arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶

دلخوش: در قرائت اسامی نمایندگان فعال نباید حرمت وکلای ملت را بشکنید/ مطهری: تصمیم هیات رییسه برای قرائت اسامی درست نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم صومعه سرا قرائت اسامی نمایندگان فعال و منظم مجلس را بی‌احترامی به آنها دانست و گفت: نمایندگان با مجوز هیات رئیسه حدود چهار ماه در شهرهای خود به طور شبانه روز درگیر بودند. چگونه نماینده‌ای باید انگشت خود را از یک شهرستان دور تا مجلس بیاورد و در سوراخ این رایانه فرو کند؟!

به گزارش انتخاب، کاظم دلخوش اباتری در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آیین نامه داخلی، ضمن تشکر از علی مطهری به خاطر پاسخگویی شفاف به تذکرها اعلام کرد: آقای مطهری من می‌خواستم از شما تعریف کنم اما در حالی که در مورد دستور قبلی تذکری داشتم، دوستان هیات رئیسه توجهی نکردند و حال می‌خواهم در این رابطه صحبت کنم.

او با قرائت شعری گفت: هر کس به طریقی دل ما می‌شکند، بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند، بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست، از دوست (هیات رئیسه) بپرسید چرا می‌شکند. حرمت شکنی باید مورد توجه هیات رئیسه باشد و مانع از آن شود.

نماینده اصولگرای صومعه سرا در مجلس با انتقاد نسبت به قرائت اسامی ۱۰ نماینده منظم و فعال سه ماهه نخست امسال در صحن اعلام کرد: متاسفانه شاهدیم بین دستور آماری قرائت می‌شود که البته ما معترض نبوده و خوشحال می‌شویم که این عزیزان معرفی شدند چرا که همه آنها دوستان ما هستند اما بنده  نسبت به روش و ماهیت این کار انتقاد دارم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به مطهری گفت: کجای آیین نامه ذکر شده که هیات رئیسه اسامی ۱۰ نفر از نمایندگان را قرائت کند. این بی‌احترامی به خود هیات رئیسه است و خواهشم این است که توجه داشته باشید.

دلخوش بااشاره به مسئولیت نمایندگان در برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا در ماه‌های گذشته اعلام کرد: نمایندگان با مجوز هیات رئیسه حدود چهار ماه در شهرهای خود به طور شبانه روز درگیر بودند. چگونه نماینده‌ای باید انگشت خود را از یک شهرستان دور تا مجلس بیاورد و در سوراخ این رایانه فرو کند؟!

نماینده اصولگرای صومعه سرا در مجلس گفت: هیات رئیسه باید از حقوق تمامی نمایندگان دفاع کند. آیا فقط آقای مطهری بودند که در مشهد به مشکل خوردند که گزارش آن در صحن قرائت شد؟ من به شما احترام می‌گذارم و شما را دوست دارم اما چگونه است که به حقوق برخی نماینگان توجه نمی‌شود.

او تصریح کرد: همه ما بر اساس اصول مترقی قانون اساسی یک جایگاه داریم. بنده و شما که آن بالا نشسته‌اید هیچ تفاوتی نداریم شما همیشه پیشگام در شفاف‌گویی بوده‌اید و من به این دلیل شما را دوست دارم اما نباید حرمت نمایندگان را بشکنید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به موضوع انتشار تصویر یکی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: من مرید همه خبرنگاران هستم اما وقتی هیات رئیسه برنامه‌ای ندارد، یک عکاس از گوشه‌ای از صحن تصویری می‌گیرد و ۲۹۰ نفر از نمایندگان زیر سوال می‌روند که این بی‌احترامی به ملت، مجلس و شهدا است. اینجا خانه ملت است و امام آن را عصاره فضایل ملت خواند.

دلخوش خاطرنشان کرد: شما باید شان مجلس را رعایت کنید چرا که اگر اکنون چنین نکنید فردا برخی فضاهای مجازی آلوده نیز به موضوع دامن می‌زنند. من نسبت به صدا و سیما نیز گله دارم چرا که هفته گذشته در برخی از برنامه‌ها مجلس را به سخره گرفت. نمایندگان به عنوان منتخبان مردم محترم بوده و برای مردم زحمت می‌کشند. باید توضیح دهید که چگونه این آمار ۱۰ نماینده را تهیه کردید و کجای آیین نامه و قانون اساسی چنین اجازه‌ای می‌دهد.

علی مطهری که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در واکنش به این تذکر گفت: باید بگویم نه به آن شعری که با آن لطافت خواندید و نه به این تندی انتهای صحبت‌تان. اینها باهم جور در نمی‌آمد. همین طور شما گفتید می‌خواهم از تو تعریف کنم اما انتقاد کردید که این هم متناقض بود.

او پس از بیان این مسائل مطایبه آمیز به تذکر دلخوش نیز پاسخ داد و گفت: قرائت اسامی نمایندگان به عنوان افراد منظم مصوبه هیات رئیسه مجلس است. البته اینکه می‌گویید ممکن است برخی نمایندگان در ماموریت باشند و به دنبال کارهای مجلس هستند، حرف درستی است اما تمامی این مسائل نیز در این انتخاب‌ها لحاظ می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با این همه اگر تصمیم هیات رئیسه، تصمیم خوبی نبوده طبیعتا موضوع را مجددا بررسی می‌کنیم و اشکالی هم ندارد و ممکن است به این نتیجه برسیم که آثار منفی این اقدام بیشتر از آثار مثبت بوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم یادآور شد: ما در هیئت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که چنین تصمیمی اقدامی مناسب است و آثار خوبی نیز به همراه خواهد داشت و باقی مسائل نیز درباره رسانه‌ها مطرح کردیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان