arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶

حسن عباسی صاحب نظریه «یوگی و دوستان»، این بار از انیمیشن «پونی ها» می گوید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عباسی در کارگاه آموزشی- معرفتی «هم‌بازی» گفت: ما در کشور مدیر استراتژیست نداریم و هنوز مدیران فکر می‌کنند اگر خانم‌ها را بپوشانند کار تمام است. امروز به طهرانی مقدم‌ها در فرهنگ و بازی نیاز داریم.

به گزارش فارس، حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی های دکترینال، در چهارمین جلسه از نخستین دوره آموزشی معرفتی «هم‌بازی» که در حسینیه هنر برگزار شد،  به مبحث دیرین‌گونه در افزایش قدرت تخیل هنرمند اشاره کرد و افزود: هنرمند هر چه دیرین‌گونه بیشتری در ذهن داشته باشد قدرت تخیل بیشتری نیز داراست و اسطوره شناسی در تاریخ مصر، یونان و روم نیاز مبرم هنرمندان است.

رئیس اندیشکده یقین با بیان این که نخستین انسانی که به شکم نهنگ رفت حضرت یونس بود، اظهار داشت: کارلو کلودی، نویسنده ایتالیایی این دیرین‌گونه را دارماتیزه و در قالب رمان پینوکیو عرضه کرد.

عباسی، نخستین عشق مثلثی را نیز متعلق به داستان یوسف و زلیخا در سوره حضرت یوسف دانست و افزود: امروز اگر فاکتور عشق مثلثی را از سینما بگیریم بخش عمده ای از آن نابود خواهد شد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با بیان اینکه دایره مفهومی اساتید و هنرمندان ما بسیار پایین است، گفت: شناخت دیرین گونه ها اصلی در هنر است که متأسفانه ما با فقر در این زمینه روبرو هستیم.

وی امتحان و آزمایش الهی در رابطه با حضرت نوح را یکی از بزرگترین آزمون ها دانست و اظهار داشت: این پیامبر اولوالعظم بالغ بر 950 سال تلاش کرد تا مردم را هدایت کند اما در پایان بخش کوچکی از مردم به او پیوستند، اما متأسفانه امروز شاهدیم برخی گروه های مذهبی پس از چند ماه فعالیت و ناکامی همه چیز را منکر می شوند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال کشور، در ادامه تصریح کرد: کسی که ایمان می آورد، تازه بر سر جلسه امتحان نشسته و باید برای سنجش ایمانش مورد آزمایش قرار گیرد.

توجه به فلسفه بازی، حلقه ای مفقوده در سیستم فرهنگی

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود شناخت فلسفه هر پدیده ای را اصل و مبنایی مهم دانست و افزود: غرب برای ساخت تمدن خود بیش از 100 فلسفه مضاف از جمله جنگ و سیاست و محیط زیست و.... دارد، در حالی که ما در ایران تنها 8 فلسفه، آن هم فلسفه هایی نظیر علم و دین و ... در فضای آکادمیک داریم.

وی با تأکید بر این مسئله که ضعف دستگاه های فرهنگی ما در فقدان فلسفه بازی حس می‌شود، اظهار داشت: جای خوشحالی دارد که دفتر مطالعات جبهه فرهنگی شروع به سرمایه گذای در زمینه مبانی فلسفی کرده است.

عباسی با بیان این‌که بانکداری ربوی جمهوری اسلامی به واسطه عدم تربیت فیلسوف در زمینه اقتصاد است، گفت: مبانی علوم انسانی غرب کاملاً بر پایه شرک و نظریه های غیر توحیدی است که با مبانی ما سازگاری ندارند.

بازی، نیاز به موشکافی از مبانی دارد

وی با بیان این که ما باید از مبانی موضوع بازی را موشکافی کنیم، اظهار داشت: سرگرمی در غرب تنها برای غفلت تعبیه شده است و دیدگاه غرب در مقوله ذهن، حداکثر استفاده از ذهن و رسیدن بهIq  شخص است، در حالی که این مسئله در شرق نظیر هند برعکس آن است و آن ها می خواهند با مسائلی نظیر یوگا ذهن را تعطیل و در اصطلاح به نیروانا برسند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال در ادامه خاطر نشان کرد: بزرگان در رابطه با مسئله کودکی گفته اند که کودکی کردن هنر است و نیوتون نیز با سؤالی کودکانه و بدیهی به جاذبه زمین پی برد و بشر با همان خنثی سازی جاذبه توانست به ساخت موشک و هواپیما بپردازد و همه این ها از همان سؤال کودکانه آغاز شد.

