arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶

چرا عراقی‌ها طرح‌های عمرانی‌شان را به ایرانی‌ها نمی‌سپارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا به نقل از نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در تهران گزارش داد: عمده طرح ها در عراق به غیر ایرانیان از جمله آمریکایی ها، اروپایی ها، چینی ها یا ترکیه ای ها داده می شود که به دلیل مقررات و روال اجرایی فعالیت های بازرگانی آن کشورهاست.

«ناظم دباغ»،نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق گفت: سایر کشورها در مقایسه با ایران قوانین و مقررات سهل گیرانه تری دارند و ارتباط تجاری با آنها راحت تر پیش می رود.
 
دباغ ادامه داد: بازرگانان اقلیم کردستان و عراق مطابق مقررات در برقراری ارتباط اقتصادی و تجاری با هر کشوری آزادند؛ وقتی به اروپا، آمریکا و ... می روند در زمینه مسائل اقامت، انجام فعالیت بازرگانی و... با کمترین مشکل روبرو می شوند و به همین دلایل برقراری ارتباط با این کشورها برایشان جذابیت دارد.
 
وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی ترکیه گوی سبقت را از ایرانی ها در بازار بزرگ عراق ربوده اند.
 
اطمینان آفرینی؛ کلید سرمایه گذاری
 
نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق یادآوری کرد: ملاحظه تاریخ ایران، عراق و اقلیم کردستان نشان می دهد کمک های گرفته شده از جمهوری اسلامی ایران همواره به مراتب بیشتر از سایر کشورها بوده است و هیچ گروه سیاسی در عراق از شیعه، سنی یا کرد نیست که تاکنون با ایران رابطه سیاسی نداشته باشد.
 
«در مقایسه، فعالیت های اقتصادی به تامین امنیت سرمایه گذاران و آزادی عمل آنان نیازمند است تا مطمئن شوند شرایط به گونه ای فراهم می شود که به سودآوری دست یابند.
 
به گفته وی، ایرانیان بیشتر دیدگاه امنیتی به بازار عراق دارند تا اینکه بخواهند از منظر استانداردهای بازرگانی و تجاری به این امر نگاه کنند.
 
دباغ تاکید کرد در این زمینه برخی مشکلات دوطرفه و مربوط به هر 2 کشور وجود دارد و ادامه داد: در این زمینه باید بتوانیم در گفت وگوهای دوطرفه مشکلات را مطرح و برای آنها راهکار بیابیم.
 
این مسوول یادآوری کرد بغدادنشینان سهم و نقش زیادی در توسعه تجارت با ایران دارند و افزود: در جهان امروز در تعیین اینکه چه کسی وزیر، نماینده پارلمان و ... باشد بازرگانان و سرمایه داران نقش زیادی دارند؛ بر این اساس در ایران نیز باید تلاش شود روابط بین بازرگانان 2 کشور بیش از پیش شکل بگیرد.
 
دباغ تصریح کرد: اهمیت این موضوع به مراتب بیشتر از توسعه ارتباطات بین مسوولان 2 کشور است، زیرا در این صورت منافع حزبی و ویژه بیشتر مطرح می شود.
 
وی گفت: توسعه روابط بازرگانان ایران و عراق حتی بیش از روابط بین مسوولان 2کشور، تضمین کننده حضور پررنگ تر ایرانیان در اقتصاد عراق و افزایش سهم آن است.
 
چندی پیش دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: توسعه روابط تجاری ما با عراق از حضور شرکت های بزرگ و افراد باتجربه خالی مانده و بیشتر بر تجارت اقوام، عشایر، مرزنشینان و پیله وران مبتنی بوده است.
 
«سیدحمید حسینی» افزود: بر این اساس بغدادنشینان و ذینفعان شناخته شده و بزرگ از توسعه تجارت با ایران نفعی نداشته اند، در صورتی که وقتی با ترکیه، اردن، عربستان و ... تجارت می کنند حتما از طریق افراد صاحب نفوذ مستقر در بغداد حمایت می شود.
 
همچنین مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) نیز پیش از این به ایرنا گفت: عراقی ها آنطور که با بازرگانان و فعالان اقتصادی سایر کشورها از جمله آمریکا، چین، ترکیه، کره جنوبی و ... رفتار می کنند، با ایرانیان رفتار نمی کنند و برخورد آنان بسیار طلبکارانه است.
 
«بهمن صالحی» افزود: عراق بازار مستعدی است و شرایط بسیار خوبی دارد اما ضعف دیپلماسی سبب شده است این عرصه به خارجی ها واگذار شود.
 
صالحی گفت: با وجود اینکه عراقی ها در حوزه نفوذ سیاسی ایران قرار دارند اما طرح ها به راحتی به شرکت های غیرایرانی واگذار می شود.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز ارزش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق را هشت میلیارد دلار اعلام کرد.
نظرات بینندگان