arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶

خلیل حمدان: هر کس پیگیری سرنوشت امام موسی صدر را نادیده بگیرد، مروج تروریسم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو هیات رئیسه جنبش امل در سالروز ربوده شدن امام موسی صدر گفت: اهداف امام موسی صدر از جمله آزادی، عدالت و آزادسازی سرزمین‌های مقاومت همچنان پابرجاست و حرکت او از ایران اسلامی آغاز و در لبنان، عراق و همه جهان امتداد یافت.

به گزارش انتخاب، خلیل حمدان عضو هیات رئیسه جنبش امل لبنان در یک کنفرانس خبری به مناسبت سالروز ربوده شدن امام موسی صدر توسط دولت معمر قزافی معدوم که با حضور حورا صدر دختر امام موسی صدر و کاردار سفارت لبنان در تهران برگزار شد، گفت: سی و نهمین سالگرد ربودن امام موسی صدر و دو همراهش، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین، فرا می‌رسد و آنان هنوز در بند زندان و زندانبان هستند. با گذشت این زمان طولانی حضور امام در پرتو تحقق یافتن اهدافی که برایش تلاش می‌کرد، روز به روز پررنگ‌تر می‌شود، چرا که اهداف او همچون حق، عدالت و آزادی و آزادسازی سرزمین‌ها و مقاومت، استوار و پابرجاست.

وی افزود: امام صدر یاور انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود. او مجاهدان و پیشگامان بزرگ انقلاب ایران را می‌شناخت و با تکیه بر جایگاه خود در لبنان، در زمینه‌سازی و آمادگی برای یاری انقلابیون مشارکت داشت و با سخنان و موضع‌گیری‌ها و پیگیری‌های جدی خود انقلاب را به جهانیان معرفی می‌کرد و در این راه، با امام خمینی (ره) ارتباط داشت.

حمدان ادامه داد: حضور شهید و مجاهد بزرگ دکتر مصطفی چمران گواه و نشانه خوبی برای این امر است. او که محرم اسرار امام صدر بود، پس از ربودن او جایگاهی بالا و چه بسا، جایگاه نخست را در رهبری و جهاد جنبش امل در عرصه نظامی و فکری داشت. میدان‌های نبرد در بنت جبیل و طیبه در برابر دشمن صهیونیستی و همچنین، جلسات آماده سازی و سازماندهی گروه‌های مقاومت لبنان (امل) گواه نقش این شهید است.

او گفت: انقلاب ایران جزو نخستین دغدغه‌های امام بود و هر کاری می‌توانست برای آن می‌کرد. نمونه آن آخرین مقاله امام پیش از سفر خود به لیبی در مجله لوموند فرانسه است. موضوع این مقاله که با عنوان " ندای پیامبران" به  چاپ رسید، اهداف انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (قدس سره) در برابر شاه معدوم ایران بود که زشت‌ترین ستم‌ها را در حق علما و بندگان شایسته خدا روا داشت و ستم او همه کشور را فرا گرفته بود.

حمدان خاطرنشان کرد: امام صدر یاور فلسطین نیز بود و با انقلاب فلسطین همبستگی داشت و ضمن تاکید بر این‌که "اسراییل شر مطلق است"، فلسطین را مساله اصلی می‌دانست و رها کردن آن را همچون رها کردن دین می‌شمرد. امام صدر پیش از آن‌که اشغال‌گری اسرائیل منفور آغاز شود، خطر آن را احساس کرد و اولین جبهه مقاومت را تشکیل داد. او منادی وحدت و همزیستی است و در ادبیات خود، همزیستی اسلامی و مسیحی را مهر بطلانی بر نژادپرستی اسرائیل می‌داند.

وی ادامه داد: امام صدر یاور محرومان لبنان بود و محرومیت‌زدایی و رویارویی با تجاوز اسراییل را مطالبه می‌کرد و زمینه‌سازی برای ایستادگی مردم را وظیفه‌ای ملی و انسانی می‌خواند و مقاومت در برابر اسرائیل را حقی مقدس می‌شمرد، به خصوص که اسراییل به گفته امام، ما را در برابر دو گزینه قرار داده بود، یا شهید شویم یا قربانی. این‌گونه بود که مقاومت شکل گرفت و ادامه یافت.

