arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶

صالحی: آمریکا از توافق عقب بکشد ولی اروپا بماند، ایران به برجام پایبند خواهد بود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به اشپیگل گفت در صورت عقب نشینی آمریکا از برجام و ماندن کشورهای اروپایی، ایران بازهم به آن پایبند خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به اشپیگل گفت در صورت عقب نشینی آمریکا از برجام و ماندن کشورهای اروپایی، ایران بازهم به آن پایبند خواهد بود.

به گزارش انتخاب، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» تاکید کرد حتی اگر آمریکا هم از توافق هسته‌ای عقب نشینی کند اما اروپایی‌ها در آن بمانند، بازهم تهران به آن پایبند خواهد بود.
 
صالحی: آمریکا از توافق عقب بکشد ولی اروپا بماند، ایران به برجام پایبند خواهد بود

صالحی با هشدار درباره اینکه اگر برجام شکست بخورد، رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه ایجاد می‌شود، گفت: «اگر آمریکا از برجام عقب بنشیند و اروپا هم از آن تبعیت کند، قطعا توافق فرو می‌پاشد و ایران به سطحی که در گذشته بود و (یا حتی) بالاتر از آن بازمی‌گردد.»

وی در پاسخ به این سوال که هشدارهای «حسن روحانی»‌ رئیس جمهور ایران درباره اینکه اگر آمریکا تحریم جدیدی وضع کند، تهران می‌تواند در عرض چند ساعت برنامه هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد، چه مقدار جدی است، تاکید کرد: «ما پیوسته در حال ارزیابی این هستیم که این توافق چه مقدار برای ما سود دارد یا اینکه پایبندی به آن چه میزان برای ما هزینه دارد. اگر آمریکا از آن خارج شود ولی دیگر کشورها به آن پایبند باشند، ایران نیز به تعهداتش پایبند خواهد بود.»

خبرنگار اشپیگل این سوال را مطرح کرد که چگونه بر این چالش که روحانی نتوانسته وعده‌های اقتصادی که درپی لغو تحریم‌ها و حصول برجام داده بود را عملی کند، غلبه خواهید کرد، و صالحی نیز پاسخ داد: «آمریکا تلاش می‌کند فضای تجارت را مسموم کند. آنها بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ را از همکاری با ایران می‌ترسانند. این هراس‌افکنی است. اما در واقعیت آنها چیز زیادی به دست نمی‌آورند. اظهارات زیاد است، بله. اگر آمریکا آن کلمات را عملی کند، آنگاه ما باید با وضعیت بسیار متفاوتی مواجه شویم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این صحبت خبرنگار اشپیگل را که "اگر آمریکا از توافق خارج شود و دیگران نیز از او تبعیت کنند، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود بازگشته اما این بار غیرشفاف و در بازار سیاه خواهد بود. این مسئله بار دیگر ایران را منزوی کرده و درگیر نبرد کشمکش دائمی با قدرت‌های غربی می‌کند" تقریبا تایید کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تعلیق نکند، نقض فاحش از طرف آنها خواهد بود، افزود: «همانطور که قبلا گفتم، اگر توافق هسته‌ای شکسته شود، ما از نظر اقتصادی با مشکلات مواجه خواهیم شد اما از نظر سیاسی دستاورد خواهیم داشت. ما به جوانان خود خواهیم گفت به آنها (غربی‌ها) دیگر اعتماد نکنید زیرا ما یک بار این کار را کرده و برای رسیدن به توافق هسته‌ای انعطاف نشان دادیم؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ما به توافق را تایید کرد اما آمریکایی‌ها آن را شکستند.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان