arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶

چرا آیت الله هاشمی شاهرودی اخیرا به عراق سفر کرد؟ / ادعای العرب: همه چیز به ماجرای جدایی عمار حکیم از ایران برمی گردد! / الحیات: تهران دنبال وساطت بین شیعیان عراق است

آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران طی دیداری با حکیم در روز یکشنبه کوشید تا شعار وحدت در صف شیعیان عراق را مطرح کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چرا آیت الله هاشمی شاهرودی اخیرا به عراق سفر کرد؟ / ادعای العرب: همه چیز به ماجرای جدایی عمار حکیم از ایران برمی گردد!

العرب نوشت: ایران در بغداد تلاش می کند از پیامدهای منفی جدایی عمار الحکیم از مجلس اعلای عراق بکاهد.

به گزارش «انتخاب»؛ در همین راستا، آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران طی دیداری با حکیم در روز یکشنبه کوشید تا شعار وحدت در صف شیعیان عراق را مطرح کند.

مشخص است که اقدام حکیم در جهت جدایی از مجلس اعلای عراق و حرکت به سوی تشکیل جریان حکمت ملی، باعث دلخوری ایران شده است.

در پی این اقدام، رهبران دینی مجلس که معتقد به ارتباط با ایران هستند، گلایه هایی را علیه حکیم به تهران ارائه کردند که مبتنی بر اختلافات و تباین نظرات بین آنها و عمار الحکیم بود.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، ترک منصب رهبری مجلس اعلای عراق از سوی حکیم و اعلام تشکیل یک جریان سیاسی جدید، به مثابه خروج وی از زیر عبای نفوذ ایران در عراق است.

بلافاصله پس از اعلام مجلس اعلا در مورد انتخاب هیئت رهبری برای جانشینی حکیم، تهران سفیر خود در بغداد را برای اعلام حمایت از جانشین فرستاد.

این تحلیلگران تاکید کردند که نقشه سیاسی شیعه در عراق به سوی دو قدرت گرایش دارد؛ یکی موافق با ایران که ائتلاف بین نوری مالکی ومجلس اعلا به ریاست حمودی را جمع می کند و دیگری جامع جریان عبادی، حکیم و صدر است.

الحیات: چرا ایران آیت الله شاهرودی را به عراق اعزام کرد؟

الحیات نوشت: اختلافات بین نیروهای سیاسی شیعه در عراق طی ماههای گذشته موجب شد که ایران به فکر وساطت بین آنها بیفتد؛ از این رو، دو مسئول بلند پایه خود یعنی هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر این مجمع، محسن رضایی را به بغداد فرستاد.


شاهرودی در دیدارهایی که با مقامات عراق داشت، بر این مساله تاکید کرد که نباید اجازه بدهیم مسائل سیاسی و اختلافات احتمالی بین سیاستمداران تاثیر منفی بر روحیه ملت عراق بگذارد؛ عراق در صورتی که از تجارب ایران استفاده کند، می تواند موفقیتهای بیشتری در زمینه های مختلف فرهنگی و سیاسی داشته باشد.


اعتبار شخصیت شاهرودی باعث شد که وی برای مذاکره با نیروهای شیعه انتخاب شود؛ وی از موسسین اولیه حزب«الدعوه» است که مالکی آن را رهبری می کند. علاوه بر این، شاهرودی از مراجع دینی است که دفاتر زیادی در نجف و کربلا دارد.

نظرات بینندگان