arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

سخنگوی کمیسیون انرژی: وزارت نیرو بایدبه دنبال مدیریت صحیح و علمی آب باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: وزارت نیرو به عنوان متولی امور و ساماندهی آب باید به دنبال مدیریت صحیح و علمی آب در کشور منطبق با نیاز واقعی هراستان باشد.

به گزارش انتخاب، قاسم ساعدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از استان های کشور با معضل کمبود آب حتی در بخش تامین آب آشامیدنی رو به رو هستند اظهار کرد: استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بخش کشاورزی با محدودیت های آب مواجه است که برای برون رفت از این وضعیت و حداقل تعدیل این مشکل ، باید منابع آب را به درستی مدیریت کرد.
 
وی افزود: متاسفانه در کشور ما به موضوع آمایش سرزمین که معطوف به ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی هر منطقه است توجه نشده و همین مساله سبب بروز بحران آب در استان های واقع در فلات مرکزی شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احداث صنایع 'آب بر' در فلات مرکزی ایران اشتباهی راهبردی بوده است افزود: به علت استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی در فلات مرکزی برای تامین آب صنایع ، هم اکنون با نشست زمین در این مناطق روبرو هستیم و در این راستا ،برخی انتقال آب کارون به فلات مرکزی را چاره کار می دانند که چنین دیدگاهی علمی و سنجیده نیست.

ساعدی گفت: استان خوزستان با کمبود آب در بخش کشاورزی مواجه است و آب موجود کفاف نیازهای کشاورزی استان به خصوص غرب استان را نمی کند.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه حق آبه تالاب های استان به علت کمبود آب تامین نشده و بخش های خشکیده این تالاب ها در سال های اخیر به کانون ریزگردها تبدیل شده است خواستار تامین حق آبه تالاب های شادگان و هورالعظیم با هدف کاهش آثار منفی ناشی از ریزگردها شد.

*انتقال بین حوضه ای آب کارشناسی نیست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع انتقال بین حوضه ای آب کارشناسی نشده است و مجوز زیست محیطی نیز ندارد بیان کرد: وزیر نیرو باید در آینده بتواند از اجرای این طرح غیرکارشناسی جلوگیری کند و منافع و مصالح کشور را در این خصوص در نظر بگیرد.

ساعدی با بیان اینکه کشور با کمبود آب و نزولات جوی مواجه است افزود: وزارت نیرو باید به گونه ای برنامه ریزی کند که آب مورد نیاز هر استان را مطابق با نیازش را تامین کند البته باید الگوی مصرف آب در بخش های کشاورزی ، صنعت و شرب تغییر یابد تا بتوانیم از این رهگذر تنش آبی برخی استانها را تعدیل کنیم.

* طرح آبرسانی غدیر می تواند مشکل کمبود آب در غرب خوزستان را برطرف کند

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح آبرسانی غدیر می تواند به عنوان یک طرح راهگشا ، مشکل آب مناطق غربی استان خوزستان را تامین کند گفت: مجلس شورای اسلامی ، موضوع تامین اعتبار طرح آبرسانی غدیر را پیگیری خواهد کرد.

ساعدی افزود:خوشبختانه آب طرح غدیر به سوسنگرد و بستان رسیده و طبق برنامه آب غدیر به چذابه نیز منتقل خواهد شد تا امسال زائران اربعین از آب طرح غدیر که از کرخه تامین شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مناطق غربی خوزستان از دیرباز با کیفیت نامطلوب آب آشامیدنی مواجه بوده ولی هم اکنون شرایط به طور نسبی بهتر شده است و مردم از آب باکیفیت تا حدود زیادی برخوردار شده اند افزود: با اجرای تونل آبرسانی از دریاچه دز ، کیفیت آب ساکنان مناطق غربی خوزستان در حد استاندارد جهانی خواهد رسید.
نظرات بینندگان