسون وزیر خارج آمریکا بر اهمیت وحدت دولتهای عضو شورای همکاریهای خلیج برای مقابله با چالشها که مهمترین آن ایران است، تاکید کرد.

در مورد بحران بین قطر و عربستان نیز آمریکا وارد میدان شده و تلاش می کند راه حل مناسبی را برای آن بیابد که از نظر ایالات متحده، قاطعیت قطر در برابر ایران است، برای اتخاذ موضع فراتری در ضدیت با این کشور.
 
به نظر می رسد انتظار چند ماهه آمریکا و تصریحات ضد و نقیض آن در مورد بحران قطر، اکنون با فشار بر دوحه که مهمترین نقطه برای منافع واشنگتن است، وارد مرحله تازه ای شده که همان تحریک کشورهای عربی منطقه علیه ایران و محور آن است.

هدف آمریکا برای دشمنی دولتهای عربی با ایران در صورتی محقق می شود که قطر از استقلال طلبی خود دست برداشته و روابط متزلزل آن با عربستان به روابط دوستانه تبدیل شود.

در هر صورت، مساله روابط ایران و قطر آن اندازه که بیانگر یک وضعیت اقتصادی مشخص است، نشاندهنده یک ائتلاف سیاسی نیست. گاز طبیعی و ثروتهای زیرزمینی آبهای خلیج فارس، در قلب روابط اقتصادی دو طرف قرار دارند.
نظرات بینندگان