arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶

رای الیوم: اردن در ترمیم روابط با ایران تاخیر نکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیاست‌های اشتباه دولت‌های اردن در قبال ایران با اقتدا به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس موجب متضرر شدن این کشور شد اما هنوز زمان برای جبران خسارت باقی است.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه رای الیوم، سیاست‌های اشتباه دولت‌های پی در پی اردن که بر اساس منافع و خواست کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اتخاذ می شد، موجب متضرر شدن اردن شد اما هنوز وقت برای ترمیم روابطی که براساس این اشتباهات متوقف شد، باقی است.

امید بستن اردن به کمک‌های مالی همسایگان عرب

دولت های اردن با امید بستن به کمک های مالی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حمایت آنان مرتکب اشتباه بزرگی شدند، زیرا حاصل این امید چیزی جز سرخوردگی و ناامیدی نبود، اکنون چه بسا گشودن گذرگاه‌های مرزی با همسایگان عراق و سوریه تا حدودی ضرر و زیان حاصل از این سیاست اشتباه را جبران کند.

لزوم توسعه روابط اردن با عراق، سوریه و ایران

اردن باید به سمت شرق و شمال یا همان عراق و سوریه گرایش یافته و روابط خود با ایران را بر اساس منافع مشترک ترمیم کند نه اینکه مواضع سیاسی آن مبتنی بر تحریم آن هم بر اساس منافع و خواست دیگران به ویژه کشورهای عرب خلیج فارس باشد.

عربستان و قطر در حال نزدیک شدن به ایران

هنوز وقت برای این کار دیر نشده است زیرا عربستان نیز در حال نزدیک شدن به ایران است و سفیر قطر نیز به تهران بازمی گردد و روابط تجاری امارات و ایران نیز هیچ گاه متوقف نشد.

ایران طرف پیروز تحولات منطقه

اردن در تقویت روابط با ایران بسیار تاخیر داشت؛ کشوری که رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در سوریه آن را طرف پیروز در جنگ های منطقه و تحولات آن دانست، شاید در آینده نزدیک شاهد باشیم که سفیر اردن نیز جا پای سفیر قطر گذاشته و به زودی به تهران بازگردد زیرا اردن نباید کاتولیک تر از پاپ باشد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان