arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
القدس العربی:

نفس های داعش به شماره افتاده؛ رهبران و اعضای آن به کجا فرار خواهد کند؟ شهرها یا بیابانها؟

شکست سریع داعش در تلعفر عراق و قلمون سوریه شاخص جدیدی برای کاهش قدرت آن و امکان ارتباط عناصرش با رهبری مرکزیشان است. به نظر می رسد که عوامل داخلی نقش عمده ای را در عقب نشینی این گروه تروریستی از تلعفر و سپس مذاکره با حزب الله ایفا کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
القدس العربی نوشت: شکست سریع داعش در تلعفر عراق و قلمون سوریه شاخص جدیدی برای کاهش قدرت آن و امکان ارتباط عناصرش با رهبری مرکزیشان است. به نظر می رسد که عوامل داخلی نقش عمده ای را در عقب نشینی این گروه تروریستی از تلعفر و سپس مذاکره با حزب الله ایفا کرده است. منظور از این عوامل، ضعف شدید داعش است؛ چرا که پیش از این همواره از انجام هرگونه مذاکره و سازشی برای عقب نشینی از مناطق تحت سیطره اش سرباز می زد.

به گزارش «انتخاب»؛ در نبردهای آینده داعش با نیروهای نظام سوریه، دیرالزور تبدیل به آخرین پناهگاه آنها در این کشور می شود، همانطور که ادلب برای النصره چنین موقعیتی دارد.

در این شرایط، صحبت از آینده این عناصر و رهبران آنهاست؛ چرا که گروههای تکفیری به توانایی شان برای سازگاری با شرایط و اختفا شهره هستند؛ همانطور که داعش توانست به مدت سه سال در صحراهای عراق مخفی شود، پیش از آنکه فعالیتش در میدان سوریه را دوباره اغاز کند. اما حملات منظمی که نیروهای حکومتی و هم پیمانان انها در عراق و سوریه علیه داعش ترتیب دادند، به این مساله اشاره دارد که مساحت صحراهایی که قبلا برای پنهان شدن در عراق مناسب بود، به شکل چشم گیری کاهش یافته است. در سوریه تقریبا نظام حاکم موفق به سیطره بر بخش عظیمی از مناطق بیابانی و سلسله کوه های تدمر شده است؛ که از مهمترین مراکز اختفای عناصر این گروه تروریستی بود.

با از بین رفتن فرصتهای داعش برای پنهان شدن در صحراهای عراق و سوریه، عناصر آن احتمالا به گزینه های دیگری برای فرار متوسل می شوند، که مهمترین آنها نفوذ در شهرها و روستاهایی است که عشایر در آنها زندگی می کنند. در مقابل، بسیاری از اعضای این گروه تروریستی که در اقدامات امنیتی یا خونریزی علیه ساکنان محلی دخالت نداشته اند، از حمایت نزدیکانشان برای حضور در قبایل برخوردارند، علاوه بر اینکه امکان مهاجرت به ترکیه، کردستان و لبنان نیز برای آنها فراهم است؛ چرا که تشخیص هویت واقعی آنها برای دستگاههای امنیتی آسان نخواهد بود.

اما رهبران اصلی داعش بالطبع نمی توانند در شهرهای عراق و سوریه مخفی شوند؛ مگر در صورتی که در مناطقی باقی بمانند که پیش از این ارتباط مستقیمی با آنها نداشته اند، به نحوی که امکان شناخت هویت آنها نباشد. رهبران مهمتر داعش نیز اغلب به مناطقی دور از چشم عناصر امنیتی پناه می برند.

نظرات بینندگان