وی با بیان این که برخی خانواده ها می خواهند فرزندانشان را با کتاب های پیچیده و کلاس های مختلف سرگرم کنند، اظهار داشت: اگر بشر پرسشگری خود را حفظ کند در بزرگسالی نیز می تواند به درجاتی والا برسد.

انتقاد از سخیف بودن بازی در فرهنگ عمومی کشور

رئیس مرکز بررسی های دکترینال به انتقاد از سخیف جلوه کردن مقوله بازی در فرهنگ عمومی جامعه پرداخت و افزود: با توجه به این که انسان مدرن کنش گر خواهد بود، در آینده نیز سازوکار سرگرمی های جهان به سمت بازی سوق خواهد یافت.

عباسی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه های معتبر جهان امروز به سمت این رفته اند که متون درسی را به مستند تبدیل کنند و شما ساعت ها به جای این که از طریق کتاب های درسی به آموزش بپردازید می توانید با چند ساعت انیمیشن تمام محتوا را به کودکانتان منتقل کنید.

وی با بیان این که در دیدگاه آینده نگر غربی تمامی رسانه های مکتوب از جمله کتاب، روزنامه و مجله و رسانه های جمعی از جمله رادیو و تلویزیون کمرنگ خواهد شد، اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از بزرگان دین و فلسفه در کشور ما هنر را جدی نمی‌دانند چه برسد به این که بخواهند وارد مقوله ای نظیر بازی شوند.

عباسی با بیان این که امروز بزرگترین حرف های فلسفی بزرگان غرب را در فیلم های هالیوودی می بینیم، خاطرنشان کرد: ما در کشور مدیر استراتژیست نداریم و هنوز مدیران فکر می کنند اگر موی خانم ها را بپوشانند کار تمام است، در حالی که نمی دانند هزار برابر از چنین تفکرات مسمومی را غرب در انیمیشن های خوش رنگ و لعاب خود به خورد مخاطب می خورد.

وی به انیمیشن مطرح باب اسفنجی که کارکترهای آن بر کیف و کتاب بچه های ایرانی حک شده است، اشاره کرد و افزود: روح حاکم بر این انیمیشن تربیت کودکان با تفکر لیبرالیسم است، هفت گناه کبیره مسیحیت در قالب هفت شخصیت اصلی این انیمیشن درآمده است که این مسئله در انیمیشن خانواده سیمون‌ها و شیرشاه نیز وجود دارد.

عباسی در ادامه تصریح کرد: این مسأله روی ناخودآگاه کودک اثر می‌گذارد و او فقط همین هفت گناه را بد می‌داند و دیگر نمی‌فهمد که زنا، ربا و هم‌جنس‌بازی هم گناه کبیره است، چراکه انیمیشن‌های غربی این‌چنین نمی‌گوید، انیمیشن پونی‌ها یکی از آن برنامه‌هایی است که بر مبنای تفکر کابالایی عرفان یهود ساخته‌ شده است؛ جنگ امروز جنگ شناختی است.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال، با بیان این که اساتید و معلمان باید بدانند که امروز عصر تصویر است نه تصور اظهار داشت: جبهه فرهنگی انقلاب نیازمند فیلسوف و نظریه پرداز بازی است.

وی با بیان این که امروز بسیاری انتقاد می کنند که سرانه مطالعه در جامعه ایرانی بسیار پایین است، گفت: ایران سرانه بیشترین تماشای فیلم و سریال خارجی را داراست و یکی از کشورهایی است که بیشترین گیمر را به خود اختصاص داده، پس بیایید برای این ها محتوای خوب تولید کنید.

سینمای ایران مرکز افراط و تفریط روشنفکران و لمپن‌ها

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: سینما در ایران هنوز که هنوز است جدی گرفته نشده است و یا افراد در این عرصه بسیار اتو کشیده و روشنفکری به میدان می آیند و فیلم هایی می سازند که به تعداد انگشتان دست مخاطب دارد یا از آن سوی بوم می افتند و فیلم هایی می سازند که به اصطلاح آبکی از آب در می آید.

وی با بیان این که غرب 2 وجه اصلی در تربیت انسان در نظر گرفته است که یکی تربیت فیزیکی و دیگری ذهنی است، اظهار داشت: در راستای تربیت فیزیکی غرب با راهکارهایی که در تربیت بدنی و ورزش اتخاذ کرده توانسته به توفیقاتی دست یابد که همین مسئله نیز در ایران مغفول مانده است و ما اکثر بودجه ورزش خود را به فوتبال اختصاص داده ایم.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال در ادامه گفت: یونانی ها با بهره گیری از دیرین گونه های خود ورزشی به نام دو ماراتن را که برگرفته از شکست ارتش ایران در دوران هخامنشی است جهانی کرده اند در حالی که ما نه تنها نتوانسته ایم در این سال ها ورزشی جدید به دنیا عرضه کنیم بلکه ورزش های اصلی خود را نیز فراموش کرده ایم.

نیاز به مجاهدان فرهنگی در عرصه بازی های رایانه ای

وی با بیان این که امروز به طهرانی مقدم ها، شهریاری ها و احمدی روشن ها در عرصه فرهنگ نیاز داریم اظهار داشت: اگر جوانان انقلابی به این مسئله به عنوان مسئله ای استراتژیک فکر کنند و ورود به آن را جدی بگیرند ما در این زمینه ها نیز به پیشرفت های خوبی خواهیم رسید.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال در ادامه تصریح کرد: در غرب و در مقوله ذهن 2 مسئله تربیت و درمان مطرح است، و مسئله تربیت ذهن را با نظام آموزشی خود و درمان را با روانشناسی و روان درمانی حل و فصل می کنند.

عباسی با بیان این که اسلام نیز همانند غرب تربیت جسم و ورزش را قبول دارد، اظهار داشت: پیامبر اکرم حدیث معروفی در زمینه توصیه جوانان به سوارکاری، تیراندازی و شنا دارند که این نشان از اهمیت توجه و تربیت جسم دارد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به ورزش هایی نظیر اسکی و پاتیناژ، گفت: پاتیناژ ورزشی است که فلسفه آن بر استقامت استوار است و این ورزشی است که افزون بر جذابیت هایش می تواند برای کودکان و آینده کشور مناسب باشد، چرا که ریشه در استقامت و پایداری دارد.

4 لایه از حقیقت وجودی انسان

رئیس مرکز بررسی های دکترینال، در ادامه با بیان این‌که غرب در شناخت انسان تنها در بعد مادی و جسمی پیش رفته و فهمش در بعد معنوی و غیر جسمی انسان ناقص است، افزود: حقیقت وجودی انسان از چهار لایه صدر، شغاف، قلب و فؤاد می‌گذرد.

وی با بیان این‌که در ترجمه سطحی همه این لایه‌ها را دل می‌نامیم، اضافه کرد: لایه اول یا همان صدر لایه‌ای است که شما با آن خوشحال و ناراحت می‌شوید و لایه دوم، شغاف محل حب و بغض و عشق و نفرت ماست، که خداوند در قرآن در مورد زلیخا می‌گوید «قد شغفها حبا».

رئیس اندیشکده یقین افزود: لایه سوم یا همان قلب محل کفر و ایمان است و آمده است که آنجایی که به پیامبر(ص) گفتند، ما ایمان آوردیم، قرآن گفت به آنها بگو نگویید، ایمان آوردید بگویید اسلام آوردید، چون ایمان به قلب شما وارد نشده است.

عباسی با اشاره به این‌که اسلام آوردن در صدر و ایمان آوردن در قلب است، گفت: انسان‌هایی که در اصطلاح می‌گوییم، عاقل هستند به لایه سوم رسیده‌اند اما غرب فقط دو لایه اول را معرفی کرده و تولیدات خود را هدفگذاری بر این دو لایه ترسیم کرده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با بیان این که لایه مرکزی و چهارم انسان فؤاد است، اظهار داشت: این لایه مربوط به شک و یقین انسان است که اگر ما بتوانیم هدف تولیدات هنری از جمله بازی هایمان را دو لایه فؤاد و قلب در نظر بگیریم به دست آوردهای بزرگی خواهیم رسید.

نظرات بینندگان