arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶

سخنگوی کمیسیون آموزش: ادامه کنکور به این شیوه خیانت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی کمیسیون آموزش: ادامه کنکور به این شیوه خیانت است 
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «تنها ایراد آموزش و پرورش، وجود مدارس متنوع مانند تیزهوشان و نمونه است» گفت: وضعیت فعلی در سیستم آموزشی قطعا باید تغییر کند.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: آموزش و پرورش یعنی به دانش‌آموزان آموزش دهد تا تربیت یابند اما سوال این است که چه چیزی را باید آموزش دهد؟ آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان را تربیت کند تا به فرهنگ خود افتخار کنند و بتوانند با شهامت، قدرت و جسارت از هویت، کشور و مکتب‌شان دفاع کنند و روی پای خود بایستند تا در آینده هم بتوانند گره‌هایی از مشکلات خود را برطرف کنند.

وی افزود: چگونه زندگی کردن و مهارت‌های زندگی را چه فردی باشد و چه اجتماعی، باید دانش‌آموزان یاد بگیرند در واقع هدف آموزش و پرورش در این راستا است، سرفصل‌های کتب درسی، شرح وظایف معلمان و تمام کلاس‌های آموزشی اگر نتیجه‌اش این باشد که فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود به هویت خود افتخار کند و زمانی هم که بتواند نیازهای اولیه‌اش را بدون کمک گرفتن از دیگران تامین کند یعنی به درستی آموزش دیده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: هدف همان چیزی است که گفته شد و در هیچ جا کنکور دیده نشده است. وزارتخانه‌های دیگر وظیفه اشتغالزایی را بر عهده دارند اما اینکه مهارت‌های اولیه را کجا یاد بگیرند و برای ورود به جامعه آماده شوند، آموزش و پرورش مسئولیت بر عهده دارد.

میرزاده همچنین بیان کرد: آموزش‌های تخصصی به عهده مدرسه نیست. آموزش‌های عمومی و مهارت‌های زندگی را در مدرسه دانش‌آموزان فرا می‌گیرند و این چارچوبی است که هم آموزش و پرورش ما و هم در اکثر کشورهای دنیا به آن می‌پردازند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: در یک زمانی که ساختاری مانند آموزش و پرورش و مدرسه وجود نداشت این مسئولیت بر عهده والدین بود که در کنار آموزش، افراد تربیت هم می‌یافتند اما اکنون نهادی به نام آموزش و پرورش ایجاد شده و این وظیفه را بر عهده دارد تا والدین هم در جای دیگری ایفای نقش کنند.

نماینده مردم گرمی در مجلس اظهار داشت: قطعا این مسیری که پیش می‌رویم و مسیری که انتخاب شده به درستی راه صحیح نیست حتی خانواده‌ها هم فراموش کرده‌اند که فرزندانشان برای چه چیزی تربیت می‌شوند. کنکور تنها جزء کوچکی از زندگی افراد است. ممکن است فردی تصمیمی برای ورود به دانشگاه نداشته باشد اما اگر آموزش خود را درست دیده باشد می‌تواند مسیرش را انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه «رسانه‌ها و تلویزیون هم وظیفه آموزشی را بر عهده دارند» گفت: گاهی اوقات رسانه‌ها هم به خاطر پول‌هایی که از تبلیغات این مراکز می‌گیرند مساله کنکور و کلاس‌های آموزشی را تبلیغ می‌کنند. از شهرداری گرفته تا رسانه‌های مکتوب و رادیو و تلویزیون همه در راستای کمک به هدفی انتخاب شده‌اند که هدف، زندگی و تعلیم و تربیت نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در ادامه گفت: بنابراین وضعیت فعلی قطعا باید تغییر یابد و ما هر چه بیشتر به عمق این مساله نگاه می‌کنیم شاهد افزایش استرس و فشارهای روانی به دانش‌آموزان هستیم در حالیکه ممکن است این نوع آموزش‌ها نتواند هیچ مساله‌ای را حل کند.

وی ادامه داد: کنکور شاید یک درصد هدف اصلی زندگی دانش‌آموزان باشد. ما ۹۹ درصد دیگر را رها کرده و به آن یک درصد توجه می‌کنیم.

میرزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: تنها ایرادی که آموزش و پرورش در شرایط فعلی دارد وجود مدارسی خاص مانند تیزهوشان و نمونه است و خطای آموزش و پرورش در گسترش این نوع مدارس است که از دانش‌آموزان برای ورود آزمون می‌گیرند و این خطای استراتژیکی است که سریعا باید جلوی آن گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید در اولین فرصت جلوی این خطا را گرفته و ریسک کند زیرا کاری غیرکارشناسی و خیانت به آینده فرزندان این کشور است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پایان گفت: علاوه بر اینکه آموزش و پرورش باید سریعا نسبت به رفع اشکالات در این بخش اقدام کند وزارت علوم هم باید بپذیرد ادامه کنکور به این شیوه خیانت به آینده کشور است و اگر سازمان سنجش بخواهد به این شکل کنکور را برگزار کند به نفع کشور نخواهد بود.
نظرات بینندگان