حمدان گفت: امام صدر موسساتی همچون مدرسه فنی و حرفه‌ای جبل عامل را پایه‌گذاری کرد که پایگاهی برای اعضای مقاومت بود و شهید مصطفی چمران آن را اداره می‌کرد. امام صدر یاور حق و عدالت در هر کجای دنیا بود و به همبستگی جنبش‌های آزادی بخش در همه جای جهان در برابر ستم‌کنندگان به ملت‌های مستضعف دعوت می‌کرد. امام صدر توجیه کردن تروریسم را مرگ بارتر از خود تروریسم می‌دانست. وقتی دولت‌های بزرگ و روزنامه‌ها و ماهواره‌ها و رسانه‌های خود فروخته، جنایت‌ها و کشتارهای اسرائیل را توجیه می‌کردند، امام صدر این برخورد را همچون بستری مناسب برای پرورش تروریسم خواند؛ امروزه نیز شاهدیم که برخی کشورها تروریسم را در عراق و سوریه و یمن و ایران و لبنان توجیه می‌کنند.

این عضو جنبش امل لبنان تصریح کرد: استمرار غیبت امام صدر و دو همراهش یکی از انواع تروریسم دولتی است و سکوت جامعه ‌بین‌الملل در قبال این جنایت، تنها از سر بی‌توجهی نیست، بلکه ناشی از توطئه گسترش تروریسم سازمان یافته است. استمرار غیبت امام صدر و دو همراهش محکومیتی روشن برای جامعه بین‌الملل است.

وی تاکید کرد: امام موسی صدر عالم و شهروندی ایرانی بود، همچنان که عالم و شهروندی لبنانی، و ما به همکاری مستمر و بیشتری برای آزاد سازی امام و دو همراهش امید بسته‌ایم و این، یکی از اهداف رهبر فقید ایران امام خمینی (قدس سره) و هدف رهبر کنونی انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) است. ما در انتظار همکاری عملی هستیم، زیرا به طور قوی اعتقاد داریم که امام صدر و دو همراهش زنده هستند و در انتظارند که شرافتمندان برای آزاد کردن آنها هر چه در توان دارند، تلاش کنند.

حمدان ادامه داد: گذر زمان، از اهمیت این مساله نخواهد کاست بلکه هر روز بر آن افزوده می‌شود و مراسم بزرگداشتی که جنبش امل روز چهارشنبه آینده در بیروت برگزار خواهد کرد، شاهد زنده‌ای بر وفاداری مردم و اخلاص آنان به رهبرشان است. آنان در انتظار شنیدن سخنی روشن از رئیس جنبش امل جناب آقای نبیه بری درباره این مساله هستند. مسوولیت جامعه بین‌الملل و هیات‌ها و سازمان‌های بشر دوستانه جهانی در قبال این مساله، مسوولیتی بزرگ است و هر کس پیگری سرنوشت امام موسی صدر را را نادیده بگیرد، مروج تروریسم است به ویژه آن‌که جنایتی که معمر قذافی جنایتکار مرتکب شد، بر همگان روشن است.

این فعال سیاسی لبنانی با تاکید بر این‌که "ما در شورای رهبری جنبش امل بر این موضع تغییرناپذیر خود مبنی بر این‌که دولت کنونی لیبی مسوول آزاد سازی امام و دو همراهش است تاکید داریم افزود: به همان اندازه که قذافی جنایتکار و نظام سرنگون شده‌اش مسوول ربودن آنهاست، روابط با دولت لیبی، هر اندازه مهم باشد، ارتقاء نخواهد یافت.

وی در پایان سلام و تحیت جنبش امل را از زبان ریاست این جنبش، جناب نبیه بری، بپذیرید. ان‌شاء‌الله همگی در کنار هم برای آزادی امام و دو همراهش و بازگشت آنان به میدان جهاد و مقاومت هم دعا و هم تلاش می‌کنیم وبه یاری خدا امید داریم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان